Sida 10 av 26
Postat: mån okt 01, 2007 8:17 pm
av _JP_
Vore fränt att se hur den går med nya toppen och kammen. Lär ju vara lite skillnad!
Du får se till att skruva för oss allihop i kryss nu när vi inte är där
/ Johan
Postat: mån okt 01, 2007 8:17 pm
av Kirre
kg har dubbla ventilfjädrar du kan köra med, men jag har för mej att du måste ha nå underläggs brickor
Postat: tis okt 02, 2007 5:13 pm
av Jens Gustavsson
Kirre skrev:kg har dubbla ventilfjädrar du kan köra med, men jag har för mej att du måste ha nå underläggs brickor
men vad är det för tryck, vet han det själv överhuvudtaget?
som att köpa grisen i säcken, måste finnas bättre ställen att köpa fjädrar, har du hört med TG motor?
Postat: tis okt 02, 2007 5:19 pm
av Markus
såg att TG hade nått kit med dubbla fjädrar som han pratade bra om på hemsidan, ska se va KG säger annars snackar jag med TG...
Nicke nyman skulle kolla upp lite åt mig också, se va han kommer fram till
Postat: tis okt 02, 2007 6:38 pm
av Markus
VENTILFJÄDRAR-DUBBLA
B18/B20/B30 samt B23/B230 värstingtopp. Komplett med ventilbrickor i stål. Kräver på B18/B20/B30 bearbetning av ventilfjäderbrunnen. SVF-1317 155:-/st
SPEC: inspänning 60kg, 12mm lyft 125kg
vad sägs om den inspänningen?
har mailat TG så kanske man får nått svar
Postat: ons okt 03, 2007 9:17 am
av Jens Gustavsson
Markus skrev:VENTILFJÄDRAR-DUBBLA
B18/B20/B30 samt B23/B230 värstingtopp. Komplett med ventilbrickor i stål. Kräver på B18/B20/B30 bearbetning av ventilfjäderbrunnen. SVF-1317 155:-/st
SPEC: inspänning 60kg, 12mm lyft 125kg
vad sägs om den inspänningen?
har mailat TG så kanske man får nått svar
vilken längd och hur har de mätt den?
60-125 är lite väl mycket men det går nog att sänka brunnarna ett par mm extra?
Postat: ons okt 03, 2007 4:01 pm
av Markus
de kan nog nicke nyman svara på, han som pratade med KG. dock krävde de bearbetning av brunnen, vad menas och hur går detta till?
Postat: tis okt 09, 2007 11:12 am
av Markus
Pratade nyss med TG motor, han hade ett par fjädrar han kunde rekomendera.
Inspänning 40-42
12mm lyft 105-110kg
priser
140kr/st fjädrar
125kr/st fjädrar
35kr/st underlägg
allt + moms
de landar alltså på 3000kr för fjädrar....
kände inte så skoj att dyraste delarna på bilen är fjädrarna
några fler tips?
Postat: tis okt 09, 2007 3:01 pm
av Martin H
det måste ha blivit nåt missförstånd, jag betalade tror det var 125:-st +moms för tg`s fjädrar (dubbel) den är kortare än bug pack och kg´s men alla bottnar vid 22mm. och har ungefär samma tryck där. det är även ca 38mm inspänning på sohc topparna, ska du åka 42mm så måste brunnen fräsas ner 4mm eller en försänkt retaners (vilka jag inte är speciellt förtjust i) tg´s fjädrar är av mycket bra kvalite men ska du inte åka ruskit brutal kam så funkar även billigare dito.
mvh
Postat: tis okt 09, 2007 5:46 pm
av Markus
mhr144 skrev:det måste ha blivit nåt missförstånd, jag betalade tror det var 125:-st +moms för tg`s fjädrar (dubbel) den är kortare än bug pack och kg´s men alla bottnar vid 22mm. och har ungefär samma tryck där. det är även ca 38mm inspänning på sohc topparna, ska du åka 42mm så måste brunnen fräsas ner 4mm eller en försänkt retaners (vilka jag inte är speciellt förtjust i) tg´s fjädrar är av mycket bra kvalite men ska du inte åka ruskit brutal kam så funkar även billigare dito.
mvh
pratade i telefon med honom och detta var vad han sa, räknade priset på ett ungefär och han sa de stämde.
vad kan du tipsa om för fjädrar som inte kräver bearbetning av brunnen?
blir att köra med en månen7 kam och varva runt 7000rpm
Postat: tis okt 09, 2007 7:52 pm
av Markus
ikväll har AJDÉN tiggat ihop EGRhålen, så nu är man miljöbov

tur man kör på miljöbränsle för att kompensera

bara jag får tag på fjädrar nu så kan ja sätta ihop toppen och besiktiga den som sugis
Postat: tis okt 09, 2007 8:00 pm
av Jens Gustavsson
Markus skrev:mhr144 skrev:det måste ha blivit nåt missförstånd, jag betalade tror det var 125:-st +moms för tg`s fjädrar (dubbel) den är kortare än bug pack och kg´s men alla bottnar vid 22mm. och har ungefär samma tryck där. det är även ca 38mm inspänning på sohc topparna, ska du åka 42mm så måste brunnen fräsas ner 4mm eller en försänkt retaners (vilka jag inte är speciellt förtjust i) tg´s fjädrar är av mycket bra kvalite men ska du inte åka ruskit brutal kam så funkar även billigare dito.
mvh
pratade i telefon med honom och detta var vad han sa, räknade priset på ett ungefär och han sa de stämde.
vad kan du tipsa om för fjädrar som inte kräver bearbetning av brunnen?
blir att köra med en månen7 kam och varva runt 7000rpm
svårt som fan.... jag hjälpte en kille i dag som hadde samma problem och samma kam och 530 topp det blev bugg pack 4046 till den som boström har kört in i 3 år så inspänings trycket minskat ca 10-15% = lämplig till typ måne 7 kam.
ca 40mm inspäning std mätt från ovansidan kanten på retanersen ned till botten brickan.
vi fräste sen ned brunnarna 3-4mm så att det skulle bli mindre tryck ca 60kg sätes tryck då och det är i mesta laget men det bör fungera.
men med nya sånna fjädrar så måste man fräsa ca 6mm för att få vättiga tryck till en måne 7 kam, jobbigt och kanse hål??
har jag tid i morron ska jag maila comp cams och höra om det fins nått lämpligt.
Postat: tis okt 09, 2007 8:01 pm
av Martin H
Markus skrev:
vad kan du tipsa om för fjädrar som inte kräver bearbetning av brunnen?
blir att köra med en månen7 kam och varva runt 7000rpm
vet inte hur vass en måne7 är men måste du åka dubbla så är du nog så illa tvungen att sänka brunnarna om du inte vill ha 60kg inspännings tryck.
Postat: tis okt 09, 2007 8:07 pm
av Rasmus Annander
orginal ventil fjädrar räcker till månen 7a..
om du inte ska varva mer än 8500varv..
har haft den i många folkrace motorer...
en riktigt bra o vass kam...
Postat: tis okt 09, 2007 8:08 pm
av Martin H
Jens Gustavsson skrev:Markus skrev:
pratade i telefon med honom och detta var vad han sa, räknade priset på ett ungefär och han sa de stämde.
vad kan du tipsa om för fjädrar som inte kräver bearbetning av brunnen?
blir att köra med en månen7 kam och varva runt 7000rpm
svårt som fan.... jag hjälpte en kille i dag som hadde samma problem och samma kam och 530 topp det blev bugg pack 4046 till den som boström har kört in i 3 år så inspänings trycket minskat ca 10-15% = lämplig till typ måne 7 kam.
ca 40mm inspäning std mätt från ovansidan kanten på retanersen ned till botten brickan.
vi fräste sen ned brunnarna 3-4mm så att det skulle bli mindre tryck ca 60kg sätes tryck då och det är i mesta laget men det bör fungera.
men med nya sånna fjädrar så måste man fräsa ca 6mm för att få vättiga tryck till en måne 7 kam, jobbigt och kanse hål??
har jag tid i morron ska jag maila comp cams och höra om det fins nått lämpligt.
råkade nog posta samtidigt.
de uppgifter jag fick av johannes på jp motor var 120kg vid 24mm på bugpack 4046, jag hade 46kg vid 42mm på mina bugpack
