Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Kadett4wd »

Då motorsportblocket troligtsvis liknar produktionsblocket så var det väl kul att psyka konkurrenterna lite ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 574
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av ROD02b »

Vad jag hört anv gamla block för att de nått arbetstemperatur och svalnat många ggr. Idag tror jag de värmebehandlar i maskin. Många tävlings motorer värms upp via kylvattnet innan de startas. Kör du med motorvärmare Jens?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har kört med motorvärmare sen jag konverterade till E85 i mina B20 (3 sista åren)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Erland Cox »

Idag så värmer man inte drag racing motorer, varken vattnet eller oljan.
Istället kör man extremt tunna oljor som byts efter 8 repor, SAE 0.
Motorn ger mer effekt kall eftersom insugningsgaserna inte värms upp lika mycket och spikningsrisken är mindre.
Delar som kolvar vevstakar, ventiler osv. tappar hållfasthet med ökad temperatur.

Erland
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Toffe »

Precis, i prostock till ex så kör man en "rak 0" olja för minst frikton och så låg temp som möjligt. Att bygga en race motor som man tror skall hålla i evighet utan att serva den så är man nog redan där fel ute.Det enda vissa metanol förare är å gör direkt efter repan är å värma oljan för å ventilera ut ev mentanol i oljan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Jens Gustavsson »

då bygger jag det omöjliga då nu när jag börjat bygga på den nya förbättrade motorn :hihi: min fjolårs motor va stort sätt så också och sävar connys 744hk MB den har samma sevis intervall som orginal. vet ej om jag skulle kalla min motor för en riktig dragrace motor heller det är nog mer en gat motor i ett gammalt 70 tals dragrace chassi.

jo erland jag håller med dig då det gäller tempen men det är lite andra parametrar bara i min motor mot en pro-stock men jag kör bara ca 65 graders vatten temp på start linjen men efterssom jag oftast tävlar själv eller med en mekaniker så får jag stå mycket på tomgång i frammatnings kön och efter reporna så då blir den ganska varm i övrigt.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag värmer oljan för att få bort metanol, vattnet löns inte värma.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej här kommer en liten race rapport från sundsvall förra helgen om nån är intresserad? bra att ha dokumenterat till sig själv annars.

första två-tre reporna fick jag köra på lite lägre laddtryck ca 1.7bar och justera lamdan på den nya motor kombinationen sen började jag höja trycket mot 2.0bar som jag i förväg hade sagt va max för denna tävlig så jag inte skulle riskera några haverier.

hadde satt 9.80 som dial in i bracket racet och jobbade mig sakta men säkert ned mot den tiden med lamda tuning och lite mer tryck i starten. fick till en reaktions tid på 0.007sek och en 9.82 till slut med nära 220km/t men 60 foten va inte så bra ca 1.39 men jag låg iallafall på 9 kval plats av 19 bilar så jag va rätt nöjd.

första eliminerings repan så hadde jag 0.11sek i reaktion och jag jagade i kapp raggar bilen som startat ett par sek före mig och jag passerade just före mål med lite drygt en bil längd men det gick 9.7978 eller nått sånt så det va slut kört då. bättre att köra över mål först än att släppa och förlora iallafall psykiskt sett ialalfall :hihi:

lite misnöjd med 60 foten annars nöjd att åka 180km/t på 201m och 220km/t på 402m. såg också att den inte orkade stalla upp till de 6600 varv jag hadde i fjol istället bara 6400 och det va därför den inte orkade bättre 60 fot då det inte gick att klaga på banan som va bra :thumbright:
jag såg då jag kom hem att jag hade lite mer laddtryck till och med i år i start ca 1.95bar (1.88bar i tierp 2011 då det gick 1.34sek) men det kan ha berott på att det va 2 grader mindre tändning både på 6500rpm 1.5bar och vid 2.0/6500 .

300kpa mappen

rpm 6.5 7 7.5 8
T 22 23 24 24
s 20 23 24 24


250kpa
rpm 6.5 7 7.5 8
T 26 27 28 28
s 24 25 25 25

jag har också labbat med lite olika turbos hela säsongen och lärt mig massor om HX40 alla kombinationer och det är bra för mina kunder också :thumbright: grovt sett kan jag säga att den nya super HX40 compressorn är suveränt effektiv och lätt jobbad det är klart värt att uppdatera till en sån om man har en äldre HX40. super HX40 med 61mm inlopp stallar upp lättare och räcker mycket längre än den gamla 57mm och den ger ett lägre avgastryck.
ja det låter konstigt att en större kompressor ger lägre avgastryck men så är det jag fick byta en gång extra bara för att få det bekräftat en gång till så inga mät fel ställde till det.

jag körde också en AGAP 256 (240/1.27) och den slösar inget luft/bränsle utan det behövdes bara 63% duty på 1680cc/3.7bar för att dra upp den tunga vegan till 220km/t. det börjar va verknings grad i den gamla B20:in nu, nästan som i en japps eller bmw :)
vet ej exakt etanol halt det va tankat i preem sävar ska dubbel kolla bränsle trycket också.

det va kul att träffa alla racers i sundsvall, martin, fredde med team, rogga med motornord teamet, lundström gänget (tack igen för maten) mm :thumbright:
det gick hyfsat att va ensam där för att köra bracket på max 2.0bar men lite stressigt. jag saknade team chefen från ifjol.

mvh jens
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Linkansg1 »

