Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Kadett4wd »

Blocket är stadigare längre upp,,
Så att ha övre dödpunkt en bit ned är inte bra heller.
Bättre med så lång stake som möjligt och grop i kolven så minskar stressen på blocket 'där nere' mitt på cylinderfodret.
jag personligen anser man inte ska ha 'slipperkolvar' förrens man är över 1.8-1 i stake/slagförhållande.
Och med låg komphöjd på kolven så får man i än längre stake och stresspunkten flyttas upp än längre mot deckplanet.

Annars funkar mitt gamla trix också, man drar i skruv genom vattenmanteln och styvar upp fodersidorna på det viset.

Båda trixen tillsammans är dessutom asbra :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Det är inte helt lätt, det här med kolvspel. Jag borrade ett 5-cyl Audiblock till 14 hundradelars spel med 82 mm dia. Det gick inte att köra med, trots att spelet var enligt instruktionen som kom med de helt nya JE-kolvarna. Kolvknack hela tiden även på tomgång, o gick man över 0 i laddtryck skramlade det nåt förfärligt. Rev o plockade ur efter att ha kört ca 10-20 km totalt i lugn takt. Kolvarna var då redan ganska slitna på en punkt mitt på kolven i höjd med kolvbulten.

Nytt block med borr 80 mm o nya JE-kolvar igen. Kolvspel 7 hundradelar. Nu fungerade det att åka med, men man kan fortfarande höra en del lättare kolvknack på lägre varv o lite svalare motor. Man ser också att även dessa kolvar slits. I cyl-loppen syns inget men kolvarna slits mitt för kolvbulten.

Båda dessa motorer har haft helt nya customtillverkade JE-kolvar. Den första som inte funka alls hade orginal Audi stake/slag-förhållande för den nyare 5-cyl motorn på 1,66, den andra kortare stakar motsvarande till den äldre motorn med 1,574 i förhållande. Inga slipper piston designs, utan rätt normala kolvar för 3-400 bhp o max 8000 rpm.

Min bedömning är att kolvspelet måste hållas ganska tight om man inte har RIKTIGT långa stakar (och givetvis då också anpassas efter kolvmaterial). Nästa motorblock jag borrar till 82-mm kolvarna kommer jag att hålla runt 5-6 hundradelar i spel.
Göran
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag har 0.07mm spel på 87mm borr.
CP pistons, och det funkar kalas, långa stakar och kort komphöjd.
En grej som är viktig också.
Kolven ska inte vända i nedre dödpunkt med kolvkjolen nedanför fodret.
Eller ja.. man kan tillåta nån millimeter.
Men punkten på kolven där man mäter kolvspelet, typ 1cm upp på kolvkjolen ska då vara inne i fodret.
Om kolven går ned längre kan den juh vicka rätt hårt då smidda fräna kolvar är ganska hårt konade.
Man får ett otroligt tryck och slitage om man går över gränsen.
Överdrivet sagt kan man säga att staken försöker trycka upp kolven på tvären..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Man har inte för stort spel förrän kolven ovanför toppringen tar i cylindern.
Blocket spricker inte av för stort spel och med betong krävs mer spel.

Erland
det mätte jag i går också och det tar i på de hela cylindrarna men det gjorde det inte vid montering men är cylindrarnana 0.07mm oval slitna så är det ju inte så konstigt med 0.15mm spel vid borrning.

ja man får lägga denna motor i avdelningen begådda misstag på vindan och hoppas att det kan ha hjälpt andra också med liknade problem både Norge teamet och även finnarna med billet toppen råkade ju ut för liknande block problem.

jo jörgen jag kommer bygga en ny snik motor och köra vidare efter men det behövs lite semester först. det lutar mot att det blir en B18 borrad till 88.5mm begagnade MB 300E kolvar som ser mycket sportigare ut än B21a kolvar med mindre ringar och modernare lättare design. då kan jag åka med H profilarna jag redan har också.
bara svårt att hitta nån som vill borra nu mitt i sommaren.

jag har också 3st sånna där mhale överdim volvo B20 smidda kolvar med 24mm kolvbult (fins inte nya längre). så är det nån som har en sån kolv till övers så kan det va ett koncept också.

obs jag hadde 1.97 i vevstaks förhållande men det blir nog inte nån större skilnad.
Caltex
För mycket laddtryck

Inlägg av Caltex »

jag har också 3st sånna där mhale överdim volvo B20 smidda kolvar med 24mm kolvbult (fins inte nya längre). så är det nån som har en sån kolv till övers så kan det va ett koncept också.
Trist med ras.

Jag har ju kvar mitt "finblock", borrat å klart med såna kolvar som du nämner...hör av dig om du är intresserad. /Tobbe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

mins du kolvspelet och vad det är för stakar och kolv upp/ned stick mm på det blocket?

jag har annars kvar den andra motorn jag köpte av dig :) jag har planat blocket på den 3mm och sen tänkte jag svarva kolvarna för att få lite högre kompa. den motorn är det bara lite små jobb på inga maskin bearbetningar behövs. men de kolvarna är lastbils tunga annars är den nog hållbar med de smidda KS kolvarna :thumbright:
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

varför vill du inte ha betong i blocket?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Därför mina erfarenheter av det är 95% dåliga på vad jag sett sen är inte problemet att det saknas betong problemet är att det vart fel kolvar (speciellt det rekommenderade kolvspelet) till denna typ av motor.

Det är väldigt fina cylinder block i en B20 så börjar det gå sönder så måste man fråga sig varför och jag kom fram till vad felat är istället för att försöka fixa det med en annan lösning som inte är bra. en F1 bmw turbo hadde inte betong i sig på 1300hk då behöver inte jag heller betong då jag har lika bra block.

jag vill inte ha en "räkna ned var repa eller pull i bänken" jag vill ha en motor som i teorins värd stort sätt är en evighets motor. det rör sig inte heller om några super höga effekter "bara 550-600hk".
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Nu tror ju jag inte att du å Bmw f1 håller riktigt samma budget, speciellt inte om man läser tidigare inlägg i tråden om att du just vill hålla nere budgetet.(vem vill inte det)

så du merar att betong är fel väg att gå? och hur menar du att du skall kringgå problemet?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

läs tidigare inlägg så ser du. kort fattat bättre kolvar.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

okej.

och varför löser det problemet? va inte sprickan mot överedäckplan?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

kolven gjorde sprickorna :)

jag körde förut med tunnare block och vanliga B21A kolvar och då höll det hur bra som helst på 2.35bar som mest men då var den svagaste punkten att kamaxlarna gick av.

inte lönt att diskutera detta längre om du inte förstår.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

ja förstår, men vi tänker inte lika bara! har du haft för lite eller för mycket spel, kollar på man vissa så åker de hur mycket som 2/10mm i kolvspel å vissa 7/100mm. vi åker med 15/100 och blocket har precis samma form på innan om du mäter ovaliteten, vissa säger det är alldeles för mycket spel men de verkar funka bra.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har haft en Cheva SB med 1/2 mm kolvspel och den fungerade.
Lite problem med att ringarna tappade spänsten bara. Med öppna headers hörs det inte så mycket skrammel.
Problemet är att B20 är ett tunnväggigt skitblock som inte tål punktbelastningen som slipperkolvarna ger.
BMW formel 1 är nåt helt annat, ett tjockväggigt specialgjutet block.
Eftersom snacket om att det var ett originalblock gick så gjorde BMW Motorsport ett test med ett sånt och det rasade direkt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

erland är ett 5mm tjockt block tunnvägggit?

angående F1 bmw så är det nog som du säger.. det var nog mer "original liknande block"
Skriv svar