Erland Cox skrev:Man har inte för stort spel förrän kolven ovanför toppringen tar i cylindern.
Blocket spricker inte av för stort spel och med betong krävs mer spel.
Erland
det mätte jag i går också och det tar i på de hela cylindrarna men det gjorde det inte vid montering men är cylindrarnana 0.07mm oval slitna så är det ju inte så konstigt med 0.15mm spel vid borrning.
ja man får lägga denna motor i avdelningen begådda misstag på vindan och hoppas att det kan ha hjälpt andra också med liknade problem både Norge teamet och även finnarna med billet toppen råkade ju ut för liknande block problem.
jo jörgen jag kommer bygga en ny snik motor och köra vidare efter men det behövs lite semester först. det lutar mot att det blir en B18 borrad till 88.5mm begagnade MB 300E kolvar som ser mycket sportigare ut än B21a kolvar med mindre ringar och modernare lättare design. då kan jag åka med H profilarna jag redan har också.
bara svårt att hitta nån som vill borra nu mitt i sommaren.
jag har också 3st sånna där mhale överdim volvo B20 smidda kolvar med 24mm kolvbult (fins inte nya längre). så är det nån som har en sån kolv till övers så kan det va ett koncept också.
obs jag hadde 1.97 i vevstaks förhållande men det blir nog inte nån större skilnad.