
jo då framvagnen finns det lite att jobba med/på gungar som en finlandsbåt vid rattutslag från höger till vänster sida , vad tusan det beror på är inte helt klarlagt teorin lutar åt för mkt positiv caster??
När framvagnen flyttades framåt så ändrades inte övre infästningen för dämpare i samma omfattning så det lutar en del fjäderbenet. Positiv caster ska ju göra bilen mer riktningsstabil är förmodligen tanken (inte jag som flyttat fram framvagnen) och chassiet är inte kört med sedan i greppet gjordes.
Men det känns som att det kan bli spännande dettas samband med fart o fjädringsrörelser mm
Från rejsas lilla faktaruta
Positiv caster fram
Påverkan av bilens balans
Bättrar stabilitet, statisk kurvtagning och instyrning eftersom man får mer negativ camber då hjulen svängs.
6-7 grader positivt. Negativ caster är inte särskilt användbart.
Symptom vid FÖR MYCKET justering
Kan öka understyrning, speciellt på bilar med breda lågprofildäck p.g.a. ändrad corner weight.
Ökar styrkrafterna.
FWD bilar kan få ökad torque steer med överdriven positiv caster.
Överdriven caster kan fungera dåligt på vått underlag pga extra camber och corner weight.
Dessutom är ju min bil skapligt låg så det kanske behövs mer jobb än att bara räta ut fjäderbenen OM det nu är caster som är boven
Förslag och förnuftiga idéer tack.
Over and out // Erik