///M...s 318 E30 Turbo (Uppdat. med nya bilder 16/1)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

Okej, det kan ju vara nått!

/Per
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

Här kommer en liten uppdatering.

Har börjat med insuget och downpipen. DPn har jag byggt i 3" rör och är klar så när som på helsvetsning samt montering av lambda uttag. Ska ev. linda DP också. Där röret tar slut under bilen tänkte jag ha ett flexrör på 2dm, sen kommer 3" avgassystem. Tänkte montera avgassystemet stumt. Blir väll en liten ljudämpare någon stans också! :-)

Insuget blir ett i "PPF style". Har fixerat trattarna och flänsarna samt plåten mot förgasarna. Nu ska det byggas en "box" med hjälp av 4" rör.

Har ev. fått nys på en Hx40, kanske blir att byta Gt32an.

Lite bilder på det nedan!

Bild
Plåten mot gasarna samt trattarna och flänsarna

Bild
Inpassning av trattar och plåt

Bild
Svetsning påbörjad

Bild
Första böjen på DPn

Bild
Färdigt för helsvetsning

Bild
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

Händer inte så mycket nu, blir ev ny turbo och då måste jag ju modda DP samt grenrör lite troligtvis.

Hittar inte 4" plåtrör till rimliga priser heller så insugsbygget står still. Vidare så vore det nog bra med lite stabilare flänsar mot förgasarna, så det blir väll att leta efter alt. tillverka.

Ska försöka se över bagaget samt invändigt så att det är klart för lack under de närmsta dagarna, sen blir det motorrummet som ska snyggas till. Måste bygga klart allt dit först. Lite tryckrör samt fästen kvar!

/Per
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Helt rätt bygge det här, ser ut att bli rätt seriöst med lite egna lösningar.
När räknar du med att ha provkört motorn?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

Det mesta av lösningarna faller nog in under "apan ser, apan gör" :lol: men det är mitt första bygge så det blir väll bättre och mer egna lösningar efter hand!

Motorn ska provköras under våren (läs maj) hoppas jag. Motorn som ska sitta i bilen (inte den på bilderna) är faktiskt i stort sett klar, men jag väntar med att lägga ut bilder ett tag (en cliff hanger mao! :-) ) skulle vilja porta toppen lite men hinner jag inte får det bli nästa års problem.

Har en liten svacka i "bygglusten" just nu, men lite uppmuntrande kommentarer sätter nog fart på det igen! :)

Ska försöka fjäska för min kamrat så han fräser lite adaptrar till bromsarna åt mig under veckan!

/P
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

Ny turbo inköpt, bilder kommer så fort den landar i lådan.

För övrigt så kommer insugsbygget att ta fart under helgen, en lösning för att slippa handla 2st 4" rör för 1000:- har jag lyckats komma på!

Bromsadaptrarna är också under utveckling!

/Per
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

Här kommer det en liten uppdatering igen.

Har snickrat insug i helgen, blir nog bra tillslut tror jag. Det som saknas är 2mm plåt att göra över och under sida av. Blev som jag tänkt mig, lite stort kanske men det var tvunget att bli så för att få till alla övriga rördragningar m.m. som ska klaffa.

Väntar med spänning på nya turbon, kanske kommer under veckan. GT32an hade 50mm in och 55 ut tror jag. Den nya har 61mm in och 62mm ut, hoppas väll att den ska hjälpa mig på rätt sida om 400! :lol:

Ni får gärna kommentera, men det kanske inte är någon som är intresserad!? :wink:

Bild
Började med att kapa upp en 90 graders 3" böj.

Bild
Måtta lite så man ser att det passar.

Bild
Så får det bli, ska dock ändras så att höjden blir 4". Jag vill ha lite mer "luft" runt trattarna!

Bild
Kapade upp igen och punktade i en 1" remsa med plåt.

Bild
Invändigt

Bild
Så blev det. Ska dock skippa den lilla 3" rörbiten och gå på direkt med en böj ner mot intercoolern, blir för tajt mot lyktorna annars. På bilden syns "adaptern" som gör 3*4" till 3" igen. Nu ska det bara fyllas på med plåt till över och undersida, sen ska jag lämna iväg insuget för TIG svetsning. Blir lite snyggare så.

Blev nöjd med resultatet, detta är ju mitt första bygge och jag har inte jobbat med varken svets eller plåt innan så... :D

/Happy tuning
Användarvisningsbild
audi200_3b
Lite mer laddtryck

Inlägg av audi200_3b »

ser bra ut..
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

nice!
trevligt projekt
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

Tack!

Här kommer en miniupdate.

Fixade klart insuget igår, ska bara kapa rent plattan mot gasarna, samt punkta på en 90 graders böj. Imorn åker det på TIG svetsning samt blästring. Sen är det bara att skvätta på lite färg!

Bild
Plåtarna till över/undersida!

Bild
Provmontering

/Per

[/img]
Användarvisningsbild
audi200_3b
Lite mer laddtryck

Inlägg av audi200_3b »

blir riktigt fint det där..
tänkte bygga ett liknande på min audi.. med 4tums rör
fast jag ska ha det i alu
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Riktigt nice bygge, Håller själv på med plenumbygge just nu och letar ideer. Blir dock lite fundersam på din konstruktion. ska du inte leda in tryck i det lilla hålet bak på förgasarna? På mitt gamla plenum var det så iaf.
Keep up the good work :D

//Niclas
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Som jag sade i PPF tråden så ser det ju skit bra ut. Lär bli en arg liten 4:a
///M...
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ///M... »

audi200_3b skrev:blir riktigt fint det där..
tänkte bygga ett liknande på min audi.. med 4tums rör
fast jag ska ha det i alu

Alu blir ju klart snyggare och bättre på alla sätt, men mitt är ett budget/nybörjar stuk. Blir nog tuffare grejer i framtiden :lol:
bmw02touring skrev:Riktigt nice bygge, Håller själv på med plenumbygge just nu och letar ideer. Blir dock lite fundersam på din konstruktion. ska du inte leda in tryck i det lilla hålet bak på förgasarna? På mitt gamla plenum var det så iaf.
Keep up the good work

//Niclas

Jag har sett både med och utan tryck genom de hålen! Måste man trycka där så får jag väll komma på något smart! :? Som jag förstått det ska det räcka att trycka genom locket på ovansidan samt plugga choken!?

peppe skrev:Som jag sade i PPF tråden så ser det ju skit bra ut. Lär bli en arg liten 4:a
Jag hoppas den blir lite små arg i alla fall!! :-)

Många tycker kanske att det är knepigt med en förgasarturbo i en E30, men det är mest slumpen samt ekonomin som gjort det. Nu är det ju inget ekonomibygge (i mina ögon i alla fall) längre... :lol:
Sen att jag inte kör de billigaste alternativen rakt igenom beror på att när jag nu ska försöka lära mig det här så vill jag inte ha en krånglande prylar!!!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är inspirerande att se lite egna lösningar och plenumet ditt gav mig lite att tänka på.. :roll: :villha:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar