Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Den blev ju riktigt snygg som bil micke, synd du var tvungen sälja den, man kan inte ha hur mkt saker som hellst, men man vill ju det..
Synd förresten att jag aldrig fick provåka med i den när jag var hos dig, har för mig att det var dåligt väder, det hade varit kul nu när den är såld o allt.
Får man fråga hur du löste drivlinan bak med 2 hjul?
Ang badet på mitt gamla jobb så tar det inte bort alu, men det angriper ganska hårt, t.ex. skulle ovansidan på ventilkåpan osv kunna bli ful eventuellt.
Jag körde nästan inga grejer där när jag jobbade där, däremot hade vi en högtryckstvätt som funkade ganska bra med att ta bort skit, om man la grejerna i diesel några dar o sen spolade av med riktigt högt tryck så blev det bra.
Den oljehinnan som är på insidan är nog ingenting som kan lossna o fastna i kanaler och lager sedan, det är ju ett extremt tunnt inbränt skickt som aldrig kommer lossna och man ser det ju inte utifrån heller :)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Hej igen!
Det finns massvis med bilder på ombyggnationen till här: http://www.c42.mride.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom bara ihåg att längst ner på varje sida "4st bilder på varje sida" måste du klicka på NEXT för att se mer bilder i samma ämne. :thumbright:

Mer bilder som denna finns där!! :hey: Detta är min bakdiffskonstruktion a:la audi v8 torsen med roterande alu hus och kedjedrift. Att spänna kedjan justerar man hela denna "vagga" i underkant.

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Fan så fin! :D Jag får nog kontakta dig mer om det där, jag är sugen på att bygga en egen bil också men det blir inte än på ett tag så gå inte o tappa minnet :)
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Danne_jmk »

Lite bilder av Mickes mittkonsoll.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

Ahh... Snyggt!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Ser kanon ut ja!! Känns på nått sätt som du har bra smak :P
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Toni skrev:Ahh... Snyggt!!!
tackar tackar! Var köpte du din träimitation folie? Har själv funderat på en enklare foliering till att börja med. Kanske inte just trä men någon annan färg eller effekt bara det ser enhetligt. Planen senare är antingen flock eller sömmat konstläder. Men just nu får jag lägga krutet på det viktigaste som tex motor och besiktning. Skräddarsydd golvmatta står ganska högt på listan men fort springer det iväg tusenlappar.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Större färghandlare brukar ha olika folie.
Jag köpte för några år sedan en folie som vart flockad på utsidan, ganska töjbar och med bra klister.

Bilen kommer att bli riktigt trevlig, dessutom riktigt användbar :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 505
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Moparboy440 »

Läcker färgsättning :drool:
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

mrabarth skrev:
Toni skrev:Ahh... Snyggt!!!
tackar tackar! Var köpte du din träimitation folie? Har själv funderat på en enklare foliering till att börja med. Kanske inte just trä men någon annan färg eller effekt bara det ser enhetligt. Planen senare är antingen flock eller sömmat konstläder. Men just nu får jag lägga krutet på det viktigaste som tex motor och besiktning. Skräddarsydd golvmatta står ganska högt på listan men fort springer det iväg tusenlappar.
Jag hittade en sida på nätet som hade olika bilder på trä.
Hittade bilden här:
http://www.textureonline.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.textureonline.com/wood-texture-04" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är "seamless" vilket innebär att man kan koppla ihop den både på längden och höjden.
Websidorna är otroligt sega, men det finns massor av trä att välja på.

Sen tog jag bilden till Art Design i Malmö och Fredrik pusslade ihop och printade bilden.
De är specialister på att printa på olika folier.

Art Design hade två kvaliteter på bilfolier, den jag använde var den tjocka.
Trots det syntes slipreporna igenom.
Det blir att göra om... Tänk bara på att du får en perforerad folie (med miljoner mikroskopiska hål) som gör att du slipper fösa ev luftbubblor hela vägen ut till kanten.

Priset var helt OK.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Ahh!! Intressant!!


Lite småsaker har hänt i escortgaraget. :hyper:
Jag fortsatte att rengöra de resterande delarna till motorn. Blocket fick sig en liten dos ugnsrengöring. Funkade otroligt bra!


Bild
Bild

Huven har anlänt!
Bild

Även bagaeluckan är klar. Injusterad med ny gummilist.
Bild

Svarvade till några "huvpinns mojar".
Bild
Bild
Bild
Bild



Och sen var det historien med grenröret... Jag beställde ett "färdigt" grenrör till Volvo 940 med 16v motor från mickegröns mekaniska. Jag var väl lite lur på att det inte skulle passa riktigt rakt av. Grenröret som kom på posten var ju kanonfint och mycket prisvärt. Men hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag nog byggt ett helt eget från scratch då det var tvunget att kapas ner i molekyler för att få det att passa.
Men, men.. H7 blev det iaf. efter typ 5 timmars kapande, litefärg och värmeplåster- riktigt nöjd!!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Som det mesta med denna bil så passade ju inte heller orginal 16v vattenpumps remskivan mot KL-racings multirib vevaxels remskiva. Tog en B230 remskiva och mottade med. Planen var att kapa 230 skivan så den fick mindre hatt. Men.. Det var ju nästan lika snabbt gjort att svarva till en ny i alu som blev klart roligare att se på. Motorn som ligget i bilen är endast en "attrapp". För att ha något att måtta på. Den riktiga motorn byggs i stativ bredvid under tiden.
Bild
Bild
Bild
Bild


Planslipade toppen. Nu är den platt! Har ruggat upp den X-vis för att den inte skulle vara för len. Passade på när jag ändå hade en stund över att slipa bort lite gjutskägg och ojämnheter i insugskanalerna. Före/efter. Lite bättre blev iaf.
Även ventilerna har jag slipat in samt monterat nya ventiltätningar.
Bild
Bild
Bild



I tre dagar har jag pillat på med det härliga konstmatrealet... PLAST!
Klippa och tejpa till en mall till golvmattan som en skräddare ska sy upp. Så otroligt tråkigt men nu är det iaf klart. SEGER!! Då är det bara att vänta på resultatet.
Bild
Bild
Bild
Bild


Några trevliga saker till motorn har kommit hem. LG-speed H-stakar och stålkamdrev till veven mm..
De sa att de skulle vara viktmatchade +-1gram. Det skilde 0,8gram på den lättaste och tyngsta. Mätade upp dom på jobbet med prob. Allt såg kanonbra ut!! CC på hålen skulle vara 152mm var 151,998mm.
lilländan skulle vara 23mm (23,015) rundhet på storändan mätade jag dock inte helt momentdragna, men nästan. Rundheten var iaf inom 0,01mm. Kineserna kan!!!

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Ser kanon ut :) hoppas golvmattan passar bra sen, kommer bli snyggt!
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Erikwdt »

Skräddarsydd matta :shock: Här lämnas inget åt slumpen minsann...
Blir ju kanoners :thumbright:
NU KÖR VI!!
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Robban76 »

Riktigt rolig tråd att läsa, från skrot till nyskick. Ser fram mot färdigt resultat.

Är planen att få ut bilen under 2012 ?

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

tackar! kul ni gillar min lilla escort "flicka" . När man köper en bil tar man som förgivet att den har en ombonad golvmatta. Men när man råkar bygga om halva bilen så passar typiskt inte mattan längre... skit. när man saknar den inser man att den gör en hel del på helhetskänslan i bilen. Naket utan lixom.
Jag tror att det är värt arbetet att fixa till en ny.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar