Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Martin : Det vet vi inte ännu, mitt USB-oscilloskop vill inte samarbeta med min bärbara dator.. :doh:

Mycket märkligt med kamsynken, och det är enklare än så att felsöka egentligen - lite överkurs med oscilloskop.. Vi mätte avståndet från givaren till nocken på mellanaxeln till 1, max 1.5 mm, så det ska inte vara problem för en givare som GT1 att se den. Och den var på precis rätt ställe också, tidsmässigt precis mellan de två triggerpunkterna på remskivan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

är det inte bara att sätta ström på den och snurra mellanaxeln och mäta på utgående? är tanden tillräckligt hög då(mer än 5mm)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja och ja.

Problemet är ju att kamsynken fungerar IBLAND, det är iaf slutsatsen jag kan dra då vi varken haft tändning eller bränsle utan den. Tyvärr är ju "ibland" inget man mäter med en multimeter.
Just den här givaren har ju för sig att tycka att en del saker är "brus" om avstånd och trigger-tänder är fel. Men just den här lösningen ska fungera fint, det är ju massor av folk som använder precis samma setup.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

vad har ni för drivspänning och pullup-motstånd till GT101 givaren?
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Det är inte så att det är nått med nån inställning i Vemset?
Korrupt data fil?

Råkade själv ut för det när jag skulle starta upp DOHC motorn :crashed:
dubbel kollade alla inställningar inget fel där.....provade X-antal olika versioner av givare. Mappen jag började med vad en moddad Volvo 16v map sen Gunnar lånat boxen. Sen gjorde jag en ny map från grunden likadana inställning som den första och vipps så :revs: vid första startförsöket.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonas : Båda givarna har varit inkopplade hela tiden, och det var aldrig några tecken på att varvtalssignalen (primär trigger) hade problem.
Båda givarna är kopplade till +5V och jag mätte faktiskt till 4.95V med tändningen på. Nu kan vi haft problem pga dåligt batteri och andra saker när vi drog runt motorn just då vi försökte prova med wasted spark och kam-synk men det kanske vi försöker lösa till helgen.

Nisse: Inte helt omöjligt men samtidigt så har precis den här boxen och konfigurationen fungerat med precis den här trigger-uppsättningen tidigare. Väl värt att prova om vi inte kan peka på annat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Mattias:
Samma var det för mig boxen funkade på Gunnars Porsche.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om det är något data som är korrupt så hoppas jag det försvinner när vi kör nästa gång, för vi byter box hur som helst.
Det är bara en grej jag inte provat i inställningarna ännu, har nämnt det för Gustav och det kanske är det som allt hänger på. Det har med tändtabellen att göra, vilka utgångar som aktiveras vid varje tändpunkt. Just nu används 2 händelser som roteras 2 ggr, eftersom det är wasted spark. Men jag skulle lika gärna kunna repetera ordningen och använda 4 händelser.. It's a long shot men vi provar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jaja..

Det där med tändningen löser sig säkert!
Nu när vi vet att motorn går, och är lättstartad så kan man ju hänga tillbaka waste-fire spolen och se om den hoppar igång!
Kan ju vara så jäkligt att det var andra omständigheter som gjorde att det strulade i början...


Nåja., ännu en dags mekande.
Började med att lyfta på ventilkåpan och justera ventilspelet igen, tar sin lilla tid när man måste meka lös kammen för att byta brickor...
Sen gradade jag av brickorna på kanten oxå då kamaxeln visade lite tendenser till att mosa brickorna, iaf en bricka såg lite o-bra ut.. tydligen är den här profilen ett gränsfall av vad som går att åka på std tryckare...

Sen hällde jag ut "inkörningsoljan" och skämde bort den med ny fin olja..
Bild

Tillverkade även en efterfrågad tratt till spjällhuset.
Blir spännande att köra en repa med och en utan för att se om det gör nån skillnad! :)
Fick även till rätt bra sävarturbo finish på den tycker jag... ;)
Bild

Sprutet hängde mest och dinglade i kablarna förrut..
Så jag gjorde en liten grej som håller i boxen, säkringar och relä..
Bild


Sen det här med att vi var tvungen att backa tändningen från 30°..
Jag mätade komptrycket och det var drygt 16 bar...
Så jag backade av kammen typ 3° och fick ner trycket till typ 15.
Inställnignen som jag hade från början var ett riktigt höftskott så vi provar såhär istället och ser vad som händer :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Sen det här med att vi var tvungen att backa tändningen från 30°..

Jag mätade komptrycket och det var drygt 16 bar...
Så jag backade av kammen typ 3° och fick ner trycket till typ 15.

Inställnignen som jag hade från början var ett riktigt höftskott så vi provar såhär istället och ser vad som händer :)
Hmm....inte så konstigt att det spikade på 30° tändning :hihi:
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

5volt är väl ändå gränsfall för Gt101:an.. Har kört i labbet med 5V o tycker väl inte den riktigt har fungerat så bra då?! Drivspänningen till den kan ju vara 12V, medans signalen till VEMS:et kan vara 5volt via pullup motståndet (ibland är det bra med open-collector drivsteg) :)

Sen är det viktigt med pull-up motståndens storlek, har man för stort motstånd blir det lätt att man fångar in brus på signalen ändå.
Skulle vilja säga att du ska ha minst 10mA för att vara säker, dvs 5V / 500ohm = 10mA

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonas: Som sagt.. det är ju enkelt provat och jag har för avsikt att testa det, men jag är rätt säker på att matningsspänningen inte är problemet då primär-givaren uppenbarligen inte har problem, trots att sekundär/kamsynk har varit inkopplad hela tiden och därmed förbrukat ström också.

Jag är inte säker på hur matningsspänningen trollas fram och vad övre gränsen är på förbrukning men den pinne jag använt är avsedd och testad för att mata just Hall-givare med +5V (pin 28 ) och den andra (pin 29) för att mata spjälläges-givaren (och orkar inte driva en GT1 ens en gång).

Som du säger så är det ju ett pull-up i boxen mot +5V som ligger på trigger-ingångarna, jag ska mäta båda två med givarna inkopplade och inte, för att se hur högt de ligger. Det kan ju vara problem med för dålig pull-up på just sekundär-ingången men exakt den här trigger-uppsättningen har fungerat på den här boxen tidigare.

Det är många grejer som man kan felsöka i onödan.. :doh:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jo!
Nu fungerar waste-fire...
Troligtvis var det andra omständigheter som gjorde att vi inte fick igång motorn första kvällen för nu small den bara igång direkt :)

Vi har har lärt oss lite andra saker ikväll.
Dels hur man väldigt fort tömmer ut allt kylvatten, man slår helt enkelt fast en frostplugg lite för löst... haha, vilket sprut det blev! ;)

Sen fick vi lära oss ett lite annorlunda sätt att tömma ut oljan ur motorn...
Det kommer lite bilder å film ifrån det som mattias säkert sitter och redigerar nu! :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lite film från den spektakulära olje-tömningen!
http://media.savarturbo.se/gustav_sundberg/b27-boom.avi

Bild

Fort gick det att ta loss och inspektera.

Bild


Ojdå, lite tunt kolvtak (lite förväntat men ändå)

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

aj aj, jaha nudå vad ska du hitta på för lösning på problemet?
Bild
Skriv svar