Sida 10 av 10

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: sön jan 06, 2013 8:31 pm
av MGP
fikk ni nått spik på bf98 mappen?

22.5 grader på en 9,5:1 komp motor med turbo e ju ganska bra :)

blir cool med h-stakar, fins mycket mer och hämnta på e85 mappet ;)

/MGP

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: mån jan 07, 2013 2:45 pm
av Jens Gustavsson
inga riktiga spikningar men knack sensorn va lite nervös på varv. den va mycket lugnare med E85 än fast vi laddade mer. vi är nära på att köpa en mer avancerad dyno kanack utrustning men vi väntar på lite data på den än. som sagt tändkurvan speciellt på E85 är mycket begränsad av topptrycket som är skadligt för orginal vevstakarna inte av spikningar eller så. med dom nya motornord stakarna så ska jag hjälpa roger att gatmappa så det blir betydligt mer vrid på lägre varv. det kommer att bli ca 17-18 grader där nere vid 4500rpm på 300 raden sen ca 22 grader vid + 7000rpm.
obs! ni som läser detta och har "liknande" motorer se inte detta som en universal tänd kurva, många motorer med sämre grenrör, spridare, styrsystem och turbos med mera avgastryck skulle sprängas direkt med dessa grader och på dessa tryck.

mvh jens

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: mån jan 07, 2013 3:06 pm
av MGP
Ja och sen passar ju 9.5:1 i kompa betydlig bättre tils e85 än bf soppa, kommer nog bli en vrid maskin tror jag :-)

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: mån jan 07, 2013 3:06 pm
av The
Hmm.
Är det inte väldigt bakvänt att mappa in en motor i bänk, sen byta stakar och gå över toppen lite och sen gatmappa den?

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: mån jan 07, 2013 4:47 pm
av Jens Gustavsson
man måste anpassa sig till värkligheten. vi hinner nog inte mappa den i dynon igen men vi har ganska bra koll på hur kurvan ska se ut nu iallafall och då går det rätt bra att få till den sen på gatan med. ska vi dyna nå mer så vill vi ha dit en bättre topp och kam och låta den sjunga ut på riktigt utan restriktioner :)

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: mån jan 07, 2013 5:04 pm
av Roger Berglund
det enda som jag har gjort med toppen hos jens var att slipa in ventilerna , bytt till lite värre ventilfjädrar så man kan varva mot 8000 tusen + . fortfarande K-kamaxel.

så ser som ingen vits att behöva upp i bänk igen för att justera från 7000 rpm till 8000 rpm känns lite onödigt och tror nog att man fixar de lätt på gatan

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: ons jan 16, 2013 10:05 pm
av ljungqvist
Riktigt trevlig läsning. :thumbright:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: fre sep 20, 2013 5:00 pm
av BigBee
Ursäkta en dum fråga. Men är det orginal kolvar eller har ni satt i turbokolvar?

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: lör sep 21, 2013 11:41 am
av Roger Berglund
Orginal stakar , orginal kolvar :)

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: lör sep 21, 2013 2:55 pm
av BigBee
Sweeeet!!!!! :hey:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: mån feb 03, 2014 1:51 pm
av lewwan
Hur stor retur har du från turbon in till blocket? Ser ju riktigt bra ut! Vart är det ni bromsar motorn? :thumbright:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Postat: mån feb 03, 2014 2:20 pm
av Jens Gustavsson
den är bromsad här i sävar hos mig http://savarjens.weebly.com/engine-dyno.html

va en kul motor att bromsa :thumbright:

Super HX 40 ska helst ha en 19mm invändig slang ned till tråget eller till blocket.

mvh jens