Sida 9 av 15

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: sön apr 15, 2012 9:54 am
av larsat
Bra jobbat! Fortsätt så :)

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: sön apr 15, 2012 10:31 am
av Daniel Bjälevik
Låter bra kalle :-)

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: sön apr 15, 2012 10:34 am
av Daniel Bjälevik
Ah det har jag koll på fredde.får se när jag hittat en bra höjd och sätta den på om jag måste korta den lr förlänga den någonting för det ska stämma.men får för mig att yttre styrleden sitter utanför den yttre linjen i spindel.ska man då förlänga ut den inre lika mycket lr försöka bygga om spindeln lite som jag sett en del som använder 140spindlar på superseven gör?

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: sön apr 15, 2012 10:50 am
av * * * NXJ * * *
:thumbright: Carry on, Bjäle :thumbright: :D

:arrow: /NXJ

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: sön apr 15, 2012 3:35 pm
av Fredde Holmgren
Jag fick korta ihop min styrväxel det som gick för att det skulle stämma, den är superkort.

Antar att det är för att få till Ackerman vinkeln du pratar om den yttre leden? att styrväxeln hamnar för långt fram?

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: mån apr 16, 2012 6:51 am
av Daniel Bjälevik
Nja, ackerman har jag inte hunnit titta på än, får ta det när jag kortat länkarmarna så jag kan hänga ihop allt och testa, menar att Styrleden hamnar väl utanför linje 1 i din bild på spindeln lr mins jag fel i mitt huvud nu? Står ju i texten att det funkar men fattar inte om man ska flytta efter inre leden likna mycket ut från linje 2? logiskt sett borde det ju vara så?
Eftersom jag flyttat isär mina nedre länkarmar med ca 22cm och kortat dom 11cm styck så blir ascona styrväxeln nästan 2cm för kort just nu om man har den i nivå med nedre fästet,men får se vilken höjd det blir när jag fått ihop allt så det stämmer
Mycket bra bild föresten, mycket bättre än den som finns i gamla SFRO handboken :thumbright:

mvh

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: fre apr 20, 2012 4:53 pm
av Daniel Bjälevik
Idag var jag förbi KarlzZ och hämta lite grejor han vattenskurit åt mig :thumbright: många tack!

Bild

Va även och hämtade det här däcket som ska testas om det får plats som det ska mot skärmkanterna


Bild

Kan bli skoj o testa 8)

Så här va det tänkt att bli med länkarmarna

Bild

Börjar kapa sönder den gamla länkarmen

Bild

Här har jag svetsat ihop det efter o måttat o grejat en hel del, hoppas det kommer funka

Bild

Bild

Blästra av det lite snabbt

Bild

Bild

tycker det vart bra,enda jag funderar på e om man kommer behöva förstärka den nått mer ute runt spindelleden?
Funderar i så fall på o göra en förstärknings platta från bulthålen till fästena för coilovern,rimligvis borde det vara mest påfrestning där?

Bild

Åsikter och tips motages tacksamt :)

Hann tyvärr bara fixa den ena länkarmen idag, imorn ska jag iväg och hjälpa till vid bromsning/mappning av en Amazon turbo så det får vänta tills nästa helg och göra klart den andra länkarmen

Trevligt helg och Skål :D

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: lör apr 21, 2012 2:41 pm
av Daniel Bjälevik
Bild

Dagens nöje,bromsat Amazon med B21 turbo maskin och Prospark sprut
Slutade på 500hp/577nm på 2 bar på E85
gick inte och få mer ladd så turbon va bottnad 58mm Garret GT37
Trevlig dag :thumbright:

Mvh

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: lör apr 21, 2012 3:43 pm
av DanielW
Bra med effekt, har du nån motorspec på amazonen. Gärna mer bilder oxå.

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: lör apr 21, 2012 3:49 pm
av Daniel Bjälevik
Nja kan kanske gräva upp lite mer bilder.motor spec e väl typ b21 borrad första ÖD med nå smidda kolvar,H stakar 531 topp med större ventiler portad av ägaren,Enem V16 turbo kam, grenrör,insug och intercooler byggt av ägaren 262 getrag låda och 1031 bakaxel
Gått som bäst 11.80 nånting för ett par år sen, den har stått i 4-5 år för ägaren har skaffat ungar och renoverat kåk men nu vart han sugen igen :D

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: lör apr 21, 2012 3:58 pm
av Daniel Bjälevik
hade några bilder till från bromsningen sen hitta jag några gamla bilder från ett street race för länge sedan :)

Håll tillgodo 8)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: lör apr 21, 2012 8:08 pm
av PVPower
Daniel Bjälevik skrev:Idag var jag förbi KarlzZ och hämta lite grejor han vattenskurit åt mig :thumbright: många tack!

Bild

Åsikter och tips motages tacksamt :)

Hann tyvärr bara fixa den ena länkarmen idag, imorn ska jag iväg och hjälpa till vid bromsning/mappning av en Amazon turbo så det får vänta tills nästa helg och göra klart den andra länkarmen

Trevligt helg och Skål :D
Hej!
Vad är det för spindelleder du använder på undre länkarmen?
Ser ut som 940 och om det är det så är det olämpligt att använda dom i en applikation där spindelleden blir tyngdbärande. Dessa är gjorda för mcpherson, alltså ej tyngdbärande.
Jag gillar dina modifikationer av framvagnen. Klurar på något liknande på min P1800 eftersom jag också vill ha kuggstång.
Fortsätt jobba på med framvagnen så blir det nog bra.

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Amazon bromsning)

Postat: lör apr 21, 2012 8:36 pm
av Daniel Bjälevik
På 940 är den ju det enda som håller ihop fjäderbenet med länkarmen, nu e det ju två spindelleder som delar på det?
mvh

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Amazon bromsning)

Postat: lör apr 21, 2012 8:48 pm
av PVPower
Hej!
Skillnaden är att på din framvagn med dubbla a-armar så hamnar tyngden på spindelledens kula. Bilens vikt går genom coilovern som trycker länkarmen nedåt och belastar spindelleden med en dragande kraft. På en mcpherson går inga krafter genom leden.

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12 (Framvagns funderingar)

Postat: lör apr 21, 2012 10:09 pm
av howdini
Daniel Bjälevik skrev:Nja kan kanske gräva upp lite mer bilder.motor spec e väl typ b21 borrad första ÖD med nå smidda kolvar,H stakar 531 topp med större ventiler portad av ägaren,Enem V16 turbo kam, grenrör,insug och intercooler byggt av ägaren 262 getrag låda och 1031 bakaxel
Gått som bäst 11.80 nånting för ett par år sen, den har stått i 4-5 år för ägaren har skaffat ungar och renoverat kåk men nu vart han sugen igen :D

Comp forhold ???