Sida 10 av 17
stromberg 175cd
Postat: tis feb 17, 2009 12:16 am
av 69galaxie
hej hej jag tänkte på det där med nålventilen.. går det inte lika bra att borra upp hålet på andra sidan förgasaren och sätta i en nålventil till för att slippa bli utan soppa?
Postat: tis feb 17, 2009 1:35 pm
av fredde_vit_pv
problemet är väl att det bara finns en flottör och
den är ju upptagen redan!
/F
Postat: tis feb 17, 2009 10:20 pm
av 69galaxie
fredde_vit_pv skrev:problemet är väl att det bara finns en flottör och
den är ju upptagen redan!
/F
på flotören finns det 2 bläck som är exakt lika som stoppar flödet igenom nålventilen när flotören flyter upp. tycker det borde funka..
Postat: ons feb 18, 2009 10:30 am
av larsat
Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?
69galaxie: det går göra så, men har man en nålventil från CDUS tror jag inte den blir strypningen i första taget, man får plocka bra mycket effekt & köra länge på fullgas om man ska lyckas tömma flottörhuset, har man problem med att flottörhuset töms så har man antagligen fel bränsletryck/fel tryck i flottörhuset snarare, och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
Postat: ons feb 18, 2009 10:45 am
av 69galaxie
larsat skrev:Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?
69galaxie: det går göra så, men har man en nålventil från CDUS tror jag inte den blir strypningen i första taget, man får plocka bra mycket effekt & köra länge på fullgas om man ska lyckas tömma flottörhuset, har man problem med att flottörhuset töms så har man antagligen fel bränsletryck/fel tryck i flottörhuset snarare, och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
ja det kanske är så men jag tänkte prova iaf.. blir väl en holly blå och en btr som följer laddtrycket vad tror du om det?
Postat: fre feb 20, 2009 9:19 am
av Baxman
larsat skrev:Baxman: det funkar ju ändå sämre med mekanisk pump än med en elektrisk pump och riktig förgasarturbo BTR?
Ja. Mekanisk pumpe er tvilsomme saker i forbindelse med turbo.
Jeg ville heller valgt en Biltema pumpe til en hvilken som helst bil med innsprut enn en Hollypumpe som er beregnet for forgasser.
Postat: fre feb 20, 2009 9:32 am
av Baxman
larsat skrev:..och har man dubbla får man dubbla problem med att nålventilerna läcker på tomgång, vilket är det största problemet med dessa förgasare enligt mig.
Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?
Jeg kjørte med dobble nåleventiler en god stund og hadde ikke dette problemet som du nevner, men når man nå i ettertid regner over arealet så er det enklere å bruke en 2,5 mm (evt borret opp til 3,0).
Jeg har dette nå, men har ikke fått kjørt og testet spesielt mye.
Dette virker også interessant synes jeg:
http://www.gofastnews.com/photos/data/532/D1.jpg
Postat: tor mar 12, 2009 1:06 pm
av jajsen
Är det ingen som har kvar original bilderna? fattas ju några.
Vore de inte bättre att spara alla bilderna i låsta trådar o guider på sävars egna server så dom inte riskerar att försvinna lika lätt, störande när man söker o hittar de man e ute efter men inga bilder funkar.
mvh Erik
Postat: tor mar 12, 2009 3:33 pm
av larsat
Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?
Baxman: nej jag har bara kört med orginalnålventiler, vilka förgasare tar du dessa ifrån, är det samma gänga som i stromberg?
skulle ev. kunna funka med andra nålventiler, jag tycker de som sitter i stromberg verkar fungera ganska dåligt.
vad menar du med "å sage"? dålig på norska
69galaxie: det fungerar jag har redan gjort så själv, jag bara ifrågasatte om du behöver mängden soppa, det kan fungera bra med en pump med lite lägre tryck så du slipper jättegrov retur, men den måste ALLTID ge minst 0,5+laddtryck i bränsletryck, dvs 1,5 bar om du laddar 1 bar.
jag skulle inte ta någon pump som ger mindre än 3 bars tryck.
en biltemapump ger nog 5-8-10 bar om man belastar...
Postat: tor mar 12, 2009 8:03 pm
av ottoturbo
När man borrar up 2mm nålventil till 2.5mm tettar den jo inte. Det er en konisknål och den er för liten för 2.5mm hål.
Provade bensinpumpen nå med Malpassi regulator, bensin flöt över och inn i tryckboxen. Skruvade regulatorskruvan helt ut. Skruvar man den inn får man mera soppatryck? Skal prova med 2mm nålventil.
Postat: tor mar 12, 2009 10:08 pm
av Baxman
larsat skrev:Har du forsøkt med fjærbelastet nålventil og med å sage over forbindelsen mellom flottørene?
Baxman: nej jag har bara kört med orginalnålventiler, vilka förgasare tar du dessa ifrån, är det samma gänga som i stromberg?
skulle ev. kunna funka med andra nålventiler, jag tycker de som sitter i stromberg verkar fungera ganska dåligt.
vad menar du med "å sage"? dålig på norska
69galaxie: det fungerar jag har redan gjort så själv, jag bara ifrågasatte om du behöver mängden soppa, det kan fungera bra med en pump med lite lägre tryck så du slipper jättegrov retur, men den måste ALLTID ge minst 0,5+laddtryck i bränsletryck, dvs 1,5 bar om du laddar 1 bar.
jag skulle inte ta någon pump som ger mindre än 3 bars tryck.
en biltemapump ger nog 5-8-10 bar om man belastar...
Fjærbelastet nåleventil er en Volvo originaldel med samme gjenger som de vanlige nåleventilene. Det ble tatt frem for at ikke forgasseren skulle lekke når kan kjørte på dårlige ujevne grus veier o.l.
Sage på norsk blir vel "Såga" på svenska eller "saw / cut" på Engelsk. Man gjør at flottørene kan bevege seg uavhengig av hverandre.
Postat: tor mar 12, 2009 11:04 pm
av ottoturbo
Hva slags forgasser har du satt en ekstra nåleventil i? Hvor setter du den?
Postat: fre mar 13, 2009 1:27 am
av larsat
Baxman: låter helt klart intressant, menar du att det finns att köpa på volvo som reservdel, har du något nummer på den isåfall?
Jag hade inte mina flottörhus sammankopplade, men det kanske är en bra ide att dra rör mellan dom så de hjälper varandra att fyllas, kanske är så orginal är det det du menar?
ottoturbo: om det flödar över så stänger ju inte nålen, och varför ska du borra upp nålen? köp en CDUS nål istället?
ifall du har rätt tryck (0,3-0,4 bar) så beror det på flottören, då får du vika fliken så den stänger tidigare.
Postat: fre mar 13, 2009 11:22 am
av ottoturbo
Jag borrade upp nålen som i guiden i denna tråden. Den var 2mm borrade til 2,5mm, munnstycket är 2,5mm.
Hur stor är CDUS nålventil? Passar den i 175CD?
trycksatt stromberg 175 cd 2
Postat: fre mar 13, 2009 11:27 am
av 69galaxie
nu funkar allt fint motorn går jämt och fint men nu skulle jag vilja ha förslag på ett bränslesystem. har läst att det går attt tryck sätta orginalpumpen men hur gör man nån som vet?