Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]
Japp, tänkte att man kan ju skära ur ett stycke å ersätta med 1-1,5mm aluminiumplåt då är det ju ingen fara för brand längre.
Min WG kommer de bli trångt för, men de går
Min WG kommer de bli trångt för, men de går

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Såja, nu är grenröret klart. Saknas bara WG rör men de väntar jag med tills downpipen e klar som jag ska börja med nu. Jag tänker inte helsvetsa nånting förrän jag VERKLIGEN vet om de blir rätt.
Här kommer ett gäng bilder. Kom jättegärna med synpunkter, detta är mitt livs första grenrör
Nu gäller det att klura på hur man ska svetsa allt, så man inte svetsar in sig i nån återvändsgränd










Här kommer ett gäng bilder. Kom jättegärna med synpunkter, detta är mitt livs första grenrör

Nu gäller det att klura på hur man ska svetsa allt, så man inte svetsar in sig i nån återvändsgränd











Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
tipps blästra av grenröret innan du helsvetsar det, svetsarna blir betydligt bättre än när man låter färg och flagor vara kvar.
Jag brukar slipa alla mina rör innan jag punktar ihop dom så blir man av med skiten på en gång.
För att inte bygga in dig allt för mycket är att svetsa så mycket som möjligt av rören när allt sitter ihop, men svetsa inte mot kolektorn eller flänsen.
Sen behåller du ett par rör som är långt ifrån varandra som du svetsar mot kollektorn och lite mer mot flänsen, men inte helt.
Sen kan du kapa lös de andra rören och helsvetsa dom lös. Sen är det bara att svetsa dit ett eftersom, så är det bara på sista det kan bli lite trångt, men det brukar sällan vara ett problem på 5orna.
Sist av allt helsvetsar du toppflänsen för då håller rören emot rörelserna i flänsen och då kan man näst intill klara sig från att den slår sig.
Jag brukar slipa alla mina rör innan jag punktar ihop dom så blir man av med skiten på en gång.
För att inte bygga in dig allt för mycket är att svetsa så mycket som möjligt av rören när allt sitter ihop, men svetsa inte mot kolektorn eller flänsen.
Sen behåller du ett par rör som är långt ifrån varandra som du svetsar mot kollektorn och lite mer mot flänsen, men inte helt.
Sen kan du kapa lös de andra rören och helsvetsa dom lös. Sen är det bara att svetsa dit ett eftersom, så är det bara på sista det kan bli lite trångt, men det brukar sällan vara ett problem på 5orna.
Sist av allt helsvetsar du toppflänsen för då håller rören emot rörelserna i flänsen och då kan man näst intill klara sig från att den slår sig.
Tackar för goa värdefulla tips!Ajden skrev:tipps blästra av grenröret innan du helsvetsar det, svetsarna blir betydligt bättre än när man låter färg och flagor vara kvar.
Jag brukar slipa alla mina rör innan jag punktar ihop dom så blir man av med skiten på en gång.
För att inte bygga in dig allt för mycket är att svetsa så mycket som möjligt av rören när allt sitter ihop, men svetsa inte mot kolektorn eller flänsen.
Sen behåller du ett par rör som är långt ifrån varandra som du svetsar mot kollektorn och lite mer mot flänsen, men inte helt.
Sen kan du kapa lös de andra rören och helsvetsa dom lös. Sen är det bara att svetsa dit ett eftersom, så är det bara på sista det kan bli lite trångt, men det brukar sällan vara ett problem på 5orna.
Sist av allt helsvetsar du toppflänsen för då håller rören emot rörelserna i flänsen och då kan man näst intill klara sig från att den slår sig.
Ja rören skall slipas och punkterna skall slipas bort å göras snyggt för jag ska köra med tigen.
Jag är inte riktigt med på hur du menar för att så som rören sitter nu så kommer jag inte åt ett skit på insidan av kollektorn. Jag tänkte göra som du beskrev MEN att jag låter typ första och eventuellt andra böjen/rörbiten från kollektorn helsvetsas innan jag monterar resten av rören. Ush nu märker jag att de blev en dålig beskrivning, men jag är trött och det enda jag menar är att det är TOK trångt i min kollektor.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Det står lite still nu, måste gå emellan å byta båda bakskärmkanterna på Caddyn först. Tänkte helsvetsa röret i helgen i allafall.
Jag kommer ändå inte hinna innan snön kommer så jag behöver inte stressa känns de som.
Jag kommer ändå inte hinna innan snön kommer så jag behöver inte stressa känns de som.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Sitter just nu på jobbet och grinar för de är så jävla trångt i kollektorn. Får se hur detta går
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Tack
Men du kan väl inte vara seriös med att man svetsar kollektorn sist? det är OMÖJLIGT. Vi kanske pratar om olika saker nu?
EDIT: Ja du menar att man svetsar "krysset" på kollektorn genom hålet där turbon sitter? Det problemet är ju iaf redan löst för kollektorn är redan helsvetsad. Problemet nu är ju att komma åt att svetsa dom helsvetsade rören MOT kollektorn.
Fyfan nu fick du mig i andra tankebanor, jag tror jag ska göra en ny kollektor å endast punkta den. å sen ta loss rör för rör, alltså ända från turboflänsen till toppflänsen å sen svetsa stjärnan invändigt och sidorna på kollektorn utifrån. Kanske är så du menar?

