BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jo, man har lagt ett antal timmar på den här gamla bilen
Lyser det i garaget, får du väl svänga in på ett studiebesök.
Igår plockade jag ner gamla parallellstaget och styrstagen, och hissade upp kuggstången.
Först en jämförande bild, man ser att kuggstången är bredare.
Styrstaget hamnar nästan precis i linje med bärarmen, vilket underlättar för en bra bumpsteer.
Jag har här ett litet provisoriskt styrstag, och med styrstaget monterat under styrarmen, istället för över som original blir det ganska nära rätt.
Bumpsteer blev bara ca. 2mm på 70mm fjädrings rörelse.
Dock kommer jag ändå tillverka nya styrarmar, för dessa ger fel Ackermanvinkel, och även lite litet styrutslag.
Rattaxeln kommer bli lite trixande med, men även här passar det bättre än vad jag hoppats.
(foto taget ovanifrån, med original rattaxel fortfarande monterad på Styrsnäckan.
Merparten av konstruktionen är klar i huvudet, får bara se om det går att omsätta allt i praktik nu...
Lyser det i garaget, får du väl svänga in på ett studiebesök.
Igår plockade jag ner gamla parallellstaget och styrstagen, och hissade upp kuggstången.
Först en jämförande bild, man ser att kuggstången är bredare.
Styrstaget hamnar nästan precis i linje med bärarmen, vilket underlättar för en bra bumpsteer.
Jag har här ett litet provisoriskt styrstag, och med styrstaget monterat under styrarmen, istället för över som original blir det ganska nära rätt.
Bumpsteer blev bara ca. 2mm på 70mm fjädrings rörelse.
Dock kommer jag ändå tillverka nya styrarmar, för dessa ger fel Ackermanvinkel, och även lite litet styrutslag.
Rattaxeln kommer bli lite trixande med, men även här passar det bättre än vad jag hoppats.
(foto taget ovanifrån, med original rattaxel fortfarande monterad på Styrsnäckan.
Merparten av konstruktionen är klar i huvudet, får bara se om det går att omsätta allt i praktik nu...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis jan 07, 2014 9:09 pm
- Ort: Utaför byn.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Rätt så uppenbart!! Ska försöka svänga förbi någon gång, har oftast med ungarna när jag åker förbi.
Kan verkligen behöva se hur det kan bli nu när jag är mitt i rostlagningsprosessen.
Kan verkligen behöva se hur det kan bli nu när jag är mitt i rostlagningsprosessen.
S90-97. Finbilen
164-70. Under renovering
142-74. Väntan på renovering
164-70. Under renovering
142-74. Väntan på renovering
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Lite noob på detta styrninggrejorna, men hur endrar du Ackerman och mera styrutslag med at endra styrstagen?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag får ändra styrarmarna på spindeln.
Med så korta styrstag som det blir på denna, påverkar även placeringen längsled av kuggstången ganska mycket.
Eventuellt kommer jag behöva minska totala utslaget på hjulen något för det vill gärna knyta sig, så det nästan låser sig.
Idealiskt vore att ha kuggstången längre fram men det "går inte" = Är för mycket jobb
Det kommer fler och förklarande bilder, men min dator gav slutligen upp idag, så det väl är dags att ställa i ordning min nya jag köpte vid jul.
Efter femtitolv start försök startade gamle maskinen iallafall så jag kan få ut de senaste versionerna på mina 3D ritningar !
Med så korta styrstag som det blir på denna, påverkar även placeringen längsled av kuggstången ganska mycket.
Eventuellt kommer jag behöva minska totala utslaget på hjulen något för det vill gärna knyta sig, så det nästan låser sig.
Idealiskt vore att ha kuggstången längre fram men det "går inte" = Är för mycket jobb
Det kommer fler och förklarande bilder, men min dator gav slutligen upp idag, så det väl är dags att ställa i ordning min nya jag köpte vid jul.
Efter femtitolv start försök startade gamle maskinen iallafall så jag kan få ut de senaste versionerna på mina 3D ritningar !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Fästet till styrväxeln är nästan färdigt, den hamnar så högt upp och nära oljetråget jag bara vågar.
Jag har helt enkelt tagit bort bilens original tvärstag under motorn, och ersatt detta med ett nytt.
Grymt bra hjälp med en liten linjelaser, för att ha något att mäta emot.
Mäter lite styrutslag, och funderar på korrekta placeringen av styrarmarna.
Jag har helt enkelt tagit bort bilens original tvärstag under motorn, och ersatt detta med ett nytt.
Grymt bra hjälp med en liten linjelaser, för att ha något att mäta emot.
Mäter lite styrutslag, och funderar på korrekta placeringen av styrarmarna.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul att se dina uppdateringar, alltid något intressant på gång!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
blir ju skitbra som allt annat du lägger vantarna på!!
får du bygga om "knutkorset" på något vis med? någon bmw-VAG historia?
får du bygga om "knutkorset" på något vis med? någon bmw-VAG historia?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Arbetet har bromsat in lite, men det står iallafall inte stilla.
Jag köpte ett annat knutkors, som passar bättre då det vart lite längre, och dessutom är enklare att skarva ihop.
Rattaxeln blir VAG-Knut mot, Ca. 350mm lång hemmagjord axel, som sen skarvas emot BMW Gummi koppling "mini hardyskiva"
Sen har jag även en efterlysning, jag söker nedre delen av spindeln.
Vill helst inte kapa sönder mina original, gillar inte att passera "Point of no return" i onödan.
Finns det någon av läsarna här som har ett par sådana här liggande ? (Samma på e28)
Skicka i så fall ett mail daniel-635(snabela)hotmail.c o m
Jag köpte ett annat knutkors, som passar bättre då det vart lite längre, och dessutom är enklare att skarva ihop.
Rattaxeln blir VAG-Knut mot, Ca. 350mm lång hemmagjord axel, som sen skarvas emot BMW Gummi koppling "mini hardyskiva"
Sen har jag även en efterlysning, jag söker nedre delen av spindeln.
Vill helst inte kapa sönder mina original, gillar inte att passera "Point of no return" i onödan.
Finns det någon av läsarna här som har ett par sådana här liggande ? (Samma på e28)
Skicka i så fall ett mail daniel-635(snabela)hotmail.c o m
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Lite Rattaxel, och styrstag bilder.
VW styrstagen kommer alltså skarvas mot 635ans original stag.
Rattaxeln är tillverkad helt från nya delar, så man vet vilka material typer man svetsar i.
För säkerhets skull gjorde jag även en "testaxel" med följande brytprov, höll bra ihop.
Köpte lite prylar, bla. en Krängnings hämmare från e36 23 mot 19mm, och med betydligt kortare hävarmar.
Är dock mycket osäker om den går att använda...
Fick även tag på de nedre spindel delarna, MEN
Förutom att de "nya" har M12 hål, visade det sig att även styrklackarna är större, så de behöver ändras.
Och ännu värre, lyckades jag få tag på två olika, där cc måttet mellan de båda spindellederna skiljer, vilket påverkar Scrubradien.
Den ena är från en e32 och verkar mest lik min, medan e34 varianten har ca. 3mm längre mellan de koniska hålen.
Fanken vet varför då de verkar ha samma art. nr. på RealOem
VW styrstagen kommer alltså skarvas mot 635ans original stag.
Rattaxeln är tillverkad helt från nya delar, så man vet vilka material typer man svetsar i.
För säkerhets skull gjorde jag även en "testaxel" med följande brytprov, höll bra ihop.
Köpte lite prylar, bla. en Krängnings hämmare från e36 23 mot 19mm, och med betydligt kortare hävarmar.
Är dock mycket osäker om den går att använda...
Fick även tag på de nedre spindel delarna, MEN
Förutom att de "nya" har M12 hål, visade det sig att även styrklackarna är större, så de behöver ändras.
Och ännu värre, lyckades jag få tag på två olika, där cc måttet mellan de båda spindellederna skiljer, vilket påverkar Scrubradien.
Den ena är från en e32 och verkar mest lik min, medan e34 varianten har ca. 3mm längre mellan de koniska hålen.
Fanken vet varför då de verkar ha samma art. nr. på RealOem
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Göra, och göra om.
Gör om, gör rätt.
Ett steg framåt, två steg bakåt.
Jag har skurit ned fästet till kuggstången.
Gjort nya fästpunkter till den, så att de främre fästpunkterna sitter direkt i framvagnsbalken.
När kuggstången blev framflyttad, blev givetvis rattaxeln för kort, så även den är ny (igen).
Nåja, så här ser det ut nu iallafall.
Sen har jag även fräst av lite på längden, just bara på själva kuggstången.
Själva stora flytten framåt av kuggstången beror på att styrstagen till innerhjulet ville "knäa ut" så det blev rakt.
Det ville knäa ut, ganska tidigt, redan vid Volvo V70 styrutslag.
Och man vill ju helst vara smidigare än ett sånt fartyg.
Avfräsningen av kuggstången ger 2,66 rattvarv mellan fulla utslag, vilket bör göra bilen ganska kvickstyrd, om bara styrutslagen är tillräckliga.
Krängningshämmaren vetetusan hur den ska sitta ännu...
Gör om, gör rätt.
Ett steg framåt, två steg bakåt.
Jag har skurit ned fästet till kuggstången.
Gjort nya fästpunkter till den, så att de främre fästpunkterna sitter direkt i framvagnsbalken.
När kuggstången blev framflyttad, blev givetvis rattaxeln för kort, så även den är ny (igen).
Nåja, så här ser det ut nu iallafall.
Sen har jag även fräst av lite på längden, just bara på själva kuggstången.
Själva stora flytten framåt av kuggstången beror på att styrstagen till innerhjulet ville "knäa ut" så det blev rakt.
Det ville knäa ut, ganska tidigt, redan vid Volvo V70 styrutslag.
Och man vill ju helst vara smidigare än ett sånt fartyg.
Avfräsningen av kuggstången ger 2,66 rattvarv mellan fulla utslag, vilket bör göra bilen ganska kvickstyrd, om bara styrutslagen är tillräckliga.
Krängningshämmaren vetetusan hur den ska sitta ännu...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vad får du för markfrigång med kuggstången monterad så långt ner?
Tänker tillbaka på mig e24, den skrapade i framvagnsbalken i marken typ
Tänker tillbaka på mig e24, den skrapade i framvagnsbalken i marken typ
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag kommer få ganska exakt samma markfrigång som tidigare, alltså inget vidare
Mitt krysstag som gick mellan rambalkar och framvagn, har vart lägsta punkten innan, och fästöronen till kuggstången hamnar nog ca. 5mm över.
Min förhoppning är att krysstaget fortfarande blir lägst, så att det tar i farthindren innan kuggstången.
Hoppas på 120mm, är rädd för att det blir 100
Mitt krysstag som gick mellan rambalkar och framvagn, har vart lägsta punkten innan, och fästöronen till kuggstången hamnar nog ca. 5mm över.
Min förhoppning är att krysstaget fortfarande blir lägst, så att det tar i farthindren innan kuggstången.
Hoppas på 120mm, är rädd för att det blir 100
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Nu äntligen har jag kommit så långt att allt är testat, alla fästen färdiga, och måtten på styrarmarna utprovade.
Krysstagen på plats.
Vart orolig för att styrleden skulle hamna "inne i fälgen" men det klarade sig med lagom många mm. i marginal.
Här kan man nästan se hur lederna linjerar med varandra för att hålla nere Bumpsteer.
Max styrutslag.
Mäter på golvet med linjelaser mot bromsskivan.
Original
Innerhjul 43°
Ytterhjul 33°
Med Kuggstång.
Innerhjul 40°
Ytterhjul 30°
Bumpsteer har jag fått till minimum, så lågt att det inte går att mäta med gummibussningar i framvagnen.
(under 1mm på 100mm fjädringsrörelse.)
Nu ska jag "bara" översätta denna detaljen till ritningar och fräsa fram två nya, där den ena dessutom ska vara en vänster.
Som ni ser har det gått åt en del testande, den är kapad och ihop svetsad ett antal gånger.
Krängningshämmaren får vänta lite, riktigt besvärligt att passa in något annat än original.
Och jag vågar inte värma och bocka om e36 krängaren som annars hade vart en bra kandidat.
Krysstagen på plats.
Vart orolig för att styrleden skulle hamna "inne i fälgen" men det klarade sig med lagom många mm. i marginal.
Här kan man nästan se hur lederna linjerar med varandra för att hålla nere Bumpsteer.
Max styrutslag.
Mäter på golvet med linjelaser mot bromsskivan.
Original
Innerhjul 43°
Ytterhjul 33°
Med Kuggstång.
Innerhjul 40°
Ytterhjul 30°
Bumpsteer har jag fått till minimum, så lågt att det inte går att mäta med gummibussningar i framvagnen.
(under 1mm på 100mm fjädringsrörelse.)
Nu ska jag "bara" översätta denna detaljen till ritningar och fräsa fram två nya, där den ena dessutom ska vara en vänster.
Som ni ser har det gått åt en del testande, den är kapad och ihop svetsad ett antal gånger.
Krängningshämmaren får vänta lite, riktigt besvärligt att passa in något annat än original.
Och jag vågar inte värma och bocka om e36 krängaren som annars hade vart en bra kandidat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det låter som du lyckats riktigt bra! Prototyp-byggandet brukar löna sig...
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: BMW 635 Bi-Turbo
vilket program ritar du i? använd MIRROR funktionen så har du en vänster/höger på ett tryck knapp
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;