Super Seven HAHLIN7 "Två 2012 filmer!"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Brutalt, vad kan en sådan där väga?
Måste vara helt galet :twisted:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja måste hålla med om det verkar helstolligt i en 7a ,, men fränt!!
Grattis till finfin effektkurva.

i med en fränare koppling och ladda typ 2.5bar få se ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Tack för upplyftande kommentarer. :thumbright:
Jag vill också passa på att tacka framför allt Jens Gustavssonoch Emil Larsson för all expertis. :thumbright:
Det var kanonroligt och lärorikt att åka ner och vi är absolut nöjda med resultatet.
Det var också kul att nästan hela familjen kunde följa samt att Magnus Boström och Ali Tabatabai ville vara med och hjälpa till, SKITKUL. :D

Inför vidareutveckling av motorn är det ju alltid kul att veta vilka delar som skall uppgraderas och var de svaga punkterna är.
Just nu är nog de svagaste punkterna förarna!! Då det nog är ett par hundra hästar mer än vi någonsin testat.. :shock:

j björk: ang vikten på bilen så låg den på 720 kg vid bes.

Jonas Olsson Det är en saab tryckplatta med 215mm dalhems sinter..... vi borde bytt den för länge sedan. :(
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Grattis till fina siffror, måste vara ett monster på bana de där! :D
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

200 mm Kennedy-koppling nästa kanske?

En liten fråga om hur ni gjorde ett pull: Hur lång tid var det från start till stopp-varv ? Alltså 3000-8500 rpm?
Det har ju att göra med om turbon hinner bli "arg".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Jisses Killar!! :shock: :thumbright: Stort grattis till en lyckad bromsning!

Detta kommer att bli kul att se på en "riktig" bana när det svänger. Lär bli intressant att köra med 500hk på en krokig bana i den lätta bilen :wink:
SKITKUL och hoppas grejorna håller ihop hela sommaren så jag kan få en provtur. :D
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

mattias skrev:200 mm Kennedy-koppling nästa kanske?

En liten fråga om hur ni gjorde ett pull: Hur lång tid var det från start till stopp-varv ? Alltså 3000-8500 rpm?
Det har ju att göra med om turbon hinner bli "arg".
Vi låste den i ca: 6 sek innan vi släppte i väg den och han få upp 0.7bar i ladd då. Sen så körde vi med en ökning av ca: 500rpm i sekunden vilket
är ungefär vad man brukar köra i motorbänk.

Att köra den långsammare (om man kan få bort värmen som byggs upp) eller låsa den den högt på varven (alldeles innan max effekt tex) för att få igång turbon mer än du kan få på gatan tycker jag är att lura sig själv
och ett enkelt sätt att få ett fint papper med mycket effekt som du inte får ut på gatan.

Den här bilen kommer garanterat orka dra så den ökar med mer än 500rpm isekunden :D
Så dom kommer säkert få vrida på kranen mer på gatan för att få upp trycket till desamma då det inte alls blir samma motstånd då.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

mattias skrev:200 mm Kennedy-koppling nästa kanske?

En liten fråga om hur ni gjorde ett pull: Hur lång tid var det från start till stopp-varv ? Alltså 3000-8500 rpm?
Det har ju att göra med om turbon hinner bli "arg".
Hej! jo precis en sån koppling blir det nog, måste bara hitta ngn som kan NC fräsa till svänghjulet..
Roger hann redan svara på frågan.. :D

Tackar Micke :thumbright:
Jo jag hoppas också att den håller i sommar och det är klart att du ska få en åktur på banan, det har jag varit skyldig dig länge..
Apropå skyldiga åkturer så står Mattias och Jens också högt på listan, Vi får hyra Åmsele och ha en "test and tune" dag med lite olika roliga farkoster!!??
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sakt så tror jag en en skivig kenedy vw kopplig stage 4 på 200mm vore det optimala med deras vanliga sinter.

jag har en .dwg fil jag fått av fredde vit pv annars så ser bond ritningen ut så här som jag och magnus söderlund gjorde för många år sen :)

kräver bearbetning av svänhjulet också så klart.

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

RoGGaH skrev:Att köra den långsammare (om man kan få bort värmen som byggs upp) eller låsa den den högt på varven (alldeles innan max effekt tex) för att få igång turbon mer än du kan få på gatan tycker jag är att lura sig själv och ett enkelt sätt att få ett fint papper med mycket effekt som du inte får ut på gatan.
Det jag menar är att med t.ex Jonas BMW så hade vi laddtryck på lägre varv på gatan, speciellt om man växlar så man hamnar på lägre varv än där vi hade fullt tryck i bänken som var 6000 rpm.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Då förstår jag va du menar.
Men var det på samma bränsle och samma tändnings mapp?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kommer det nån film och bilder då?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

RoGGaH skrev:Då förstår jag va du menar.
Men var det på samma bränsle och samma tändnings mapp?
Nej, det var på vanlig bensin, men samma tändningsmapp.
Om/när vi återkommer med den maskinen får vi fundera lite på det här!
Man får helt klart anpassa hur man gör i bänken efter hur motorn är byggd.


Som Jens sa: Vi vill se lite film! :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
orjan.is
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons mar 26, 2008 1:25 pm

Inlägg av orjan.is »

Grattis till ett lyckat resultat i s-vall.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Imponerande.
Nu är det bara så att den 31/5 så måste ni till Åmsele å svänga lite ;)
Skriv svar