Kanon att det funkar!Du kör efter den effekt du har,eller?Men vad blir planen till nästa år?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev: ja det låter konstigt att en större turbin ger lägre avgastryck men så är det jag fick byta en gång extra bara för att få det bekräftat en gång till så inga mät fel ställde till det.

mvh jens
Att en större turbin ger lägre mottryck är juh en självklarhet, nu antar jag dock du pratar om större impeller på lika stor turbin?
Det är inga konstigheter det heller varför mottrycket minskar isåfall.
Nya impellern pumpar 'samma' mängd luft på ett annat varvtal helt enkelt.
Ett varvtal där turbin flödar bättre.
Det kan roligt nog ställa en del 'turboteorier' på kant för en del.
En del pratar bara inducer in jämnfört mot inducer ut.
Det säger inte mycket med modernare aggregat faktiskt.
En Garrett GT3582r stånkar juh i väggen på e85 runt 700+
Avgasmottrycket skenar i höjden.
Men uppgradera till nya Billetimpellern från Forcedperformance.net så orkar den typ 150-200hk till, på samma turbin.

Många glömmer att i inducerhålen på turbona sitter juh där faktiskt nåt som snurrar. ;)

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag menade större kompressor inlopp :thumbright:

likan jag har ingen exakt plan till nästa år, ska köra två race till nu först i år. receptet till de tävlingarna är mer tändning vid 6500rpm och mer tryck enkelt förklarat sen sitter det på en annan kombination av turbo i den nu igen och lite små fix i elsystemet mm utrett i dag.

jag har inte så bråttom att hitta mer effekt heller lika viktigt att bilen, drivlinan och helheten hänger med också med motoreffekten. ska jobba mer på att få till en bra uppstallnings teknik för pro gran också. jag har inte tid att gå fullt ut på racing karriären jag tycker det bara är kul att fin putsa lite i taget och hobby köra ett par tävlingar per år och se att utvecklingen går i rätt riktning.

vi provade en ny program vara i vemset men det orkade inte min dator med så det blir nog att byta tillbaka till den äldre så man har en stabil dator till burken.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Mattias J »

Kadett4wd skrev:
Jens Gustavsson skrev: ja det låter konstigt att en större turbin ger lägre avgastryck men så är det jag fick byta en gång extra bara för att få det bekräftat en gång till så inga mät fel ställde till det.

mvh jens
Att en större turbin ger lägre mottryck är juh en självklarhet, nu antar jag dock du pratar om större impeller på lika stor turbin?
Det är inga konstigheter det heller varför mottrycket minskar isåfall.
Nya impellern pumpar 'samma' mängd luft på ett annat varvtal helt enkelt.
Ett varvtal där turbin flödar bättre.
Det kan roligt nog ställa en del 'turboteorier' på kant för en del.
En del pratar bara inducer in jämnfört mot inducer ut.
Det säger inte mycket med modernare aggregat faktiskt.
En Garrett GT3582r stånkar juh i väggen på e85 runt 700+
Avgasmottrycket skenar i höjden.
Men uppgradera till nya Billetimpellern från Forcedperformance.net så orkar den typ 150-200hk till, på samma turbin.

Många glömmer att i inducerhålen på turbona sitter juh där faktiskt nåt som snurrar. ;)

Mvh


Inte illa med 900+ ur 60,5mm eller vad dom nu är.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Kadett4wd »

japp.. studera lite på nätet så ser du själv bilar med grym prestanda, Evo´s som kör 9or olättade etc etc.
61.4mm är det.
Och gamla tumregler att si och så inducer inte ska pumpa mer än si och så har de nya billetimpellrarna vänt upp och ned på.
Sen skrev jag väl 150-200hk, det är mao mellan tummen och pekfingret. ger inga exakt 900+
Kanske 'bara' blir 851hk också om GT3582r orkade 701hk från början.
Allt beror på hur djävulen läser bibeln lixxom.

http://www.youtube.com/watch?v=cpf3fYGk ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Jens Gustavsson »

kontroll av soppa systems flöde och temp...........


jag flödar med batteri laddarn på C-tech 25A ca 13.5v??

pumpar... 2st riktiga 044 som är monterade i tanken.

spridare 4 st 1680cc/3bar (ca 63% duty vid 540hk/2 bar laddtryck och 5.7bar tot tryck)

grundtryck med motorn avslagen vis malpassi EFI regulatorn på returen 3.8bar.

flöde vid grundtryck testat 30 sek men anger flöde på en minut....

test 1 8.4L/minut/3.8bar ( 23amp)

test 2 "2 bar laddtryck" 5.7bar soppa tryck 7.6L/minut och 30 amp och 13.1v på full belastning (blir nog ca 13.6v när motorn går, laddaren orkar inte med)

man kan säga att om spridarna flödar ca 1950ccx 4 = 7800cc så kan det bli ett litet tryckfall med duty över ca 90% på mera laddtryck (2.4bar) men det är ingen katastrof.


sen har jag märkt att soppa tempen efter en repa (max 10 min körning) blir ändå upp mot 50 grader C men det va rätt varmt i sundsvall också ca 25 grader. jag testade att köra bara pumparna på 3.8bar i 10 minuter med kall motor och då ökade tempen från 22 grader till 29 grader så man kan säga att största temp ökningen inte va från pumparna i sig utan från B20:in. ska testa lite där sen mer exakt vart det kommer ifrån.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Martin H »

kul med lite läsning jens. vart är de 2 återstående racen?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar