Super Seven HAHLIN7 "Två 2012 filmer!"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Super Seven HAHLIN7 "Två 2012 filmer!"

Inlägg av HaLinG »

Jag, mina bröder Tobias och Mattias samt vår pappa Ulf tänkte sätta ihop en Sjua till sommaren -05 om allt går som det ska. Det blir rätt mycke budgetbygge och vi ska ju inte använda det lättaste motor och drivlinepaketet men den blir nog rolig ändå.

Kaross
Karosspaket från DD7

Motor
B21 Turbo Den jag hadde i 242an nu med Vems

Effekt
??? :D

Transmission
M 45 låda i aluminium med sinterlamellkoppling, Volvo 240 bakaxel med lamelldiff.

Chassie
Framvagn med A-armar och ford taunus spindlar, modifierade till 4*100 bultmönster, Bakvagn uppgängd i fyrlänk med lågt panhardstag, coiloverdämpare runt om

Bromsar
bak är det nedsvarvade Vw skivor med golf gti ok

Fälgar
Banracing: 7,5*13" Revolution splitfälgar
Gata: 7,5*17 100+ qualifierfälgar

Däck
Banracing: 205/60-13 R-däck
Gata: 215/40-17 nonamedäck

Inredning
Stolar, bälte, instrument, Hyudralisk handbroms, mm

Vikt
Tjänstevikt 750kg?
Senast redigerad av HaLinG den ons apr 24, 2013 6:07 am, redigerad totalt 38 gång.
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Här kommer lite bilder på det vi hunnit hittils.


Så här såg ramen ut när vi köpte den, det var en påbörjad halvfärdig ram med a-armar, styrväxel taunusspindlar med 4*100 bultmönster, 240 bakaxel med fyrlänkstag också med 4*100 bultm, samt medföljde Revolution 7,5 * 13 tumsfälgar

Bild

Bild

Nyrenoverad B21et grenröret på bilden ska inte användas :D

Bild
Garret T04E med 50mm inlopp

Bild
Här har vi svetsat de runda rören på sidorna och byggt kardantunneln, vi tackar Tomas så mycket för all hjälp och lån av verktyg.

Bild
Vi provade att polera fälgkanten och det blev riktigt bra tycker jag, vi ska kanske lacka om centrumet också

Bild


Äre nån som känner igen insuget 8)
Senast redigerad av HaLinG den fre jan 28, 2005 8:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Väldigt fint!
Det blir ju svårt att hålla en kristen effekt på motorn ! :twisted:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Reptilen

Inlägg av Reptilen »

bygga på volvomotor ha ha ha :-D vilka ,lossers är inte super even ford? ännu en förlorad själ :-D :-D :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Reptilen skrev:bygga på volvomotor ha ha ha :-D vilka ,lossers är inte super even ford? ännu en förlorad själ :-D :-D :-D :-D :-D
Sånt där kan nog vara farligt att uttala på detta forum... :!: :wink: :lol:
Axel Wall
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Reptilen
De var lotus som gjorde super seven först.
Sen har caterham köpt upp rättigheterna tror jag.
De vi bygger är en kitcar och då har man en donator bil i vårt fall volvo
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

va fan

man tar vad man har

hellre volvoskit en fordskit så är det bara
dessutom är volvo grejjer billigare (oftast) lättare att få tag på
ett sånt där bygge drar iväg ekonimimässigt endå
säger bara en sak

Keep up the good spirit (eller vad det nu heter :oops: )
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Här är lite mer byggbilder



De här 17" fälgarna ska renoveras och få nya gummin, kommer bli snyggt tror jag.

Bild


Provmontering av framvagn, vi har flyttat ut bärarmsfästena 40mm per sida för att få ner bumpsteer, och för att få bilen bredare.

Bild

Handbromsen är tagen från brors 880 tillsvidare.

Bild

Vi har svetsat in rör i "a-stolpen" för framtida fastsättning av buren.

Bild
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Äre nån som känner igen insuget 8)
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ser snarlikt ut som Boströms.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

HaLinG skrev:Äre nån som känner igen insuget 8)
förmodligen Boström, som sitter fast på er motor för det skall bli enklare att svetsa i det . vann jag en grytlapp nu ?? :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag förstår inte dom som sätter en typ ford cortina 1500cc sugmotor på en 7 när det finns bättre motoret till ett lägre pris nu när man liks bygger allt nytt. bygger man i sverge så är det ända smarta en volvo motor tycker jag i alla fall. en annan fråga är om man ska ha turbo eller inte? själv skulle jag nog byggt en högvarvig 300hk sug motor om man ska köra på banan, men det är ju en prisfråga också ,en turbo motor på 300hk kostar ju en bråkdel.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

på en så lätt bil hade det nog varit skoj att ha en ordentligt responssnabb sugis =) (och högvarvig sådan) =)
känner en som har en professorbyggd 230 på ca 290 sughästar i en liten lätt ford å helvete så den går på bana
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

fast det behövs inga 300hk i en sjua, inte om man bantar vikten ...

jag var på mantorp å körde formel ford-utbildning, och då hade de
jue de vanliga formelbilarna, med rätt std. Ford-fyra på 150hk,
och de vägde runt 550 kg ... de gjorde 0-100 på runt 4 sek, och
hade en toppfart runt 220 khm tror jag ... de rörde på sej, tillräckligt
för mej ... :-D

som följebil använde de en sjua, som iofs var mer formelbil under skalet,
men med två sittplatser osv ... den vägde 450 kg, och hade lite mer trim,
runt 180 hk har jag för mej ... den körde lätt skiten ur formelbilarna ...

de billigaste hästkrafterna finns jue i att få ner vikten ..

(jo, jag förstår att det låter konstigt, när det kommer från en som helst
åker omkring i en Cadillac som väger 2.2 ton tom ... :lol: )
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Jo jag är helt med på att de skulle vara jäkligt fränt med 300hk sug motor. Men efter som de e en begränsad budget och att farsan ska kunna köra lite brukskörning så var valet kanska enkelt.
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Skriv svar