Fernis & Patriks E21 - 664whp 861wnm 9,87s 233km/h NY FILM

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Dragning på 3:an brukar medföra att den lämmnar atmos kring 3.000 som jag skrev, ger 0.3 - 0.4 bar kring 3.3-400 sedan kliver den på ganska fint, och vid 4.500 - 4.800 fullt tryck (beror så sjukt mycket på fästet när man börjar ladda över 1.5bar)

Den borde ju ge rätt bra med mos redan på 1.5bar så det är nog därför den mest vill slira efter det ;)

Men jag ska kika och se, vet att jag har loggar från orsa då vi körde 9.86 repan dock 1.5bars ladd, högsta ladd (1.8bar) var då 2:an sopades och diffen nästan tog i backen, sedan lugnade sig laddet, och på slutet av 3:an och 4:an hade vi bara kring 1.3bar, mao det slirade.

Ska se om jag hittar den, samt någon seg dragning. Än om jag är ganska säker på siffrorna ovan.
Användarvisningsbild
Fernis
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Fernis »

Mikael S skrev:Tja får väl konstatera att M50 är än dålig motor då helt enkelt som inte orkar slå fart på en hx55 på vettiga varv

Det tror jag absolut inte, den setupen jag har nu med 54mm turbo så bygger den 1 bar på varvstopp utan last :D
Fernis Productions | Skicka ett bidrag HÄR
Team Norrortracing - We Rule The Streets At Night
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Mikael: Något som är intressant är hur har du ställt kammarna? Gissar på 1mm öppet i ÖD in/ut ...
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

robban skrev:Mikael: Något som är intressant är hur har du ställt kammarna? Gissar på 1mm öppet i ÖD in/ut ...
Ja det har jag på min Sierra med GT40. Den andra med HX55 var en helt orörd motor

Ja läser hela tiden i trådar där motor med enorma turbos spoolar si och så på en motor. Jag har på dom kanske 25-30 bilar jag mappat faktiskt inte stött på en enda motor som spoolar så bra som alla säger att dom ska. Klart man börjar tvivla på sig själv och funderar om jag gör något fel i mappning eller bygger fel då jag aldrig ens är i närheten av sådana siffror. som t.ex Peppes motor som har en hx55 som ger fullt ladd vid 4500 varv. En vän har en också en M20B25 med en z45 kam(280 grader. 11mm lyft. 112 graders lobseparation) samt en GT40 turbo med följande mått

Kompressor
Inducer 56mm
Exducer 82mm
Turbin
Inducer 72mm
Exducer 62mm
0.99 i A/R på avgashuset

Allt är provtryckt och tätt med ett fint grenrör byggd av ximon men när jag kollar loggen från bromsningen av bilen hos motornord så har den fullt ladd vid 4300varv (1.2bar)
Alltså 200varv tidigare än peppes men bra mycket mindre turbo. Det känns som att det ska vara mycket tidigare.

Men sen börjar jag fundera lite för en annan bekant köpte en bmw turbo som mattias mappat med en hx35 turbo och som skulle vara helt enormt tidig i ladd osv men när jag provkörde den så kändses den inga rappare i spool än ovanstående m20 med GT40, tyvärr tog jag aldrig någon logg på den så kan inte säga exakt.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Nu har vi ju långt ifrån en std maskin, men jag ska leta fram en logg åt dig.

Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mikael S skrev:när jag kollar loggen från bromsningen av bilen hos motornord så har den fullt ladd vid 4300varv (1.2bar)
Som du säkert vet så beror det på hur snabbt svepet görs och var motorn hålls fast innan svepet börjar, det blir lika svårt som att jämföra två bilar med exakt likadana motorer men helt olika bakaxelutväxling. Hur samma bil beter sig på gatan jämfört med bänken är olika saker.
Sen kan en bil med (för) stor turbo till och med bli snabbare om man lastar in lite folk i bilen av samma anledning, om motorn får högre belastning på rätt varvtal så tar sig turbon bättre, synd att det är så svårt att jämföra men jag har upplevt precis det med standard M20B25 och en stor HX55, den kombinationen funkade inte så bra..
Mikael S skrev:Men sen börjar jag fundera lite för en annan bekant köpte en bmw turbo som mattias mappat med en hx35 turbo och som skulle vara helt enormt tidig i ladd osv men när jag provkörde den så kändses den inga rappare i spool än ovanstående m20 med GT40, tyvärr tog jag aldrig någon logg på den så kan inte säga exakt.
Det var Eckes gamla bil du menade : http://www.youtube.com/watch?v=putowHLeibo
Enormt tidig kanske den inte var, men bra mycket tidigare än aggregat i storlekn HX40 el GT40. Den behövde man ju inte direkt vänta på laddtrycket med, tyvärr inga loggar då det var på försommaren förra året jag mappade den sist, och jag formaterade om laptopen när jag bytte till SSD-disk i den.. men videon kanske visar lite av karaktären i motorn.

Med just M20B25 så är kanalerna rätt stora, flödar bra, och insug och kam gör att den är avstämd runt 4000 rpm - hur man än gör så brukar aggregaten ha vaknat vid 4000-4500 varv.

När aggregaten blir större blir grenrörets utformning desto viktigare, men jag misstänker att det är wastegaten som ofta gör att det kan slå väldigt olika. Det har diskuterats mycket i garagen i Sävar kring billiga wastegates och det är ofta något fel (som går att fixa), till exempel att ventilen måste lyfta för mycket för att börja reglera laddtrycket (för lite flöde på låga lyft) vilket orsakar både att den tjuvöppnar inom ett brett område innan den börjar reglera, och det gör i sin tur att fjädern tappar reglerområde, och dessutom är det ofta inte utrymme för tillräckligt med slaglängd. Man tänker ibland att man löser problemen med elektrisk laddtrycksstyrning, när grund-problemet är mekaniskt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som mattias sa så beror det mycket på hur man belastar motorn i bänken.

rogga på motornord låser motorn före det kommer laddtryck sen släpper han den rätt fort och då blir det senare laddtryck.

vissa låser motorn först på lägsta rpm där wg öppnar sen får den svepa till max rpm då blir det ett bredare varvtals register.

på min 142 så hadde jag inte fullt laddtryck förens vid näran 6000rpm men på gatan så loggar man fullt tryck minst 800rpm tidigare om man drar på trean eller efter man växlat från en lägre växel.

på min leakdown vega B20 så hadde jag fullt tryck vid 3900rpm i dynon om man höll den en stund.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hmm ja fast nu skiljer det inte mer än par hundra varv varv enligt loggarna med dragning i bänk motför dragning på fyran på gatan. Men httade en graf där vi drar m20:in på femmans växel från 1500varv med tre personer i bilen och då är det fullt ladd (1.3bar) vid 3800varv så skillnad blir det
Men det är ju faktiskt inte så intressant att åka runt och segdra utan det är ju intressant och se när fullt ladd inträffar på treans växel då det är mest relavant då det är en viktig del i acceleration.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Lär ju blivit något fel på den isf? För Eckes blåa var riktigt rapp spool på då han hade den. Som att köra en grotesk sugmotor typ.

Var ju en riktigt liten HX35 på den, för visst är det den vi pratar om? Dock helt std maskin förutom kamaxel vill jag minnas? Svårt att begära så mycket av en sådan maskin.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

peppe skrev:Lär ju blivit något fel på den isf? För Eckes blåa var riktigt rapp spool på då han hade den. Som att köra en grotesk sugmotor typ.

Var ju en riktigt liten HX35 på den, för visst är det den vi pratar om? Dock helt std maskin förutom kamaxel vill jag minnas? Svårt att begära så mycket av en sådan maskin.
Fast som sagt så provkörde jag den när den kom till Gävle och jag tyckte den var lika som polarens M20 med Gt40. Inget revolutionerade direkt
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Då måste något blivit fel sedan den var i Eckes händer, jag vet att den blivit sug-konverterad för besiktning och att det strulats en del då jag fick ge en del telefon-support till någon av den handfull ägare som haft bilen sen Ecke sålde den. Tror den bytt ägare 2-3 ggr innan den jag hade att göra med ringde upp.. :)
Som Peppe sa, som att köra en grotesk sugmotor betedde den sig. En GT40 ska vara alldeles för stor för att jämföra sig bra mot den.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

mattias skrev:Då måste något blivit fel sedan den var i Eckes händer, jag vet att den blivit sug-konverterad för besiktning och att det strulats en del då jag fick ge en del telefon-support till någon av den handfull ägare som haft bilen sen Ecke sålde den. Tror den bytt ägare 2-3 ggr innan den jag hade att göra med ringde upp.. :)
Som Peppe sa, som att köra en grotesk sugmotor betedde den sig. En GT40 ska vara alldeles för stor för att jämföra sig bra mot den.
Nja det tror jag nu inte eftersom jag åkte den bara några dagar efter att bytet mot 535:an ägde rum. Det är det här jag försöker komma till. Ni och jag uppfattar respons på olika sätt. Det ni tycker är brutalt tidigt tycker jag är lite för sent :) Tyvärr går det inte att äta kakan och ha den kvar så jag för lov att försakar spool mot effekt för det mesta eftersom jag är för snål för en raceturbo :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja då är det helt klart mest subjektiva vinklar på det hela. :lol:
Synd som sagt att inga loggar finns.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nja är det? Frågan står kvar fortfarande tycker jag, ni pratar om bra spool men har än inte sett loggar på fullt laddtryck på ettans växel som jens pratade om eller en dragning på treans med peppes bmw. Vill ju inte tjata men jag känner att jag måste få se data på det här för jag börjar ju tvivla på mig själv när ni bygger motorer som ger liknande spool som mina fast jag åker med mindre turbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mikael : Mja, så olika uppfattningar har vi nog inte om hur de trimmas men du har kört två bilar vid separate tillfällen och konstaterat att dom inte var så olika i karaktären, och magkänslan räcker långt.
Jag känner att beskrivningar av hur jag upplevt det inte räcker, för det var stor skillnad mot annat men jag överdriver säkert den skillnad som fanns (superlativ) och gjorde inte heller någon direkt A/B jämförelse samma dag och tid.

Något man märker på åtminstone BMW M20 är hur svag den är innan 3500 varv, där motorn "vaknar" och allt börjar stämma med gashastigheter, kamtider, insugsrör och fyllnadsgraden tvärökar. Innan dess händer det inte så mycket på den motorn. Det var här jag tyckte HX35an gjorde av sig så mycket, och inget jag känt att andra aggregat i den storleken gjort på M20 tidigare (GT40 inkluderad). Ja, då menar jag inte de Mitsu-aggregat som gått i väggen före 6000 varv, det är inte riktigt lika intressant då det roliga tar slut i förtid. :)

Nu när tråden handlar om M50 egentligen så vill jag säga att det lutar lite åt samma håll som M20, fast den är inte lika död vid 2000-3000 varv som M20, det plattare registret kan i mycket skyllas på 4-ventilstekniken förstås. Ett intressant exempel här är att Erik med röda compacten strokade upp sin motor i två omgångar, den är över tre liter nu men varje steg gjorde enligt honom stor skillnad i hur allt betedde sig, det är så klart mer volym, det betyder mer avgaser att driva turbon med så klart.. men det är fler faktorer som ändras också : man får upp gashastigheten i insuget lägre ner i registret, mer drag i kanalerna, och motorn får bättre fyllnadsgrad, det blir exponentiellt bättre - och så här fungerar många motorer helt original, ta en standard Volvo 8V, men de blir å andra sidan flödesbegränsade på höga varvtal om man inte börjar fila en hel del.

Tyvärr kan man säga att man får titta på vad grundmotorn har för register för att sen förstå hur pass bra det kommer att bli med turbo, och då menar jag framför allt saker som inte bara har med kamaxel att göra utan port-area, längder, avstämningar, etc.

Conny får fixa fram nån logg, Peppe också. :thumbright:
Jag har loggar på en borttappad USB-sticka som var backup på min gamla tuning-dator.. :doh:
Intressant också att många av bilarna jag mappat i sommar har jag gjort med bilägarens grejer, men det är för deras skull också, men då har jag oftast glömt kopiera config/log.

Kul diskussion, men kan förtjäna en egen tråd nånstans, kanske flyttar sen om det stör.
Skriv svar