Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av beaver6 »

Härliga tider, då är du snart back on track igen :thumbright:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Har testat att skruva lådan mot motorn och lyfta den till rätt höjd, kul att kardantunneln inte var något problem. Det som ser ut att bli lite halvkul är spakstället, hardyn slutar just framför hålet för växellspaken. Kort blir det iallafall :hihi:

Efter lite trix löser det sig nog.. :thumbright:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av beaver6 »

Det borde ju lösa sig, känns ju som att det är gemytligare problem att modifiera ett spakställ än om du var tvungen att skända hela kardantunneln :hihi:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

beaver6 skrev:Det borde ju lösa sig, känns ju som att det är gemytligare problem att modifiera ett spakställ än om du var tvungen att skända hela kardantunneln :hihi:
Absolut! mina tankar har börjat gå mot att montera en stryp/backventil (ställbar) på ledningen till kopplingen. Fullt flöde när man trampar ner kopplingen, sedan ställbart hur fort slavcylindern går tillbaka. en liten fördröjning måste ju bli snäll mot drivlinan.. en tilton är ju ganska on/off annars :thumbright:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Wikstrom »

vad kommer du åka för tilton? :)
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av ogge »

Stoffe_Turbo skrev:
beaver6 skrev:Det borde ju lösa sig, känns ju som att det är gemytligare problem att modifiera ett spakställ än om du var tvungen att skända hela kardantunneln :hihi:
Absolut! mina tankar har börjat gå mot att montera en stryp/backventil (ställbar) på ledningen till kopplingen. Fullt flöde när man trampar ner kopplingen, sedan ställbart hur fort slavcylindern går tillbaka. en liten fördröjning måste ju bli snäll mot drivlinan.. en tilton är ju ganska on/off annars :thumbright:
en sådan har jag liggandes till min med :)
tror helt klart det är en bra lösning . hoppas det funkar lika bra i praktiken ;)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Wikstrom skrev:vad kommer du åka för tilton? :)
tilton 3 skivig... Byter ut centrumen på den jag har. :wink:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: mån dec 22, 2008 5:03 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Hasse »

ogge skrev:
Stoffe_Turbo skrev:
Absolut! mina tankar har börjat gå mot att montera en stryp/backventil (ställbar) på ledningen till kopplingen. Fullt flöde när man trampar ner kopplingen, sedan ställbart hur fort slavcylindern går tillbaka. en liten fördröjning måste ju bli snäll mot drivlinan.. en tilton är ju ganska on/off annars :thumbright:
en sådan har jag liggandes till min med :)
tror helt klart det är en bra lösning . hoppas det funkar lika bra i praktiken ;)

Vart hittar man en sådan ventil? Är de någon just för detta eller finns de universal på någon hydraulikfirma?
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Vet inte om det finns ventiler avsedda precis för detta ändamål, jag ska då köra universal från hydraulfirma. Man åker ju på att justera själv, men tror inte det blir något problem.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av freddan302 »

Bara den inte får för sig att slira på kopplingen mellan växlarna sen?
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av ogge »

har köpt min på hydroscand.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av robban »

Dubbla hardyskivor ....
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av knotan »

jag hade med satsat på dubbla hardy istället... en sak som hjälper till att slira på lamellerna låter som man kan få problem med exploderande svänghjul i värsta fall ... då tar man hellre å byter hardyn i mina ögon :P
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Stoffe_Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön aug 12, 2007 9:07 am
Ort: Gällivare

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av Stoffe_Turbo »

Det är ju faktiskt sant, ingen dum ide med dubbla hardyskivor.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=54121" onclick="window.open(this.href);return false;
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Burmans Bmw m5 3.8 Turbo 921whp 1026wnm

Inlägg av ogge »

har aldrig tänkt på det där med dubbla hardyskivor faktiskt. .
har man dubbla evter varandra med lååånga jäkla bultar eller kör man med typ en platta mellan som man bultar dom i ?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar