Sida 10 av 29

Postat: ons mar 26, 2008 9:21 am
av j björk
Brutalt, vad kan en sådan där väga?
Måste vara helt galet :twisted:

Postat: ons mar 26, 2008 10:17 am
av Kadett4wd
ja måste hålla med om det verkar helstolligt i en 7a ,, men fränt!!
Grattis till finfin effektkurva.

i med en fränare koppling och ladda typ 2.5bar få se ;)

Postat: ons mar 26, 2008 10:37 am
av Mattias Hahlin
Tack för upplyftande kommentarer. :thumbright:
Jag vill också passa på att tacka framför allt Jens Gustavssonoch Emil Larsson för all expertis. :thumbright:
Det var kanonroligt och lärorikt att åka ner och vi är absolut nöjda med resultatet.
Det var också kul att nästan hela familjen kunde följa samt att Magnus Boström och Ali Tabatabai ville vara med och hjälpa till, SKITKUL. :D

Inför vidareutveckling av motorn är det ju alltid kul att veta vilka delar som skall uppgraderas och var de svaga punkterna är.
Just nu är nog de svagaste punkterna förarna!! Då det nog är ett par hundra hästar mer än vi någonsin testat.. :shock:

j björk: ang vikten på bilen så låg den på 720 kg vid bes.

Jonas Olsson Det är en saab tryckplatta med 215mm dalhems sinter..... vi borde bytt den för länge sedan. :(

Postat: ons mar 26, 2008 10:42 am
av zajja
Grattis till fina siffror, måste vara ett monster på bana de där! :D

Postat: ons mar 26, 2008 10:43 am
av mattias
200 mm Kennedy-koppling nästa kanske?

En liten fråga om hur ni gjorde ett pull: Hur lång tid var det från start till stopp-varv ? Alltså 3000-8500 rpm?
Det har ju att göra med om turbon hinner bli "arg".

Postat: ons mar 26, 2008 11:00 am
av mrabarth
Jisses Killar!! :shock: :thumbright: Stort grattis till en lyckad bromsning!

Detta kommer att bli kul att se på en "riktig" bana när det svänger. Lär bli intressant att köra med 500hk på en krokig bana i den lätta bilen :wink:
SKITKUL och hoppas grejorna håller ihop hela sommaren så jag kan få en provtur. :D

Postat: ons mar 26, 2008 11:24 am
av RoGGaH
mattias skrev:200 mm Kennedy-koppling nästa kanske?

En liten fråga om hur ni gjorde ett pull: Hur lång tid var det från start till stopp-varv ? Alltså 3000-8500 rpm?
Det har ju att göra med om turbon hinner bli "arg".
Vi låste den i ca: 6 sek innan vi släppte i väg den och han få upp 0.7bar i ladd då. Sen så körde vi med en ökning av ca: 500rpm i sekunden vilket
är ungefär vad man brukar köra i motorbänk.

Att köra den långsammare (om man kan få bort värmen som byggs upp) eller låsa den den högt på varven (alldeles innan max effekt tex) för att få igång turbon mer än du kan få på gatan tycker jag är att lura sig själv
och ett enkelt sätt att få ett fint papper med mycket effekt som du inte får ut på gatan.

Den här bilen kommer garanterat orka dra så den ökar med mer än 500rpm isekunden :D
Så dom kommer säkert få vrida på kranen mer på gatan för att få upp trycket till desamma då det inte alls blir samma motstånd då.

Postat: ons mar 26, 2008 11:29 am
av Mattias Hahlin
mattias skrev:200 mm Kennedy-koppling nästa kanske?

En liten fråga om hur ni gjorde ett pull: Hur lång tid var det från start till stopp-varv ? Alltså 3000-8500 rpm?
Det har ju att göra med om turbon hinner bli "arg".
Hej! jo precis en sån koppling blir det nog, måste bara hitta ngn som kan NC fräsa till svänghjulet..
Roger hann redan svara på frågan.. :D

Tackar Micke :thumbright:
Jo jag hoppas också att den håller i sommar och det är klart att du ska få en åktur på banan, det har jag varit skyldig dig länge..
Apropå skyldiga åkturer så står Mattias och Jens också högt på listan, Vi får hyra Åmsele och ha en "test and tune" dag med lite olika roliga farkoster!!??

Postat: ons mar 26, 2008 11:50 am
av Jens Gustavsson
som sakt så tror jag en en skivig kenedy vw kopplig stage 4 på 200mm vore det optimala med deras vanliga sinter.

jag har en .dwg fil jag fått av fredde vit pv annars så ser bond ritningen ut så här som jag och magnus söderlund gjorde för många år sen :)

kräver bearbetning av svänhjulet också så klart.

Bild

Postat: ons mar 26, 2008 11:59 am
av mattias
RoGGaH skrev:Att köra den långsammare (om man kan få bort värmen som byggs upp) eller låsa den den högt på varven (alldeles innan max effekt tex) för att få igång turbon mer än du kan få på gatan tycker jag är att lura sig själv och ett enkelt sätt att få ett fint papper med mycket effekt som du inte får ut på gatan.
Det jag menar är att med t.ex Jonas BMW så hade vi laddtryck på lägre varv på gatan, speciellt om man växlar så man hamnar på lägre varv än där vi hade fullt tryck i bänken som var 6000 rpm.

Postat: ons mar 26, 2008 1:08 pm
av RoGGaH
Då förstår jag va du menar.
Men var det på samma bränsle och samma tändnings mapp?

Postat: ons mar 26, 2008 1:22 pm
av Jens Gustavsson
kommer det nån film och bilder då?

Postat: ons mar 26, 2008 1:26 pm
av mattias
RoGGaH skrev:Då förstår jag va du menar.
Men var det på samma bränsle och samma tändnings mapp?
Nej, det var på vanlig bensin, men samma tändningsmapp.
Om/när vi återkommer med den maskinen får vi fundera lite på det här!
Man får helt klart anpassa hur man gör i bänken efter hur motorn är byggd.


Som Jens sa: Vi vill se lite film! :)

Postat: ons mar 26, 2008 1:35 pm
av orjan.is
Grattis till ett lyckat resultat i s-vall.

Postat: ons mar 26, 2008 1:47 pm
av Richard
Imponerande.
Nu är det bara så att den 31/5 så måste ni till Åmsele å svänga lite ;)