Men du kan väl inte vara seriös med att man svetsar kollektorn sist? det är OMÖJLIGT. Vi kanske pratar om olika saker nu?
EDIT: Ja du menar att man svetsar "krysset" på kollektorn genom hålet där turbon sitter? Det problemet är ju iaf redan löst för kollektorn är redan helsvetsad. Problemet nu är ju att komma åt att svetsa dom helsvetsade rören MOT kollektorn.
Fyfan nu fick du mig i andra tankebanor, jag tror jag ska göra en ny kollektor å endast punkta den. å sen ta loss rör för rör, alltså ända från turboflänsen till toppflänsen å sen svetsa stjärnan invändigt och sidorna på kollektorn utifrån. Kanske är så du menar?
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja precis..
det blir flera ggr lättare.
innan man kom på det så var man låst hela tiden att det var svårt som faen att svetsa mellan rören därinne ovanför krysset,, utvändigt.. ja du vet vad ja menar.
men.. se till att ha helst spaltfritt och tätt punktat när du svetsar rören så de inte slår sig.
lite tillpassning kan det bli efteråt så gör inte vinkelkapningarna på kollektorn perfekt lämna gärna nån millimeter.
det kan du fila väck då du passar in rören.
det blir flera ggr lättare.
innan man kom på det så var man låst hela tiden att det var svårt som faen att svetsa mellan rören därinne ovanför krysset,, utvändigt.. ja du vet vad ja menar.
men.. se till att ha helst spaltfritt och tätt punktat när du svetsar rören så de inte slår sig.
lite tillpassning kan det bli efteråt så gör inte vinkelkapningarna på kollektorn perfekt lämna gärna nån millimeter.
det kan du fila väck då du passar in rören.
Tack för att du fick mig på rätt vägarKadett4wd skrev:ja precis..
det blir flera ggr lättare.
innan man kom på det så var man låst hela tiden att det var svårt som faen att svetsa mellan rören därinne ovanför krysset,, utvändigt.. ja du vet vad ja menar.
men.. se till att ha helst spaltfritt och tätt punktat när du svetsar rören så de inte slår sig.
lite tillpassning kan det bli efteråt så gör inte vinkelkapningarna på kollektorn perfekt lämna gärna nån millimeter.
det kan du fila väck då du passar in rören.

Jag ska fixa en ny kollektor på onsdag, de går ju skitfort. imorrn blire tekniska mässan med jobbet så då har jag inte ork till de.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Ja men inte med audin 
Växellådsbyte i chevan på g, bakskärmsbyte på caddyn, fix med 945an så den blir pålitlig. Allt detta tillsammans med mellansveriges sämsta motivation
kul.
Inte bra å ha 5 fordon i drift. Blir inget gjort med nån av dom

Växellådsbyte i chevan på g, bakskärmsbyte på caddyn, fix med 945an så den blir pålitlig. Allt detta tillsammans med mellansveriges sämsta motivation

Inte bra å ha 5 fordon i drift. Blir inget gjort med nån av dom
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0