Sida 10 av 24
Postat: fre jun 18, 2010 2:39 pm
av Stener
Kommer bli riktigt fränt
Har du ordnat styrsystem?
Postat: fre jun 18, 2010 3:22 pm
av reine
tackar:) jo när den är klar så blir det nog bra.
funderar på vipec eller link.
men styrsystem köper jag sist av allt.
hade funderingar på ms först men jag vetta fan om man orkar eller törs:)
vad ligger priset på ett ms med alla funktioner om man kör cop-spolar?
det som är kvar nu är koppling, dump, spridare och styrsystem..
och det är ju för att få den att gå sen blir det ju såklart mer eftersom.
Postat: fre jun 18, 2010 4:10 pm
av JohanK
Runt 4K får du ge för ett sådant MS
Postat: fre jun 18, 2010 5:59 pm
av Stener
Jag kan fixa MS åt dig.
Jag skickar PM

Postat: ons jun 30, 2010 11:20 pm
av reine
ja man får väll se vad pengarna räcker till för system
Nu är det mesta byggt till turboanläggningen iallafall.
väntar på downpipen som Mange B håller på att fixa med fläns osv.
sen är det typ oljematning och dump kvar som behöver byggas/fixas. men de tar jag när alla grejer ska på.
så här ser det ut under huven me turboprylarna på minus dp
kommer bli lite mer rensning när nytt elsystem/sprut ska byggas
vi va tvungen att rada upp pärlorna och ta ett kort. synd att Antes 142 (som snart är turbo) inte va me bara.
frv Farres ascona b, manges 242-76 med vild b230a, och min pärla.
och just nu håller jag på att riva bort alla turbogrejer och återställer motorn till orginal.
tänkte regga skiten snart så det är ur världen.
testa även starta den med nya kammen. small igång på en halv sekund och motorn gick fint som fan

Postat: tor jul 01, 2010 1:11 am
av MrHedlund
Jäklar vad fint det ser ut under huven
Ska regga min nu också inom nåra veckor..
Postat: tor jul 01, 2010 5:37 am
av subw000fer
Ser skitbra ut

men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
Postat: tor jul 01, 2010 8:17 am
av Roger Berglund
subw000fer skrev:Ser skitbra ut

men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
riktigt så lätt är det inte..
Postat: tor jul 01, 2010 5:24 pm
av subw000fer
Roger Berglund skrev:subw000fer skrev:Ser skitbra ut

men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
riktigt så lätt är det inte..
Vad mer skulle vara ett större problem?

Postat: tor jul 01, 2010 6:12 pm
av Roger Berglund
nu vet jag inte vad en sån där motor har för grundeffekt men.
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..
och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.
Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken
sorry för offtopic
Postat: tor jul 01, 2010 8:23 pm
av subw000fer
Roger Berglund skrev:nu vet jag inte vad en sån där motor har för grundeffekt men.
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..
och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.
Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken
sorry för offtopic
Aldrig hört att det måste vara 1bar ladd

Inte att man måste bromsa den heller... Bra att veta dock!
Postat: tor jul 01, 2010 8:59 pm
av reine
subw000fer det går att regga en 75a med m50 turbo. dock endast som ombyggt fordon. dvs 4-länk, andra bromsar osv.
har aldrig hört att de går som utbytt motor bara?
och då går dom ju efter hk/kg. 15kW/100kg.
alltså en 240i med m50 = 1450kg ungefär får då ha runt 290-300hk
dock som
Roger Berglund säger måste man ha ett normalt ladd. man måste inte ha 1bar men man får inte ha o,1 heller. så det bör gå fint med att regga med kanske 0,5 ladd och få bromspapper på detta.
det här e vad jag läst mej till och frågat runt lite om. kan hända att det kommit nya regler oxå.
MrHedlund Tackar

ser helt okey ut, men det är mycket kvar tills det är klart utseende mässigt. ska självklart inte ha nått utställnings-skick på motorn, men är alltid trevligare att skruva om det är hyffsat rent och snyggt.
Postat: tor jul 01, 2010 10:01 pm
av subw000fer
reine skrev:subw000fer det går att regga en 75a med m50 turbo. dock endast som ombyggt fordon. dvs 4-länk, andra bromsar osv.
har aldrig hört att de går som utbytt motor bara?
och då går dom ju efter hk/kg. 15kW/100kg.
alltså en 240i med m50 = 1450kg ungefär får då ha runt 290-300hk
dock som Roger Berglund säger måste man ha ett normalt ladd. man måste inte ha 1bar men man får inte ha o,1 heller. så det bör gå fint med att regga med kanske 0,5 ladd och få bromspapper på detta.
det här e vad jag läst mej till och frågat runt lite om. kan hända att det kommit nya regler oxå.

jag som trodde jag kunde regga med turbo på och regga med p.g.a att det är en 75a! SUCK! aja, bra att jag fick reda på det då! Ska ringa bilprovningen om lite andra frågor senare så ska fråga lite då med men nu förväntaar jag mig iaf detta
Ombyggt fordon ska det inte bli i "Version 1.0" iaf.. då får jag väl regga den med original m50 då först, sen senare kanske man uppgraderar bakvagn osv.
Tack för infon och sorry att jag kladdat lite i din tråd

Postat: lör jul 03, 2010 12:38 am
av MrHedlund
Har du förresten provat hur det blir med ett kina- turbogrenrör på den?
Kanske tar i hjulhuset? Tänkte eftersom du byggt eget. =)
V.h
Postat: lör jul 03, 2010 3:30 am
av Jens Gustavsson
rent avgas renings mässigt så kan du ha hemmabyggd turbo i den.
du får ha 220 hk i en 240 med ventilerade skivor fram (245) om jag mins rätt?
hur mycket hk gav den motor typen i klenaste utförandet? nån en bars regel fins inte, med orginal kompa så är det för låg tändning säkert standard så med lågt tryck så blir inte effekten speciellt mycket, skaffa broms intyg på under 220 hk så ska det gå bra om du gör allt på rätt sätt.