Bjäles 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Bjäles 142

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Är ingen jätte seriös projektråds människa men gör ett försök :)

Sköt ju motorn på 140n sista Kjula förra hösten, hade precis bytt block o grejat o vart någe less
Bestämde mig för o ge 140n ett sabbats år då den gått varje sommar sen jag byggde den vintern 2002/2003. Är fan ruggit länge sen.
Tanken e att bilen ska gå tills i sommar

Så har samlat på mig lite delar o tanken är väl lite mer effekt o en stadigare maskin

Här e orsaken till raset på kjula,rulla iaf i mål på 11.92,bästa jag kört hittils :lol:

Bild

Nya motorn blir fortfarande 8v topp,samma som förut, den klara sig i raset förutom två ventiler

98ans B230 block med oljekylning istället för b23 block

Bild

Nya turbon ligger även den brevid blocket,bottna den gamla HX40n vid 450whp o 1,7 bars ladd så en större behövs,blev en HX52 istället

för o kompensera effekten som går åt o få igång en större turbo blir det en sån hära marinvev grej som ger 2,5 liters volym i maskineriet.vill ju inte tappa så mycket av det grymma botten draget som fanns i maskinen innan,tanken va från början en Billet vev från staterna men efter massor av strul lägger jag ner det

Bild

Fick även hem nya kolvar från staterna förrförra veckan,Carillo Pistons.även känt som CP
Grymt fina grejor och en hel del lättare.dock tycker jag kolvbultarna e lite klena,med tanke på vad som hände med mina förra,dom e 3,5mm tjocka mot B23ans 4,5 mm,men enligt jänkarna e det HEVY DUTY o dom hävdar de ska hålla för kolven e lättare o bättre material i bult osv..
Dom borde veta att vi i sverige kan köra sönder allt dom tycker e biffigt.. så får se hur det blir i bult frågan

Bild

Stakarna blir SPM H profilare

Bild

Bild

Riktigt smutta kolvar,en hel del lättare än B23ET kolvar :D

Bild

Nästa del i projektet blir o fixa en stressplatta och få blocket borrat

//Bjäle
Senast redigerad av Daniel Bjälevik den tis apr 29, 2014 8:50 pm, redigerad totalt 10 gång.
Bild
Jimmy J
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jimmy J »

Skoj att du lagt upp tråd på din 142! Den har man gillat sen man läste om den första gången i street & strip :) kanske man kan hålla motivationen uppe så jag blir klar med min 140.

Verkar bli en fin motor till nästa säsong.
Kommer att följas och lycka till!

MVH
Jimmy
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimplaren »

Jag hade bytt kolvbult, rakt av! speciellt om du pajat en innan :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
andreasgu
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av andreasgu »

Kommer köra liknande grejer fast en 2.7l vev istället :D vart ifrån i usa köpte du kolvarna ifrån?? sugen på riktiga kolvar men är så jäkla dyrt här i sverige!
Användarvisningsbild
e30kalle
Lite mer laddtryck

Inlägg av e30kalle »

Kul med en tråd på din 142a,
Gillar den skarpt!
Carl Harrysson
Mirafräser och renoverar topplock
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Jimmy J skrev:Skoj att du lagt upp tråd på din 142! Den har man gillat sen man läste om den första gången i street & strip :) kanske man kan hålla motivationen uppe så jag blir klar med min 140.
Kul den komms ihåg :)
Pimplaren skrev:Jag hade bytt kolvbult, rakt av! speciellt om du pajat en innan :)
Jo det känns lite osäkert,ska kolla upp va det finns för alternativ, känns dum o chansa
andreasgu skrev:Kommer köra liknande grejer fast en 2.7l vev istället :D vart ifrån i usa köpte du kolvarna ifrån?? sugen på riktiga kolvar men är så jäkla dyrt här i sverige!
Ok,är det RSI billet vev lr? köpte kolvarna av en kontakt i staterna,gav runt 720 dollar , jävla skillnad,nu e ju dollarn ännu billigare oxå
Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag fick speca vad jag ville ha för kolvbultar när jag beställde kolvar.
Fick inte riktigt vad jag beställde dock, men tror det blev 5mm gods el. dyl. i värsta "heavy duty" materialet.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Jo jagskrev oxå att jag ville ha heavy duty,o det tycker dom att det är, jag tycker att 3,5mm gods tjocklek känns aldeles för klent,runt 5 som dina skulle kännas tryggare
Bild
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av pvmannen karlsson »

blir loppen ovala på dessa? jag borrade mitt b18 block med stressplatta men det skiljde ingenting, eller du har foder?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Annars kan du få köpa B230F bultar av mig, ser iaf fetare ut än dina :hihi:

Kul att du startar en tråd :thumbright:
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

pvmannen karlsson skrev:blir loppen ovala på dessa? jag borrade mitt b18 block med stressplatta men det skiljde ingenting, eller du har foder?
Vill man att det ska bli helt hunda bör man ha streeplatta på volvo block, även ramlager o vattenpump monterat vid borrning,B18 blocken kan vara stadigare
Oliven skrev:Annars kan du få köpa B230F bultar av mig, ser iaf fetare ut än dina :hihi:

Kul att du startar en tråd :thumbright:
Har egna orginalbultar ligger oxå,emn efter som jag redan lyckats köa av en sån vet jag inte om dom e så mycket bättre, ska snoka lite mer i ämnet,ska gå å få stadigare bultar än jag fick med till CP kolvarna
Kan mycket väl vara så att dom jag har fått med håller, kan va starka som satan fast dom e tunna
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Blir ny växellåda i vinter oxå,4vxl och 3:30 i bakaxeln lira inge vidare, gjorde 200knyck på trean med slicksen på ..med 1:1 på femman får jag samma topphastighet men mer imellan så att säga,borde funka mycket bättre :hihi:

Bild

Blir även ny koppling då den förra ville slira lite o hade hängt med ett tag
Två skivig quartermaster,hoppas dne inte bli för elak mot drivlinan

Bild

Sen till sist en liten bild på bilen som den har stått sen raset förra hösten, så fort det blir en plats ledig i andra garaget ska den upp dit

Bild

//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende

Inlägg av Landa_in_Racing »

Detta följs! :thumbright:
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Nu har en stressplatta lånats o blocket är ivägkört på borrning
hoppas det inte tar för lång tid

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Här händer det inte så mycket just nu!
Har iaf fått tillbaka blocket från borrning,även beställt nya grövre kolvbultar

Just nu e det ett litet sidoprojekt som prioriteras, jag håller på o byter jobb o det kommer innebära en pendling till örebro o måste ha nått billig att åka i

Fick av en slupm tillbaka min gamla Golf 1 GTD som jag ägde för några år sen o lastbils regga

Bild

Tyvärr e skatten ganska hög på dom nu då staten höjt från ga 600kr året då jag regga om den till ca 3000 nånting, den har dessutom blivit ganska rostig i golvet när den stått

Hitta den här på blocket för en mycket billig peng med trasig motor

Bild

79a som e ny besiktad för 1600 spänn.. :hihi: bara slå till :thumbright:

Bild

Har inte gått så långt heller :thumbright:

Bild

Diesel turbo snurra :D

Mvh Bjäle
Bild
Skriv svar