Sida 2 av 11
Postat: tis aug 22, 2006 11:27 am
av anto
Hej runt 30 hade jag tänkt att det skulle få kosta.
Postat: tis aug 22, 2006 12:30 pm
av Magoo
anto skrev:Hej runt 30 hade jag tänkt att det skulle få kosta.
Tyvärr kan jag inte ge dig priser på rak arm vad den totala kostnaden blir.
Me köper du motorn via blocket eller liknande så bör priset för motorn inte överstiga 10K bilskrotarna är svindyra...
Men hittar du en AEB motor i gott skick och skaffar en hyffsad turbo med spridare till den så kan du utan bekymmer komma upp i 250-270 hp utan att vara allt för rädd att grejjorna ska rasa. Hur du löser sprut är lite lurigare om du vill ha orginalgrejjor då dessa har inbyggd startspärr.
Runt 300 hp så är det dags att byta stakarna iaf..Kolvarna är helt ok pryttlar
Postat: tis aug 22, 2006 10:59 pm
av TheDagger
Magoo skrev:TheDagger skrev:
Hur kommer det sig att femman och v8 har samma bultmönster på sprängkåpan då?
Varför femman och åttan har samma bultmönster vet jag inte ( har heller aldrig haft någon åtta) Kanske för att minska antalet olika växellådor har femman å åttan samma bultmönster?!!
Jag vet däremot att man inte utan ordentligt arbete kan haka i en fyra i en låda som är avsedd för femma.
Inte heller passar en vr6a mot en 4 cyl låda utan en hel del micklande.
Men man kan faktiskt bulta i en 4:a (iaf fram till 1.8t) i en golf från -70 talet.
Träffade en snubbe på ett rejs som lagt i V8 i en gammal Audi 80 (eller heter dom 90 när det är quattro?) Enligt honom var det bolt on mot lådan.
Men det slog mig nu att det kanske berodde på att det var just en Quattro. Kul sleeper var det iaf

Postat: tis okt 10, 2006 5:19 pm
av anto
Tjena jag har hittat ett schwitzer s1 s2006 aggregat som har suttit på en valmet traktor nån som har koll om det skulle funka till min 2l golf motor?
Postat: ons okt 11, 2006 9:55 pm
av stefan j fd cab
om du har en porsche 914 låda så är den ditt stora aber...
den tål inte effekten/vridet i vare sig en cheva åtta eller en vr6:a
redan med originalsexan i 914/6 gik det åt en del lådor och dom hade lägre effekt än en vr6...
byt lådan till en från en framhjulsdriven audi istället
Postat: ons okt 11, 2006 10:00 pm
av mattias
anto skrev:Tjena jag har hittat ett schwitzer s1 s2006 aggregat som har suttit på en valmet traktor nån som har koll om det skulle funka till min 2l golf motor?
Berätta mycket mer om motorn och aggregatet kanske vi kan hjälpa dig.
Ett skjutmått och lite investerad tid skulle hjälpa dig..

Postat: ons jan 10, 2007 2:01 am
av anto
Hej jag håller nu på att försöka hitta nån bra plats för intercoolern,bästa plaseringen jag hittar som innebär minst sågning i karossen är spark lådan.Men då kommer tryck röret från turbon att bli ca 130 cm långt är det får långt?

Postat: ons aug 13, 2008 2:55 pm
av anto
Motor är nu bytt det vart en Audi tt 225 hk med lite små trim,har kört lite med bilen i sommar och allt har funkat ok för utom att kopplingen slirar lite på 4 o 5an.Jag och svanke gjorde ett ryck i går och bytte till en sinter lamell efter några timmars mek så rullade vi ut bilen för provkörning resultatet vart sämre nu slirade bilen på alla växlar i stället.Tryck plattan är en sachs sport tryck platta 200mm från en Audi 80 gte men en ny sån går inte att få tag i dom utgick ur sortimentet 2006.Men hur kan det bli sämmre med sintern än den gammla lamellen dom var exakt lika tjocka.
Nån som vet var man ska leta efter en tryck platta med rätt bult delning?
Postat: ons aug 13, 2008 3:02 pm
av mattias
Du ska provtrycka tryckplattan och shimsa den korrekt så den trycker optimalt hårt på lamellen.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
Postat: ons aug 13, 2008 3:51 pm
av anto
Jag pratade nyss med Erik W och han skulle kolla tryck plattan men jag tror ändå att man skulle ha haft en bättre.
Postat: ons aug 13, 2008 5:14 pm
av Alriksson
TheDagger skrev:
Träffade en snubbe på ett rejs som lagt i V8 i en gammal Audi 80 (eller heter dom 90 när det är quattro?) Enligt honom var det bolt on mot lådan.
Men det slog mig nu att det kanske berodde på att det var just en Quattro. Kul sleeper var det iaf

Vill bara påpeka att om det är en audi 90 så hade den femma, mao bolton mot lådan.
Postat: lör aug 16, 2008 6:43 am
av Jckssn
anto skrev:Jag pratade nyss med Erik W och han skulle kolla tryck plattan men jag tror ändå att man skulle ha haft en bättre.
Det ska hålla, Leif har kört liknande grejjer med framgång.
Prova provtrycka och schimsa in plattan det ger mer än man tror.
Annars tror jag det finns tryckplattor i usa som håller för lite mer pulver men ändå är bolt-on.
Rolig bil iaf!
/Jocke
Postat: sön okt 11, 2009 7:32 pm
av anto
Tillsist hamnade det en Audi apx motor i bilen och den funkade ganska ok ,men den åkte ut nu i höst och ett nytt motor paket har har landat i garaget.Det vart en cheva lt1 men ett KEP adapter kit och en Audi 016 låda.Har inte bestämt riktig hur jag ska göra med motor styrning men det lutar åt att skicka in orginal boxen och ta bort start spärr mm.

Postat: mån okt 12, 2009 9:40 am
av svanke
Är du klar med motorfästena så jag kan göra mitt jobb?
Postat: mån okt 12, 2009 3:42 pm
av anto
Du måste ju börja med att sköta arbrtstiderna så det blir nått gjort annars måste jag hålla inne lönen..............