Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Frighten chicken vegan)

Inlägg av Jens Gustavsson »

frän bok! nu åker jag med crecent raket moppen till biltema för att köpa en ny bränsle pump :doh: skulle till skelefteå och jobba med en dubbel B20 båt idag men bränsle pumpen i 745:an dog i sävar suck!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Frighten chicken vegan)

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer en logg från sista 9.81 sek repan mot opel askonan. (nån som har film på den?) det står jens winner och markus loser på tidkortet och det måste nog ramas in haha! (askonan hadde 2.4sek reaktions tid) men 60 foten va bara lite bättre på den 1.39 (ingen gas)

tiderna vart iallafall, reaktions tid 0.37sek. 1.42 på 60 fot (inget vidare fäste på banan) 6.24/179 på 201m 9.81/216km/t

man ser att B20 jobbar effektivt både soppa och luft fins det mycket kvar av vid 2.1 bar :thumbright: kolla avgastrycket i min super HX40 med #16 avgashus det är sjukt lågt ca 1.35-1.4bar :shock: nästan att man skulle kunna montera ett mindre #14 hus?
om man kollar på den svarta linjen som är varvtal så går starten under 3:an i 309kpa då sjunker varvet från 6850rpm till 6480 rpm då konverterns propelrar börjar snurra och låsa upp mer :) då sträcket är över bilden är varvet över 8000rpm. jag hade 8200 i mål och den kändes mindre plågad där nu än den gamla motorn som vibrerade mer där. jag har dock problem med olje trycket efter mål då det försvinner i ca 3-4 sek än fast jag inte bromsar. ska fixa det nästagång jag plockar upp tråget.
Bild

jag skulle ta bilder på tävligen men inte hann man med det :) men ett par bilder före racet fans i kamaeran iallafall

Bild

Bild

vega VS askona tid kort
Bild
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Robert Markström »

du hade ju kapat nån hundring till med lättare generatorfästes distans? :hihi:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

:) jo den unc bulten har försvunnit så den fick ersättas i all stress med en mutter specialare. kolla tank locket också det är en tung kamaxel pjäs också. ska fin putsa på det framöver men när man närmar sig race så får man fuska annars blir det inga race.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av jonas landin »

Hehe, är det den avbrutna kammen? E ju en fräck souvenir!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo en avbruten 563hk, 2.3bars ISKY profil 8)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av dsimila »

Häftigt :) . Några nya idéer efter körningen?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:jo en avbruten 563hk, 2.3bars ISKY profil 8)
nu har jag kanske missat nåt.
men AGAP´s tuffa kammar.. är det ripoff av ISKY?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

AGAP jobbar med custom designade kamaxlar som beräknas med nyaste teorierna och erfarenheterna i professor blairs program. han kopierar inget. om du mins detaljerna så körde jag av två kamaxlar i vintras en AGAP omslipad C stomme och en ISKY på en vanlig CWC stomme som alla nuvarande råämnes B20 kamaxlar slipas på.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

dsimila skrev:Häftigt :) . Några nya idéer efter körningen?
jo en del men mest bekymrad är jag över stegarna som skulle ha blivit byggda nya för länge sen. ska be conny kompa cad upp en ritning sen ska vi leta upp matreal och nya uniballs. tror det va 25mm 4-5mm gots i CRO MOLLY ? ska kolla upp det.

skulle fått justera fjäder infästningen bak också med vågar.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:
jo en del men mest bekymrad är jag över stegarna som skulle ha blivit byggda nya för länge sen. ska be conny kompa cad upp en ritning sen ska vi leta upp matreal och nya uniballs. tror det va 25mm 4-5mm gots i CRO MOLLY ? ska kolla upp det.

skulle fått justera fjäder infästningen bak också med vågar.
Mitt förslag är att du väger först, räknar ut bilens centrala tyngdpunkt, får fram neutrallinjen. Efter det så funderar du på hur du får till stegarnas längd och infästning på bästa sätt med rådande förhållanden. Jag vet att du inte är sugen på att göra en större ombyggnad av chassit. det kan ändå vara bra att kolla upp förutsättningarna så noga som möjligt om du ska bygga nya stegar. Det kanske inte behövs så mycket arbete för att få det så bra som möjligt.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:AGAP jobbar med custom designade kamaxlar som beräknas med nyaste teorierna och erfarenheterna i professor blairs program. han kopierar inget. om du mins detaljerna så körde jag av två kamaxlar i vintras en AGAP omslipad C stomme och en ISKY på en vanlig CWC stomme som alla nuvarande råämnes B20 kamaxlar slipas på.

