Sida 9 av 15
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: sön apr 15, 2012 9:54 am
av larsat
Bra jobbat! Fortsätt så

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: sön apr 15, 2012 10:31 am
av Daniel Bjälevik
Låter bra kalle

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: sön apr 15, 2012 10:34 am
av Daniel Bjälevik
Ah det har jag koll på fredde.får se när jag hittat en bra höjd och sätta den på om jag måste korta den lr förlänga den någonting för det ska stämma.men får för mig att yttre styrleden sitter utanför den yttre linjen i spindel.ska man då förlänga ut den inre lika mycket lr försöka bygga om spindeln lite som jag sett en del som använder 140spindlar på superseven gör?
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: sön apr 15, 2012 10:50 am
av * * * NXJ * * *
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: sön apr 15, 2012 3:35 pm
av Fredde Holmgren
Jag fick korta ihop min styrväxel det som gick för att det skulle stämma, den är superkort.
Antar att det är för att få till Ackerman vinkeln du pratar om den yttre leden? att styrväxeln hamnar för långt fram?
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: mån apr 16, 2012 6:51 am
av Daniel Bjälevik
Nja, ackerman har jag inte hunnit titta på än, får ta det när jag kortat länkarmarna så jag kan hänga ihop allt och testa, menar att Styrleden hamnar väl utanför linje 1 i din bild på spindeln lr mins jag fel i mitt huvud nu? Står ju i texten att det funkar men fattar inte om man ska flytta efter inre leden likna mycket ut från linje 2? logiskt sett borde det ju vara så?
Eftersom jag flyttat isär mina nedre länkarmar med ca 22cm och kortat dom 11cm styck så blir ascona styrväxeln nästan 2cm för kort just nu om man har den i nivå med nedre fästet,men får se vilken höjd det blir när jag fått ihop allt så det stämmer
Mycket bra bild föresten, mycket bättre än den som finns i gamla SFRO handboken
mvh
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: fre apr 20, 2012 4:53 pm
av Daniel Bjälevik
Idag var jag förbi KarlzZ och hämta lite grejor han vattenskurit åt mig

många tack!
Va även och hämtade det här däcket som ska testas om det får plats som det ska mot skärmkanterna
Kan bli skoj o testa
Så här va det tänkt att bli med länkarmarna
Börjar kapa sönder den gamla länkarmen
Här har jag svetsat ihop det efter o måttat o grejat en hel del, hoppas det kommer funka
Blästra av det lite snabbt
tycker det vart bra,enda jag funderar på e om man kommer behöva förstärka den nått mer ute runt spindelleden?
Funderar i så fall på o göra en förstärknings platta från bulthålen till fästena för coilovern,rimligvis borde det vara mest påfrestning där?
Åsikter och tips motages tacksamt
Hann tyvärr bara fixa den ena länkarmen idag, imorn ska jag iväg och hjälpa till vid bromsning/mappning av en Amazon turbo så det får vänta tills nästa helg och göra klart den andra länkarmen
Trevligt helg och Skål

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: lör apr 21, 2012 2:41 pm
av Daniel Bjälevik
Dagens nöje,bromsat Amazon med B21 turbo maskin och Prospark sprut
Slutade på 500hp/577nm på 2 bar på E85
gick inte och få mer ladd så turbon va bottnad 58mm Garret GT37
Trevlig dag
Mvh
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: lör apr 21, 2012 3:43 pm
av DanielW
Bra med effekt, har du nån motorspec på amazonen. Gärna mer bilder oxå.
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: lör apr 21, 2012 3:49 pm
av Daniel Bjälevik
Nja kan kanske gräva upp lite mer bilder.motor spec e väl typ b21 borrad första ÖD med nå smidda kolvar,H stakar 531 topp med större ventiler portad av ägaren,Enem V16 turbo kam, grenrör,insug och intercooler byggt av ägaren 262 getrag låda och 1031 bakaxel
Gått som bäst 11.80 nånting för ett par år sen, den har stått i 4-5 år för ägaren har skaffat ungar och renoverat kåk men nu vart han sugen igen

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: lör apr 21, 2012 3:58 pm
av Daniel Bjälevik
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: lör apr 21, 2012 8:08 pm
av PVPower
Daniel Bjälevik skrev:Idag var jag förbi KarlzZ och hämta lite grejor han vattenskurit åt mig

många tack!
Åsikter och tips motages tacksamt
Hann tyvärr bara fixa den ena länkarmen idag, imorn ska jag iväg och hjälpa till vid bromsning/mappning av en Amazon turbo så det får vänta tills nästa helg och göra klart den andra länkarmen
Trevligt helg och Skål

Hej!
Vad är det för spindelleder du använder på undre länkarmen?
Ser ut som 940 och om det är det så är det olämpligt att använda dom i en applikation där spindelleden blir tyngdbärande. Dessa är gjorda för mcpherson, alltså ej tyngdbärande.
Jag gillar dina modifikationer av framvagnen. Klurar på något liknande på min P1800 eftersom jag också vill ha kuggstång.
Fortsätt jobba på med framvagnen så blir det nog bra.
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Amazon bromsning)
Postat: lör apr 21, 2012 8:36 pm
av Daniel Bjälevik
På 940 är den ju det enda som håller ihop fjäderbenet med länkarmen, nu e det ju två spindelleder som delar på det?
mvh
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Amazon bromsning)
Postat: lör apr 21, 2012 8:48 pm
av PVPower
Hej!
Skillnaden är att på din framvagn med dubbla a-armar så hamnar tyngden på spindelledens kula. Bilens vikt går genom coilovern som trycker länkarmen nedåt och belastar spindelleden med en dragande kraft. På en mcpherson går inga krafter genom leden.
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)
Postat: lör apr 21, 2012 10:09 pm
av howdini
Daniel Bjälevik skrev:Nja kan kanske gräva upp lite mer bilder.motor spec e väl typ b21 borrad första ÖD med nå smidda kolvar,H stakar 531 topp med större ventiler portad av ägaren,Enem V16 turbo kam, grenrör,insug och intercooler byggt av ägaren 262 getrag låda och 1031 bakaxel
Gått som bäst 11.80 nånting för ett par år sen, den har stått i 4-5 år för ägaren har skaffat ungar och renoverat kåk men nu vart han sugen igen

Comp forhold ???