Sida 10 av 13

Re: Niklas 244, vinterbilstrimning

Postat: fre okt 31, 2014 9:38 pm
av NikkO
rocker_dude skrev:Riktigt bra tråd med mkt olika projekt BildBild du gör snygga jobb
Tack tack!


Henrik, jag tänkte först göra det men jag vill spara grovsplines-centrumet då jag har några lådor med sån axel också, m46an kommer nog inte hålla så länge, det märks sen. Det bästa vore väl att åka med quaifelådan i vinter :P

Bild

Sen slank det emellan ett finjobb, en Bolinder Munktell fick smaka på Miran
Bild

Imorgon ska jag laga rost på 245an och sleva i utväxlingen, i nästa vecka hoppas jag hinna med att besiktiga och när det är klart ska motorn ur och trimmas!!

Re: Niklas 244, vinterbilstrimning

Postat: ons nov 05, 2014 11:34 pm
av NikkO
Lite bättre väghållning fixad.
Bild
Bild


Stålbussningar till stötdämparen, orginal gummi va så jävla ruttna
Bild

Coilovers orginal, värsta sortens
Bild


Nya förstärkta fjädrar och dubbla krängare
Bild
Bild
Bild


Va en 2a på bältesinfästning vänster bak, haha fulmek men det sitter garanterat kvar med 20 mm överlapp ;)
Bild

Re: Niklas 244, vinterbilstrimning

Postat: tor nov 06, 2014 10:44 am
av wuffee
varför så hårt bak? :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Niklas 244, vinterbilstrimning

Postat: tor nov 06, 2014 11:50 am
av NikkO
är inte så "hårt", blir perfekt i vinter, blir nya dämpare fram efter provkörning igår, bara rasslar när jag kör i gupp. Från början va den som en båt, helt jävla okörbar :P

Re: Niklas 244, vinterbilstrimning

Postat: tor nov 06, 2014 3:47 pm
av wuffee
ok...båtkänslaär ej att förakta! känns som de går mycket fortare då ;).. vet väldigt många i rally som åker med org fjädrar bak bara hårdare dämpare..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Niklas 244, vinterbilstrimning

Postat: lör nov 08, 2014 1:44 am
av NikkO
Bromsarna kärvade lite, slutade med detta...
Bild

Bild

Jävla stötdämparmutter o sitta fast, trots gasbrännare och kylspray :angryfire: löste sig med mutterpicka tillslut
Bild


Nya topplagringar och stötdämpare och byte till tjockare olja, valde en luftkompressorolja med 68 i viskositet då den snabbt ska separera luft och motverka skumbildning. Visst hade väl en hydraulolja varit det bästa men nu hade jag bara sån i 46 viskositet.
Bild
Bild

Nya bromsskivor och belägg runt om, alla ok blev renoverade också, bromsskivorna bak har legat många år o fått fin patina :hihi:
Bild
Bild


Enorm skillnad på fjädringen fram, nu ligger bilen ganska fint på vägen.

Re: Niklas 244, stötdämpare och bromsar

Postat: lör nov 08, 2014 3:31 am
av lyyski
Skrov gärna hur du upplever dämparna efter detta ingreppet! Tänkte göra de samma nämligen ,


Trevligt jobb du gör !:)

Re: Niklas 244, stötdämpare och bromsar

Postat: lör nov 08, 2014 12:43 pm
av Karl V
Jag har precis prova det där med att byta olja men jag kanske valde en för tunn olja. Viskositeten du anger är det i centistoke och vid vilken temp? Mätte du viskositeten på olja du hällde ur först?

Sen gjorde jag missen att svetsa igen hålet med kolvstången lite indragen så det blir undertryck i dämparen när jag drar ur den.. Funderar på om man kunde har en luftnippel för att pumpa i lite övertryck i dämpare som det är på min mc..

Re: Niklas 244, stötdämpare och bromsar

Postat: lör nov 08, 2014 3:59 pm
av NikkO
Jämförde bara oljan ur dämparen mot en 10w stötdämparolja, va väldigt lika och jag misstänker att dom är fyllda med en stötdämparolja ;) inte mer noggrannt än så.

Oljorna jag skrev viskositeten på är centistoke (cSt) 40 grader
Ja kolvstången måste vara max utdragen, annars blir det undertryck vid utfjädring och dåligt övertryck vid infjädring.


Har provkört och med tanke på att det kommer vara runt 15-25 grader kallare i vinter så verkar oljebytet väldigt lovande, stor skillnad mot orginal gasdämpare.

Re: Niklas 244, stötdämpare och bromsar

Postat: sön nov 09, 2014 12:27 pm
av Karl V
Biltemas gaffelolja till mc som är 10w har 36-44 cSt vid 40 grader. Jag fick tipset om en 10w40 mineral motorolja den har 80-100 cSt. Kanske mina blir för hårda men jag tycker de är väldigt lätta att trycka ihop.. man ta i en del för att dra isär dem. Ska borra hål i dem och svetsa igen med kolvstången utdragen.

Re: Niklas 244, stötdämpare och bromsar

Postat: mån nov 17, 2014 10:39 pm
av NikkO
Bytte panhardstag till ett med nya bussningar och fyllde igen ena bussningen med lim, likaså bakaxelbussningarna.
Bild

Bild

Bild

Började med nya motorn, mätte kolvuppstick och polerade vevaxeln, tyvärr gjorde jag det innan jag mätte upp blocket som visade sig vara alldeles för slitet... :doh:
Bild

Bild



Då kan allt som har med b230 dra åt helvete så meckar jag b20 istället.
Bild



Av en kolv, kan man göra en, kolvuppsättningsjigg
Bild



Accumulator groove-meckisch, måste ju uppdatera dom gamla mahlekolvarna :hihi:
Bild
Bild

Sista kolven påväg i
Bild

Re: Niklas 244, trimmar b230 och b20

Postat: tis nov 18, 2014 3:58 pm
av werd
Varför fylla med lim ...och vad för lim är det?

Re: Niklas 244, trimmar b230 och b20

Postat: tis nov 18, 2014 4:16 pm
av NikkO
Rutlim, blir stumt o fint i orginalbussningar som har genomgående hål i gummit.

Re: Niklas 244, trimmar b230 och b20

Postat: ons nov 19, 2014 9:14 am
av T Landholm
Snitsiga lösningar på allt, sånt gillas! När du svarvar kolvarna kör du med roterane dubb mot kolvtoppen då? :)

Re: Niklas 244, trimmar b230 och b20

Postat: ons nov 19, 2014 6:59 pm
av NikkO
Nej kolven sitter endast fastdragen axiellt med gängstången som håller runt kolvbulten, gjorde sugpassning på kolven så den sitter rätt bra ändå och så får man ju ta lite och köra långsam matning.