Barkis skrev:[quote=
jag köpte ett kit för inertia dyno, antar att det är med en sån converter i kitet och som du säger så ska det funka bra till broms om man bara har en lastcell

men har som sagt aldrig använt det
Jag har sportdevices kit till min bromsbänk nu istället, har kört 125cc motor från monkeybike och den gav 4,6hk på bakhjulet, -09 lifan 150cc gav 11,7hk.
blivit sugen på att bygga en vattenbroms jag också nu när man läst tråden

trodde dom var aningen mer avancerade inuti! jobba på volvo ett tag och man var ju ofta och snegla på bromsarna i motorprovningen

Analog converter är ett litet svart låda, kopplas mellan givare och Datamite.
Prova det i din bänk, du kommer att häpnäs jämför med sportdevices.

Pro software gör det till mycket avancerade system, kostar 100 dollar extra.
Du behöver inte lastcell för bromsmätning, det går bra också med (vad heter den?) givare som mäter längt och du får ut 0-5 volt. Kopplar den till bromsen och mäter hur lång sträcka bromsen vänder och kalibrerar efter det...
Jag har haft själv Perf.Trends Blackbox2 förut till rullande inertiabänk för bilar, med weather station som korrigerar själv till varje körning, är mycke bra.
Nu har jag gjort en rulle för mopeder, inertiamätning med miniusb box, boxen är just nu på väg från Usa. Hade en finskbygg box till mopedbänk men det funkade inte..
Det är min son som har 110cc(107cc) Samurai, är hårdtrimmat, heh, svetsade insug och avgaskanaler, egensvetsad och slipat kam, 24.8/21 mm ventiler, 28 Dellorto, men original avgasrör kvar, det går ganska bra jämför med otrimmat som vi också har.
Har varit på två bänkar nu med det, 8.5 hk/8.5nm på bakhjulet på ena bänken.
Den andra bänken var för bilar ( Datamite blackbox2) och för mycket inertia, och vi kunde inte använda 3 växel därför att rullar hade bara 1 magnet, och mätade ingenting, rullar gick för sakta.
Med 4 växel jag slutade tidigt, annars skulle ha motorn kanske sprängt, så lång tid det tog..vi fick 7.9 hk/15nm på bakhjul.
Ganska stor skillnad mellan två bänkar.
Vi gjorde inte coastdown för motoreffekt, men tror inte att det är mycket mer än bakhjulseffekt..?
Har läst härifrån alla mopedstuff, och därför tycker jag att 6.5 hk/9nm är kanske inte riktig på otrimmat 110cc. -08. Det var Andre` Norrbäck som tipsade mej att läsa härifrån, vi är nästan grannar, 2 mil mellan..
Det var synd att jag inte tog med till bänken den otrimmade mopeden också som vi har. Jag väntar nu att kan själv jämföra skillnaden på dom..
men om ni har mäts bara några hästar på 125cc på hjulet så det är klart..
Jens otrimmade 140cc visade det också..
Men i allafall, man behöver inte köpa något annat än Performance Trends produkter, där finns allt man behöver