det vart lite kört då tidtagningen först krånglade för mig första repan sen andra så va det nått fel på motståndarens bil och de tyckte nått droppa från min (va nån vatten droppe från värmningen) så jag va inte i balans då starten gick sen sista repan så blev det en hyffsad 1.39 60 fot och 6.25/179 och 9.83/219 men jag varvade nog ihjäl B20 för vid mållinjen så vart den vatten sjuk i blocket.
Fin motorn vart kort livad som jag befarade, ca 3 full gas repor och ca 6-8 pull i bänken över 500hk... för mycket hi-tech
jag bygger ihop en ny driftsäker skit motor senare i sommar. den förra 6.06/183 motorn är ju hel ännu bara man byter lager, den gick ca 25 repor på strippen och ca 60 pull över 500hk med större borr och med standard B21a kolvar.
jag har inga exakta teorier varför blocket gick sönder än jag återkommer med fakta om det då den demonterats då det inte ger mycket att spekulera innan dess.
Du också?
Vart den vattensjuk för at toppen vandrar uppå blocket (om du inte har styrstift), eller at du pajjade nånting i blocket (typ sprickor som oss)? Våran nästa topp är med svetsade vattenkanaler och inget vatten i blocket. Det borde förhindra vattensjuka..
Våran motor gick fortfarande då jag stannade uppe vid avfarten,men vägrade starta några timmar senare, så jag tror den har spruckit av hetan medan den började svalna.Borde blåst på den med tryckluft eller nått på grenrörsidan, eller hatt kokande vatten på den...
Ser inget täkn på spikning på kolvarna eller lagren. Allt är snygt.
Deformeringen på våra lösa kopparringar kan vara at dom har blivit jävelsk varm på ett ställe (där varmeavledningen ut mot avgassidan av blocket är bäst)..
Eller börjar vi hitta måndagsgjutningar av B20-blocket?
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
jag har mätt och funderat lite mer nu och blivit mer säker på min teori jag haft sen jag lyfte på toppen i söndags. jag har inte laddat sönder blocket utan jag har varvat/skramlat sönder det. kanske inte hela sanningen då jag tror det hadde fungerat bättre på en sugmotor men vad som hänt är att det har varit för mycket kolv slammer så det har hamrat sönder blocket på höga varv och laddtryck.
har man korta kolvar som jag hade nu sen 0.15mm kolvspel så glappar kolvarna mycket i loppet och det belastar blocket väldigt mycket mest troligt mer än trycket.
man ser att mitt block har tryckts ut på "trust side" och nu när jag mäter upp de andra loppen så har det nötts ca 0.07mm där redan och det är därför det inte finns nå honings repor kvar där som jag såg tidigare redan i bromsnings skedet i våras. kolvara är på väg att kantra i loppen nästan och jag ska gämföra en ny kolv sen med en hel som suttit i motorn jag kört.
detta förklarar varför mitt trång borrade 92.0mm block med standard B21a kolvar håller men mitt 90.32mm block med tjockare cylinder väggar inte håller. tror att detta kan va en stor anledning varför det går som det går för team peraAnge också då de kör extremt stora kolvspel också.
har man klena cylinder väggar så ska man nog inte ha korta kolvar med mycket spel heller. tror att dessa kolvar inte är gjorda rätt heller?? hade jag borrat för typ 0.07mm kolv spel kanske det gått bättre men jag följde instruktionerna från kolv tillvärkaren.
Linkansg1 skrev:Trist med ras...Alcro betongspackel funkade för oss.Vet att du är emot det,men ändå...
att betonga bort fel tror jag inte på då jag ändå har rätt kraftiga cylinderväggar man måste gå till grunden av problemet istället. det har ju inte fungerat för norge teamet heler med betong sen vill jag ha kylning på min motor då jag vill ha lång livs längd på motorerna mina.
"Klena" eller "Rätt kraftiga"? Om man som vi fyller till kolvbultshöjd har du forfarande kylning och ökad stabilitet.Vi fyllde ett block ända upp en gång med resultatet att kolvringarna tappade spänsten rätt omgående...
