Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
Karl Buchka
- Forumsberoende
Re: Volvo 242 -82 Update 29/2 Rörbärarmar!
Snyggt som fan!
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Har börjat tillverka de nya "kullederna". Ska även dit ett extra styrstag. Skall svetsas och slipas till sen är dem klara.

-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Knivarna till främre krängningshämmaren. Kommer bli ledlager i änden med en justerbar distans, ingen som har en vänster gängtapp m10x1.5??

-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Torsdagen bestod i att göra lite specialgängor till fästöglorna till kommande 6punkts bälten. Tänkte använda mig av original infästningar och samtidigt ha kvar original bältena. Så det behövdes göras längre gängor, sen har Volvo begåvat denna infästningen med den eminenta gängan m11x1,25.

- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Nja de är väl 7/16 UNF i bältes gängorna... fint bygge BTW
-
T Landholm
- Forumsberoende
Har också fått för mig att det är 7/16 unf..? 
Tommy Landholm
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Hmm, hoppas inte det 
Mätte upp gängan på den andra fästöglan jag hade och den passade väldigt bra med gängsnittet. Dock ligger ju 7/16 unf väldigt nära m11x1.25. 11.11 mm istället för 11mm och 20.3 varv istället för 20.
Är som tur väl är inget jättearbete att göra om fyra av dem. Men väldigt tråkigt :p
Tack för kommentarerna för övrigt!
Mätte upp gängan på den andra fästöglan jag hade och den passade väldigt bra med gängsnittet. Dock ligger ju 7/16 unf väldigt nära m11x1.25. 11.11 mm istället för 11mm och 20.3 varv istället för 20.
Är som tur väl är inget jättearbete att göra om fyra av dem. Men väldigt tråkigt :p
Tack för kommentarerna för övrigt!
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Ni hade rätt, det var tumgänga 7/16 UNF. Dock var M11 gängsnitt oerhört snarlikt, blir att göra om göra rätt i svarven.
Har börjat bränna ihop bärarmarna och det ser riktigt fint ut. Här kommer lite smakprov

Så oerhört roligt att svetsa när man har gjort ett bra grundarbete, man behöver inte ens tänka för att få det snyggt!
Får dock tänka om lite med infästningen mellan rören då jag kände att det blev lite för mycket handpåläggning och inte särskilt snyggt. Rita om och arborra plåtbitarna tills det blir perfekt passform.
Ska nog göra om infästningen till krängningsknivarna också.
Till helgen sitter det förhoppningsvis på bilen!!!
Har börjat bränna ihop bärarmarna och det ser riktigt fint ut. Här kommer lite smakprov

Så oerhört roligt att svetsa när man har gjort ett bra grundarbete, man behöver inte ens tänka för att få det snyggt!
Får dock tänka om lite med infästningen mellan rören då jag kände att det blev lite för mycket handpåläggning och inte särskilt snyggt. Rita om och arborra plåtbitarna tills det blir perfekt passform.
Till helgen sitter det förhoppningsvis på bilen!!!
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Det blev ingen montering i helgen då det tog betydligt längre tid än planerat att göra allt som var kvar på bärarmarna. Men nu är dem äntligen klara efter alldeles för mycket tid nerlagt. Det dröjer nog ett bra tag innan jag gör ett par till 
Större delen av lördagen gick åt att arborra plåtarna som ska sitta på bärarmarna, kan ju säga att jag har gjort roligare saker i mina dagar. Det blev till slut väldigt bra passform på bitarna när man ska punkta ihop det.
Gjorde infästningarna till krängarknivarna, även dessa arborrade för perfekt passform mot röret.

Efter att allt var ihopbrännt så arborrades yttre lagersäte upp till rätt dimensioner och sen fick det en liten behandling i polermaskinen
Så här blev det slutgilitiga resultatet, har börjat att tillverka de yttre fjäderbenslederna också som syns på bilderna.

Svetsarna blev inte dem allra snyggaste på sina ställen men det får gå ändå.

Muttrarna ska bytas ut mot låsmuttrar vid monteringen, så förhoppningsvis kanske det kan bli montering av bärarmana till helgen som kommer nu istället
Större delen av lördagen gick åt att arborra plåtarna som ska sitta på bärarmarna, kan ju säga att jag har gjort roligare saker i mina dagar. Det blev till slut väldigt bra passform på bitarna när man ska punkta ihop det.
Gjorde infästningarna till krängarknivarna, även dessa arborrade för perfekt passform mot röret.

Efter att allt var ihopbrännt så arborrades yttre lagersäte upp till rätt dimensioner och sen fick det en liten behandling i polermaskinen

Svetsarna blev inte dem allra snyggaste på sina ställen men det får gå ändå.

Muttrarna ska bytas ut mot låsmuttrar vid monteringen, så förhoppningsvis kanske det kan bli montering av bärarmana till helgen som kommer nu istället
Re: Volvo 242 -82 Update 27/3 Svetsat rörbärarmar!
Förbannat snygga. Tummen upp!
-
storken
- Ganska mycket laddtryck
Är ju mer än vackert detta ju. 
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
storken skrev:Är ju mer än vackert detta ju.
Tack för kommentarerna, alltid kul att få positiv kritik.Sylvan skrev:Förbannat snygga. Tummen upp!
Har börjat tillverka fjäderben/styrledsinfästningen. Kommer bli justerbar i fyra fasta lägen, mest för att känna på hur utväxlingen påverker styrningen. Dock blev det en liten tankevurpa (igen) vilket gör att jag får göra om lite granna. Förhoppningsvis är dem helsvetsade och klara imorgon kväll. Kommer nog bli en extra förstärkning mellan infästningsplattan och styrstaget också bara för säkerhets skull. Sen är det bara krängningshämmaren som ska fixas för att få klart framvagnen, framvagnen tog bara liiiiiiite längre tid än jag hade räknat med.

Re: Volvo 242 -82 Update 28/3 Framvagn börjar ta form!
När du skrev låsmuttrar, vilken typ tänkte du då?
Vad händer nu ?
Har en fråga angående dina länkarmar. Med den förskjutning av länkleden upp i fjäderben i förhållande till länkarmen själv, måste du inte justerad så länkarmen "pekar framåt" även vid 0 camber? Eller kompenserar du genom att förskjuta infästningen i motorbalken bakåt i förhållande till fjäderbenets lodlinje?
Anledning till frågan är att jag står och skall precis bränna ihop mina egna som har en liknande konstruktion....
Anledning till frågan är att jag står och skall precis bränna ihop mina egna som har en liknande konstruktion....
Anders
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Jag tänkte använda mig av vanliga nylock muttrar.Toxic skrev:När du skrev låsmuttrar, vilken typ tänkte du då?
Jag är inte helt med på vad du menar, men vinklingen av lagersätet är till för att få mer fri rörelse när bärarmen rör sig upp och ner. Cambern bestäms ju också beroende på vart du har infästningen till toplagringen, i mitt fall har jag justerbara topplagringar som gör att jag kan kompensera för eventuella konstiga vinklar som dyker upp. Jag har även som du nämnde byggt in justermån för att kompensera bort olikheter mellan bärarmarna, extra viktigt då bärarmarna aldrig kommer bli en direkt spegling av varandra även hur noga man än är vid tillverkningen.awes skrev:Har en fråga angående dina länkarmar. Med den förskjutning av länkleden upp i fjäderben i förhållande till länkarmen själv, måste du inte justerad så länkarmen "pekar framåt" även vid 0 camber? Eller kompenserar du genom att förskjuta infästningen i motorbalken bakåt i förhållande till fjäderbenets lodlinje?