242 turpo, uppdatering av motor till sommaren, tips?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av jonas landin »

Klämspalten mäter du ju genom att kolla var kolven vänder i blocket.
Om kolven vänder jäms med deckplanet så är det ju bara packningen (ihopdragen) som är klämspalt!

Om du nu kör org komphöjd och toppdeckar blocket 0,2-0,3mm och har en packning som är 1,2mm så hamnar du ju på 0,9-1mm vilket borde funka bra sålänge du inte har för stora squichytor i toppen!

Med den toppdeckningen minskar förbränningsrummet med ca2cc men det får du ju bort i toppen!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Då måste ja veta exakt hur mycket det blev taget på toppen när den var på rikt planing, känns som att klämspalten kommer att krypa ner lite mer en tänkt!

Får ringa stenpartier och höra om kolvarna om de i värsta fall går att svarva av lite på kolvarna,

Hänger jag med rätt här nu komphöjd = hur lång upp kolvarna når vid öd? = mått från kolvbult till kolvens topp?

Annars är ju en annan id'e en tjockare packning, men känns inte som det är den rätta vägen att gå?

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Mäter jag hur mycket toppen i mellan ventilkåps utan till ytan mot toppen? Med vänlig hälsning,
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av jonas landin »

Spelar ingen roll om toppen e planad för klämspalten, kolven kommer ju inte närmare toppen för det!
Det är ju när man planar blocket som den påverkas! Är klämspalten org. 1,2mm och du deckar blocket 0,2mm så kommer ju kolvarna 0,2 mm närmare toppen, 1mm klämspalt!

Ska du bearbeta förbränningrummen i toppen?
Vilket komp vill du ha?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av jonas landin »

Om du går på den lägre komphöjden(36,7) så ökar förbränningsrummet med 21cc och blir ca:95cc, det ger ca:7,0:1 (4,2mm klämspalt utan toppdeckning)

Skulle du toppdecka 1mm så får du 3,2mm klämspalt och kompet hamnar runt 7,5:1

Detta är räknat med orginalstor grop i kolvarna så det är ju inte säkert att det stämmer!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Ja du ska ja va helt ärlig så vet ja inte riktigt vilket komp ja borde ligga på, vad blir för lågt komp så ja riskerar en botten trött motor?

Va brukar man ligga på för komp på en race motor runt 4-500 hk?

Har sätt att en del med liknande motor brukar lägga sig mellan 7.5:1 till 8.5:1 så devore ju något att beställa dom lägre kolvarna , för i värsta fall så får man hyvla lite till på toppen ifall man vill ha högre komp?

Beroende nu på vad partners kolvar har för hålrum, och på samma veva kan ja topdecka fram rätta måtten;)
Senast redigerad av lyyski den tor nov 03, 2011 7:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Har väl ingen direkt avsikt att gräva i toppens förbrännings rum ifall ja inte måste, känns redan att jag har för mycket att tänka på!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av jonas landin »

Kompet beror ju helt på hur du vill ha motorn,

Bränsle?
Laddtryck?

Med den lägre kolven kommer du inte över 7,5:1 om du ska hålla klämspalten över 3mm med org topp, du kan ju givetvis plana toppen för att kompensera, men det känns som fel väg att gå, sen när du skaffar en vettigare topp så får den planas massa isf!
Känns som att 8-8,5:1 känns vettigt!
Jag hade satsat på 39,7 kolvarna, 0,8-0,9 klämspalt och grotta ur toppen lagom!
En org topp på denna motorn känns fel, fixa en "hemmaportning" först, så kan du skaffa en "riktig" topp senare!
Jag ska fila en topp till 740n som blir liknande, vi kan ju hjälpas åt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Bränslet kommer att vara 98/99 oktan ,

Sen laddtryck blir väl runt 1,7 ca när allt går som de ska!

Men då drar ja istället av 0,2 ifrån blocket och kör på de högre kolvarna,

Ja för 17 hjälpas åt är alltid roligt!

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Partners kolvar va 19,5cc i gropen fick ja svar om nu!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Då kommer kompet altså hamna på 7,9:1 om ja räknat rätt, då ligger vi ganska bra till va?

Blocket ligger nu alla fall hos meken,

Ska väl ta och beställa kolvarna imorgon kväll!

Så får vi vart detta slutar;)
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av jonas landin »

med 1mm spalt och 51,7cc i toppen(530) får jag det till 8,38:1 och med 53,7(531) blir det 8,19:1
får du ner toppen till 50cc (bearbetning och planing) så hamnar du på 8,56:1

sen vet man ju inte exakt hur tjock packningen blir med o-ringat å 120-140NM!

slicka du 0,2-0,3 på blocket och lägg typ 0,1 uppstick på tråden så blir det nog bra!

men med 1,7bar och 98 kommer du nog få backa som fan på tändningen om du ska ha orörd topp, då blir den slö på mellanregistret och kommer flöda för dåligt på varv=TRÅKIGT!

med vettiga förbränningsrum kommer du kunna ha aggresivare tändning och en "folkraceportning" gör gott för flåset på varv=ROLIGT!

Jag tänkte jag skulle gräva lite förbränningsrum i en skrottopp och ventilera ideerna här sen, blir väl inte än på några veckor men det kommer!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: 940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av lyyski »

Har en 531 som sitter i den nu , säger du att förbränningsrummen är såpass kassa asså,

Får kanske ge mig på att snygga till domdå, finns ju någon bra tråd här på forumet som dom tar upp förbränningsrummen,

Det viktigaste är att få till en squish som leder bränsle luftblandningen mot mitten kan ja tro?

Kanske skulle dra lite med filen i min 530 som ligger i garaget så ser man vart de slutar!
En en lättare putsning av toppen ska ja nog mäkta på!

Får hoppas nu att klämspalten blir bra så man slipper labba med de;)

Med vänlig hälsning,
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: 940 turpo , komphöjder Uträkningar mm!

Inlägg av jonas landin »

Kassa å kassa, du får stor squichyta och risken för spik ökar, gräva i skrottoppar är alltid bra!
Efter att ha läst i "squichtråden" så har jag en tanke om att forma squichytorna efter kolvens kant, får se hur det blir när jag börja gräva i skrottoppen, blir nog några olika rum i den och bilder upplagda här!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: 940 turpo , Kolvkit beställt!

Inlägg av lyyski »

Nu vart kolvkitet beställt iaf!

Får tacka så mycket för hjälpen Jonas! Känner du för det sedan när motorn sitter i att komma och åka med vid mappning så är du varmt välkommen;)

Näst på listan blir att få till motorummet för inlyft utav motor, har iallafall kommit så lång att det enbart är kablar till ljusen som är i motorummet !

Fruktansvärt tråkigt att hålla på med el,

Med vänlig hälsning, Joni
Skriv svar