Har du slipper eller "skelett" kolvar då?
Såna klarar inte B20 blocken och det har inte med spelet att göra.
Du måste ha en kolv med fullskirt under kolvbulten.
Många nya motorer har mindre vattenkanaler för snabbare uppvärmning.
Jag har kört med betong (Alcro flytspackel) på gatan och det enda som hände var att oljrtempen gick upp.
Det var på Mopar 440 och jag fyllde upp till vattenpumpen.
Om man ska relatera till Pro Stock så finns det till Gm DRCE 2 och 3 motorer.
DRCE 3 blocket är vekare och ger 60 hästar mindre så fundera lite på hur mycket du tjänar på att fylla med betong.
Det ser ut som om jag ska bygga en B20 turbo så du får nog höja laddtrycket annars tar jag kanske dina bänkrekord?
perAagne jag ber om ursäkt, ser du har ringt men det har varit grymmt stressigt här sista dagarna och det brukar bli så långa samtal då vi ska prata B20 så jag tordes inte svara du kan ringa i morgon då är det en lugnare dag hoppas jag.
mvh jens
Jens Gustavsson skrev:bottendelen är nu stort sätt klar.
kolv och stake före montering
ICON KB kolvar och PPF stakar, Totalseel mollyplasma ringar som inte erland gillade på turbomotor men jag provar ändå. kolvrings gap 0.55 topp och 0.45 undre . glyko lager nu också körde KS kolvensmiter förut. 1248 gram totalt med alla grejor +- ett par gram.
ballanserad vevaxel nu för första gången i vegan och super motvikterna som många va så imponerade över kanske avundsjuka
solglasögon så man inte bländas av kolvarna rekomenderas
jonas och stövarn har just tryckt kebbab rulle och är nära att svimma av
blästrade tillockmed av front kåpan som va mattsvart bitvis förut. bling bling för att va mig
Lite nyfiken på hur det blev med bakvagnen efter att vi pratades vid...några bilder kanske
Mitt förslag är...( å ta' det för vad det är nu...mest bara en åsikt ) släng ihop en så'n där snikmotor a'la Jens nu. Ladda med lite måtta ( njae man ska inte va allt för försiktig förstås...lite spännande ska det vara ) och kör lite mera så du får bra ordning/rutin på bilen och allt runt i kring. Sen när allting går av sig själv...då vrider du på allt som går och lite till när förhållandena är helt rätt.
Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Om du har sprickor där vi har dom, har vi juh svaren. I den här reservmotoren har spelet varit 0,18-0,19mm som är absolut max på dessa Venolia-kolvar, minimum enligt dom var 0,12mm. Detta ihop med mycket värme skulle nog kunna gje dessa sprickorna som vi har fått. En bild på dina sprickor ville uppskattas.
För å rista tag i ett påstående om at betongat inte håller, gamla blocket höll sedan bromsningen i 2007 och fram till förra hälgen. Var betongat med fiberarmerat våtrumspackel helt upp. Ända anledningen till at det ble håll i det blocket var at det fattades betong på ett ställe sedan 2007 och det har vi kompenserat med separat kylning just där..
Om allt är stumt, men det inte finns uppstagning av ett ställe i sylinderen, vil den nog spricka till slut. Gamla motoren hadde kolvspel på 0,10mm med ROSS-kolvar, trodde vi helt till vi mätte 1/10 större spel på 2 sylindrar, alltså kan det gå med stort spel också. Den blev varvat 8200rpm som mest. Med original kolvhöjd..
Vi ser inget slittasje på Venolia-kolvarna som satt i blocket vi sprack nu i Piteå, men troligen har för stort spel varit med om det hela. Svårt å säja när det också har varit varmt.
Håppas du får ihop nytt block nu. Skal du åka i Fällfors med nått reserv-block?
MVH
PerAage=Per-Åge (norsk version av Pär-Åke)
Team Volvo Dragster