Sköt ju motorn på 140n sista Kjula förra hösten, hade precis bytt block o grejat o vart någe less
Bestämde mig för o ge 140n ett sabbats år då den gått varje sommar sen jag byggde den vintern 2002/2003. Är fan ruggit länge sen.
Tanken e att bilen ska gå tills i sommar
Så har samlat på mig lite delar o tanken är väl lite mer effekt o en stadigare maskin
Här e orsaken till raset på kjula,rulla iaf i mål på 11.92,bästa jag kört hittils

Nya motorn blir fortfarande 8v topp,samma som förut, den klara sig i raset förutom två ventiler
98ans B230 block med oljekylning istället för b23 block

Nya turbon ligger även den brevid blocket,bottna den gamla HX40n vid 450whp o 1,7 bars ladd så en större behövs,blev en HX52 istället
för o kompensera effekten som går åt o få igång en större turbo blir det en sån hära marinvev grej som ger 2,5 liters volym i maskineriet.vill ju inte tappa så mycket av det grymma botten draget som fanns i maskinen innan,tanken va från början en Billet vev från staterna men efter massor av strul lägger jag ner det

Fick även hem nya kolvar från staterna förrförra veckan,Carillo Pistons.även känt som CP
Grymt fina grejor och en hel del lättare.dock tycker jag kolvbultarna e lite klena,med tanke på vad som hände med mina förra,dom e 3,5mm tjocka mot B23ans 4,5 mm,men enligt jänkarna e det HEVY DUTY o dom hävdar de ska hålla för kolven e lättare o bättre material i bult osv..
Dom borde veta att vi i sverige kan köra sönder allt dom tycker e biffigt.. så får se hur det blir i bult frågan

Stakarna blir SPM H profilare

Riktigt smutta kolvar,en hel del lättare än B23ET kolvar

Nästa del i projektet blir o fixa en stressplatta och få blocket borrat
//Bjäle