Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Johan_P »

aha då förstår jag ser kanske närmare ut på bild än i verkligheten. plast? smutt det är ju lite fusk.sitter själv och funderar på hur i hela friden ska jag få plats med min wg och all annan kring utrustning. men finns det hjärte rum finns det wg rum.
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Japp, tänkte att man kan ju skära ur ett stycke å ersätta med 1-1,5mm aluminiumplåt då är det ju ingen fara för brand längre.

Min WG kommer de bli trångt för, men de går :P
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Såja, nu är grenröret klart. Saknas bara WG rör men de väntar jag med tills downpipen e klar som jag ska börja med nu. Jag tänker inte helsvetsa nånting förrän jag VERKLIGEN vet om de blir rätt.

Här kommer ett gäng bilder. Kom jättegärna med synpunkter, detta är mitt livs första grenrör :P

Nu gäller det att klura på hur man ska svetsa allt, så man inte svetsar in sig i nån återvändsgränd :doh:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

tipps blästra av grenröret innan du helsvetsar det, svetsarna blir betydligt bättre än när man låter färg och flagor vara kvar.

Jag brukar slipa alla mina rör innan jag punktar ihop dom så blir man av med skiten på en gång.


För att inte bygga in dig allt för mycket är att svetsa så mycket som möjligt av rören när allt sitter ihop, men svetsa inte mot kolektorn eller flänsen.
Sen behåller du ett par rör som är långt ifrån varandra som du svetsar mot kollektorn och lite mer mot flänsen, men inte helt.
Sen kan du kapa lös de andra rören och helsvetsa dom lös. Sen är det bara att svetsa dit ett eftersom, så är det bara på sista det kan bli lite trångt, men det brukar sällan vara ett problem på 5orna.

Sist av allt helsvetsar du toppflänsen för då håller rören emot rörelserna i flänsen och då kan man näst intill klara sig från att den slår sig.
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Ajden skrev:tipps blästra av grenröret innan du helsvetsar det, svetsarna blir betydligt bättre än när man låter färg och flagor vara kvar.

Jag brukar slipa alla mina rör innan jag punktar ihop dom så blir man av med skiten på en gång.


För att inte bygga in dig allt för mycket är att svetsa så mycket som möjligt av rören när allt sitter ihop, men svetsa inte mot kolektorn eller flänsen.
Sen behåller du ett par rör som är långt ifrån varandra som du svetsar mot kollektorn och lite mer mot flänsen, men inte helt.
Sen kan du kapa lös de andra rören och helsvetsa dom lös. Sen är det bara att svetsa dit ett eftersom, så är det bara på sista det kan bli lite trångt, men det brukar sällan vara ett problem på 5orna.

Sist av allt helsvetsar du toppflänsen för då håller rören emot rörelserna i flänsen och då kan man näst intill klara sig från att den slår sig.
Tackar för goa värdefulla tips!

Ja rören skall slipas och punkterna skall slipas bort å göras snyggt för jag ska köra med tigen.

Jag är inte riktigt med på hur du menar för att så som rören sitter nu så kommer jag inte åt ett skit på insidan av kollektorn. Jag tänkte göra som du beskrev MEN att jag låter typ första och eventuellt andra böjen/rörbiten från kollektorn helsvetsas innan jag monterar resten av rören. Ush nu märker jag att de blev en dålig beskrivning, men jag är trött och det enda jag menar är att det är TOK trångt i min kollektor.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Det står lite still nu, måste gå emellan å byta båda bakskärmkanterna på Caddyn först. Tänkte helsvetsa röret i helgen i allafall.

Jag kommer ändå inte hinna innan snön kommer så jag behöver inte stressa känns de som.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Sitter just nu på jobbet och grinar för de är så jävla trångt i kollektorn. Får se hur detta går
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Kollektorn svetsar man sist,, ett tips ;)
man punktar bara kollektorn svagt svagt med tiggen så man kan bryta isär rören efter man mockat upp allt.

kollektorn kommer man åt och svesta det som är trångt från insidan.

men det ser jävligt bra ut iallafall =)
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Tack :)

Men du kan väl inte vara seriös med att man svetsar kollektorn sist? det är OMÖJLIGT. Vi kanske pratar om olika saker nu?

EDIT: Ja du menar att man svetsar "krysset" på kollektorn genom hålet där turbon sitter? Det problemet är ju iaf redan löst för kollektorn är redan helsvetsad. Problemet nu är ju att komma åt att svetsa dom helsvetsade rören MOT kollektorn.

Fyfan nu fick du mig i andra tankebanor, jag tror jag ska göra en ny kollektor å endast punkta den. å sen ta loss rör för rör, alltså ända från turboflänsen till toppflänsen å sen svetsa stjärnan invändigt och sidorna på kollektorn utifrån. Kanske är så du menar?
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja precis..
det blir flera ggr lättare.
innan man kom på det så var man låst hela tiden att det var svårt som faen att svetsa mellan rören därinne ovanför krysset,, utvändigt.. ja du vet vad ja menar.

men.. se till att ha helst spaltfritt och tätt punktat när du svetsar rören så de inte slår sig.
lite tillpassning kan det bli efteråt så gör inte vinkelkapningarna på kollektorn perfekt lämna gärna nån millimeter.
det kan du fila väck då du passar in rören.
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Kadett4wd skrev:ja precis..
det blir flera ggr lättare.
innan man kom på det så var man låst hela tiden att det var svårt som faen att svetsa mellan rören därinne ovanför krysset,, utvändigt.. ja du vet vad ja menar.

men.. se till att ha helst spaltfritt och tätt punktat när du svetsar rören så de inte slår sig.
lite tillpassning kan det bli efteråt så gör inte vinkelkapningarna på kollektorn perfekt lämna gärna nån millimeter.
det kan du fila väck då du passar in rören.
Tack för att du fick mig på rätt vägar :D hehe

Jag ska fixa en ny kollektor på onsdag, de går ju skitfort. imorrn blire tekniska mässan med jobbet så då har jag inte ork till de.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
RS100
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor feb 18, 2010 11:23 am
Ort: Jönköping

Inlägg av RS100 »

Hänt nåt nytt? :)
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Johan_P »

undrar det samma. :D
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Ja men inte med audin :P

Växellådsbyte i chevan på g, bakskärmsbyte på caddyn, fix med 945an så den blir pålitlig. Allt detta tillsammans med mellansveriges sämsta motivation :) kul.

Inte bra å ha 5 fordon i drift. Blir inget gjort med nån av dom
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Johan_P »

ja men se det så här, du är ju inte arbetslös :hihi: jag hade oxå en massa projekt på g samtidigt förut. men nu har jag bara två och det är fan på gränsen det går.
Skriv svar