Mikael : Mja, så olika uppfattningar har vi nog inte om hur de trimmas men du har kört två bilar vid separate tillfällen och konstaterat att dom inte var så olika i karaktären, och magkänslan räcker långt.
Jag känner att beskrivningar av hur jag upplevt det inte räcker, för det var stor skillnad mot annat men jag överdriver säkert den skillnad som fanns (superlativ) och gjorde inte heller någon direkt A/B jämförelse samma dag och tid.
Något man märker på åtminstone BMW M20 är hur svag den är innan 3500 varv, där motorn "vaknar" och allt börjar stämma med gashastigheter, kamtider, insugsrör och fyllnadsgraden tvärökar. Innan dess händer det inte så mycket på den motorn. Det var här jag tyckte HX35an gjorde av sig så mycket, och inget jag känt att andra aggregat i den storleken gjort på M20 tidigare (GT40 inkluderad). Ja, då menar jag inte de Mitsu-aggregat som gått i väggen före 6000 varv, det är inte riktigt lika intressant då det roliga tar slut i förtid.
Nu när tråden handlar om M50 egentligen så vill jag säga att det lutar lite åt samma håll som M20, fast den är inte lika död vid 2000-3000 varv som M20, det plattare registret kan i mycket skyllas på 4-ventilstekniken förstås. Ett intressant exempel här är att Erik med röda compacten strokade upp sin motor i två omgångar, den är över tre liter nu men varje steg gjorde enligt honom stor skillnad i hur allt betedde sig, det är så klart mer volym, det betyder mer avgaser att driva turbon med så klart.. men det är fler faktorer som ändras också : man får upp gashastigheten i insuget lägre ner i registret, mer drag i kanalerna, och motorn får bättre fyllnadsgrad, det blir exponentiellt bättre - och så här fungerar många motorer helt original, ta en standard Volvo 8V, men de blir å andra sidan flödesbegränsade på höga varvtal om man inte börjar fila en hel del.
Tyvärr kan man säga att man får titta på vad grundmotorn har för register för att sen förstå hur pass bra det kommer att bli med turbo, och då menar jag framför allt saker som inte bara har med kamaxel att göra utan port-area, längder, avstämningar, etc.
Conny får fixa fram nån logg, Peppe också.

Jag har loggar på en borttappad USB-sticka som var backup på min gamla tuning-dator..
Intressant också att många av bilarna jag mappat i sommar har jag gjort med bilägarens grejer, men det är för deras skull också, men då har jag oftast glömt kopiera config/log.
Kul diskussion, men kan förtjäna en egen tråd nånstans, kanske flyttar sen om det stör.