jag mindes inte detaljerna ;)
Blandade ihop och fick för mig du körde av 2st AGAP.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nova Jörgen skrev:
Jens Gustavsson skrev:
jo en del men mest bekymrad är jag över stegarna som skulle ha blivit byggda nya för länge sen. ska be conny kompa cad upp en ritning sen ska vi leta upp matreal och nya uniballs. tror det va 25mm 4-5mm gots i CRO MOLLY ? ska kolla upp det.

skulle fått justera fjäder infästningen bak också med vågar.
Mitt förslag är att du väger först, räknar ut bilens centrala tyngdpunkt, får fram neutrallinjen. Efter det så funderar du på hur du får till stegarnas längd och infästning på bästa sätt med rådande förhållanden. Jag vet att du inte är sugen på att göra en större ombyggnad av chassit. det kan ändå vara bra att kolla upp förutsättningarna så noga som möjligt om du ska bygga nya stegar. Det kanske inte behövs så mycket arbete för att få det så bra som möjligt.

ååååååå vad jobbig du är jörgen :lol: (det är jobbigt att höra sannigen, men bra :thumbright: )
då måste du komma och hjälpa mig jag klarar inte av att räkna på sånt som inte har med volvo B20 att göra haha!

jag har ju endel siffror redan men det kanske inte räcker så långt? jag vet vikten fram och bak iallafall.
jag har en bild här på vart den beräknade centrum vikten ska va (se tape på dörren) men det är inte beräknat av NASA direkt men ganska exakt skulle jag tro :roll: edit: jag har flyttat tanken fram i år också så vikten kommer lite längre fram nu.

stegen är 90 cm (35.4tum) lång nu från centrum axel till centrum uniball och in fästningen sitter ca 14cm (5.5tum) från marken då bilen är i normal höjd (kan sänka bilen lite om man vill).

hjulbasen är just lite över 2.5meter (98.8 tum)

race vikten sesong 2010 va 490kg fram och bak 600kg bak nu är det nog ca 505 fram och 580kg bak?

du kan slå en signal då du har tid jörgen så kan vi snacka lite mer.
mvh jens

Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Inlägg av Nova Jörgen »

Haha... ja folk brukar säga att jag är en besvärlig typ 8)

Jag tar fram papper å penna samt kalkylatorn å kollar lite, så hörs vi på telefon se'n.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Frighten chicken vegan)

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:erland du kan snacka med han i tierp i helgen. du ska väll dit? han sa att han skulle signera nån ny dragrace bok där.

de byggde motorerna, chassina och prepade och byggde om lådor och bakaxlar själv :thumbright: . kanske inte på samma nivå som bill jenkins i usa men som jag sa motsvarigheten i detta mindre land. vad bygger pro stock gubbarna i dag i Sverige?

kul med fler bilder och info om bilen :thumbright: jag kommer nog att samman ställa dem senare alla små och stora repotage om den bilen så om ni hittar nått så skicka dem till mig på jens@savarturbo.se
Läste inte detta förrän jag kom hem från Tierp så jag missade tyvärr honom.
Läste massor om honom när jag började bli intresserad av drag racing och jag har nog alla de gamla tidningarna.
Träffade dock Christer Säfström som har byggt en hel del motorer men som är väldigt blyg och svårsnackad.
Pratade en hel del med Samantha teamets Sjökvist som är en glad prick som har byggt massor själv.
För oss funkade det inte, regnet gjorde att vi inte fick kvalat in eftersom det inte funkade de 2 första
kvalrundorna och resterande kvalrundor regnade bort. Bakvagnsproblem och för lite vikt fram.
Om 14 dar ska vi på test i Finland och se till att allt funkar som det ska till helgen efter.

Om bilen inte redan är ombyggd massor så hade det kanske varit en ide' att återställa den till ursprungligt race
skick eller sälja den till någon som vill göra det och skaffa nåt annat att hugga upp?
Det är synd att all motorsport historia försvinner efterhand som bilarna får nya ägare.

Erland
Skriv svar