Sida 89 av 132

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jun 28, 2012 12:09 pm
av quattro
Jens, seriöst, en motor som har 25% i leak-down har passerat renoveringskravsnivån för länge sen. Jag skulle säga att allt över 5% är för mycket för en race-motor.
Är du säker på att du mäter på rätt sätt o med rätt utrustning?

Göran

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jun 28, 2012 1:04 pm
av Fredde Holmgren
25% i leakdown är nog ingen fara.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jun 28, 2012 1:15 pm
av Jens Gustavsson
det är ingen race motor det är en ren V8 ragga runt motor. 25% ger inga konstiga fenomen vad jag nånsin sett förutom liiite lägre effekt.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jun 28, 2012 2:42 pm
av Martin H
Varför skulle du inte få plats med 4link?
De stagen är ju inte längre än 40-60cm,
stegarna är väl nästan dubbelt så långa.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jun 28, 2012 3:56 pm
av Jens Gustavsson
stegarna sitter under bilen. skulle jag montera 4 link så blir de övre stagen max 26cm c-c mått.

sen så är mitt intresse att trimma och tävla med volvo B20 inte att bygga bilar. växer jag ifrån chassit i framtiden köper jag hellre ett värre än att bygga om hela bilen. jag är dock i det stora hela väldigt nöjd med bilen nu förutom mellanaxeln och lite små fix som slaglängds begränsare och lite geeometri i stegarna + skydds grejorna runt främre uni ball.

Re: Jensas B20 Vega (race rapport)

Postat: tor jun 28, 2012 6:29 pm
av r3c
Jens Gustavsson skrev:
Jens Gustavsson skrev:har man kort hjulbas så ska man inte ha en hög bil också det slutar på taket och på sjukan och det vill jag undvika. jag vill ha bra reaktions och 60 fot tid också. jag har haft 1.34 som bäst men skulle gärna vilja kapa lite mer där i framtiden.

vill man ha mer chassi reaktion och vikt förskjutning för streetrace så finns det bättre tekniker än att höja som på 60 talet också.


Vad har du i hjulbas? Lite nyfiken då min inte heller är väldens längsta precis . 2475mm eller 97,4tum.
250cm lite drygt ligger jag på ungefär (100tum) en vanlig volvo har 260 cm och en vanlig lite värre race bil ca +270cm.

vad har du för bakvagn och hur ryms du i förarutrymet? jag har trångt och ändå har jag stegarna under golvet. 4 link är bara att glömma då man är 1.83m i en sån bil.
Har fyrlänk och det är precis jag får plats på längden, Är exakt 183cm jag med. Men jag sitter bekvämt och fyrlänksstagen är inte speciellt långa . Kanske ca 500mm. Men det verkar ju fungera det med. Under vintern behöver jag göra uppdateringar för att köra 7,50 . Funderar då på att flytta fram framvagnen lite i samma sväng.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tis jul 03, 2012 11:47 pm
av Jens Gustavsson
nu har jag svetsat och kapat i flera nätter och det börjar formas en uppdaterad bakvagn med bättre geometri men fortfarande ingen modärn prostock 4 länk eller så bara förbättrade detaljer mer har jag inte tid med.

jag tror nästan det är färdig svetsat allt nu men fortfarande många timmar kvar att justera in allt för att få den på hjul igen och hitta en grund instälning på allt så den inte går in i muren.
hittade en spricka i en uni-ball kula och det beställdes en ny i går kväll. den måste komma i morgon före lunch annars blir det svårt att fantisera om nå midnight sun på fredag. B20 behöver lite översyn också (ska plocka av toppen och titta till allt)

ja vi får se hur det går, ska jobba vidare nu en stund sen blir det en tidig kväll hem i kväll (före två iallafall) så man får sova lite.

tufft att bygga om bakvagnen mitt i säsongen själv sen packa och sköta allt annat före tävligen också, sköta jobbet är en parameter också.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: ons jul 04, 2012 6:01 am
av baronen
Lycka till med nykonstruktionen av bakvagnen och hoppas du hinner klart med allt så du får gasa lite i helgen.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: ons jul 04, 2012 10:26 am
av Jens Gustavsson
ingen ny uni-ball i dagens post :(

den vart inte skickad i måndags utan på tisdag istället från snowboll racing och posten värkar ha lite semester då den gick som brev post men ändå inte här i dag.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: ons jul 04, 2012 7:20 pm
av Jens Gustavsson
jag testade lite snabbt att köra två steepen på MSD 6 på 3600rpm då man åker in i stage och det värkar fungera skapligt då det blir 0.6 bar sen kommer det fullt varv på ca 2.5 sek istället för 5 sek tidigare men det är nog för segt ändå för PRO-gran men det va inga större problem att hålla den på bromsen så jag ska testa 3800 rpm på kvalet.

nån som vet hur en broms reduserare fungerar? om de är ur gängad bromsar det mer eller mindre då efter regulatorn? jag har skruven ganska mycket ut skruvad nu är det åt rätt håll eller? (vill ha mycket bakbromsar)
jag har inte hunnit få hem nån mindre cylinder än men det får bli senare. får bromsa hårdare istället :)

hoppas nu bara uni-ballen kommer i morgon före lunch.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jul 05, 2012 11:59 am
av Fernstrom
Jag sätter mig i bilen och far till Midnight Sun om något timme, blir ett depåstopp i Sävar för lite motorolja först bara, ser jag dig uppe där så kommer jag och surrar lite turbo med dig om jag ser att du har tid.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jul 05, 2012 12:13 pm
av Pro-Mille
du ska vrida den "medurs" hela vägen för att det ska bli full bromsverkan bak.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: tor jul 05, 2012 9:33 pm
av Jens Gustavsson
tack jag kom fram till samma slutsats pro-mille.

färnström du är välkommen i depån på lite turbo snack. presentera dig gärna som färnström så kopplar det kanske för mig.

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: lör jul 07, 2012 9:17 pm
av karl sundstedt
Hej
Tyckte jag såg vegan på släpet när vi kom till pitestripen vid 12 tiden i dag, antar att det var du? Så nu undra jag och säkert fler med mig hur det fungerat?

mvh karl

Re: Jensas B20 Vega (platt järns hjälp)

Postat: mån jul 09, 2012 5:20 pm
av Stefan P
Hur gick det i helgen ?

S