Sida 10 av 38
Postat: tor mar 18, 2010 10:54 am
av Fredrik Y
En kompis åker med ett BW S475 på sin s50 och man måste säga att det är ett riktigt fint agg
jag tyckte det var markant sillnad gemtimot bandkanons agget jag kör med

Postat: tor mar 18, 2010 4:39 pm
av ///Peter
Moggemx skrev:Okej, Kanske är lika att spara ihop och köpa ett BW agg ändå! Verkar vara riktigt fina och prisvärda! Surfade lite i PPF:s Webshop och jämförde s375 och s475 men där verkar det enda som skiljer dom åt vara flänsen mot grenröret T4 och T6 ?
Enligt dom så hade 475:an också 1.10 A/R ? eller finns det olika hus till dom också?
Mja det är lite snurrigt där. S475 finns både med 1.32A/R och 1.10. 1.32 huset har 96/87mm turbin medans 1.10 huset finns med 83/74mm turbin. Dessa 2 har T6 fläns. S375 har samma kompressor som S475 men T4 fläns och flera val av turbin hus, 0.90, 1.10, 1.25 bla men samma turbinstorlek 83/74mm. Det va kortversionen, det finns massa andra kombinationer och nomenklaturen från BW är rätt krånglig.
PPF har riktigt bra priser på dessa agg!
Postat: tor mar 18, 2010 7:43 pm
av andy_b
tycker du ska åka m30 block istället för s38 block som bara spricker
Postat: tor mar 18, 2010 7:47 pm
av nicke.t
s38b36 spricker inte som s38b38 men de beror ju om man borrar oxo.
Postat: lör mar 20, 2010 1:37 pm
av Moggemx
Okej, Men då är ju frågan vilket hus och turbin man ska ha?
S475 1.10A/R 83/74mm turbin, Det borde nog passa till min då! eller vad tycker ni?
Har ett m30 block som ligger som jag faktiskt ha funderat på att borra istället och köra med det istället, då behöver jag inte skaffa nya 95mm kolvar!
Ska enligt "Bmwandreas" på PPF inte vara några som helst problem att åka med 95mm borr på s38!
Är det bara uttaget på "avgassidan" för nån oljeretur som skiljer M30b35 blocket och s38b36?
Postat: lör mar 20, 2010 1:41 pm
av nicke.t
finns nån tråd på ppf hur man bygger s38 på M30 blocket,nu va de kanske inte de du fråga efter men ja har för mej att de är oljeröret som skiljer som du säger.dom nyare M30 blocken har väll stadigare vevaxel bockar oxo än dom äldre.
Postat: lör mar 20, 2010 1:57 pm
av Moggemx
Aha! Tackar för tipset! ska söka lite där då!

Postat: mån mar 22, 2010 7:44 am
av Fredrik Y
kompisens aggrigat var tydligen till salu om han får rätt peng för den, en bw s475 tror det är en likadan som jimpa har men om den är intressant så kan jag kolla upp lite mått

Postat: mån mar 22, 2010 9:41 am
av Moggemx
Det låter ju helt klart intressant! Kolla upp måtten samt A/R på den

Postat: mån mar 22, 2010 9:45 am
av robban
Du kan kolla i min tråd vad som skiljer, när man ska göra en s38m30 hybrid.
Postat: mån mar 22, 2010 10:24 am
av Moggemx
Har varit och kikat där nu! Men förstod inte vad som skiljer på vattenkanalerna?
Vad använde du för oljesprutmunstycken? Pillade du lös dom från s38:an och borrade in dom i m30:in?
Måste dra fram båda blocken och syna dom när jag kommer till garaget!
Postat: mån mar 22, 2010 10:25 am
av Moggemx
Nu är Bes. tid bokad också!
Imorgon kl. 09.50 gäller det!

Postat: mån mar 22, 2010 1:55 pm
av Fredrik Y
jo ska prata med honnom i veckan eller så pmar du han på engång..
det är turbon som är mitt på sidan
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
och det är trådinnehavaren som har den
ang olje munstycken så kan du köpa dom nya och borra in dom i ramlagerna
Postat: tis mar 23, 2010 11:17 am
av Moggemx
JAAA! Nu är den besiktigad
Trodde aldrig jag skulle komma igenom på avgasvärdena, Döm om min förvåning när jag kommer dit och han säger att dom bara tar CO på denna

Är först efter 1989 som alla värden tas!
Hur jag än mappade så fick jag bara den att gå på stabilt lambdavärde ett tag, Och slog man av den och lät den stå ett tag så vart lambdan åt skogen samt den gick som ett tröskverk

försökte trixa med alla möjliga temp kompenseringar utan resultat. . . Fast jag körde upp till samma temp som den gick bra på innan så gick den dåligt.
Stog utanför bilprovningen och mappade febrilt i väntan på min tur, Men vart knappt nån förbättring. . . så jag tänkte att det får bära eller brista!
Som tur var så fick jag en skön lirare till bes. man, Han garvade bara när han kollade avgasvärdena och sa " Ja, CO:n är ju iallafall bra! , Vilken tur att vi inte behöver titta på dom andra

Då hade det nästan vart spanska flaggan" sa han och skrattade
Tillbaka till motorbygget!
Var inne och kikade på
www.realoem.com efter oljesprut munstyckena till s38, Men hittar inte dom? verkar inte gå att köpa lösa?
Postat: tis mar 23, 2010 11:36 am
av Ersviken
Jag bytte oljekissarna när jag renoverade min S38, köpte nya på bmw, ska kolla om jag har kvar nå artikelnummer på dem.