Lägger upp en projekt tråd här också, då den kanske passar bättre här än på andra ställen!
.:Bakgrund:.
Jag har haft ett flertal BMW men aldrig gjort något mer än byta fälgar,
styla, bygga billjud m.m Jag har aldrig arbetat med plåt, svetsat eller
liknande. Jag har aldrig renoverat en motor heller, utan har på sin höjd
bytt olja och filter...

att veta om det innan ni kritiserar!

.:Projekt:.
Det började med att jag köpte en 316 E21 hösten -05. Tanken var att
renovera den och ha en kultig sommarbil. Tankarna gick mot att skaffa
en lite roligare motor också. Det blev lite letande på nätet efter projekt
att apa efter.
Jag upptäckte att det inte var så ovanligt med turbo på BMW bilar...

Det kanske man skulle ha!?
Efter några månader hittade jag en motor till rätt pris, problemet var att
det "satt" en E30 på motorn...

Jag köper väll motorn och kastar bilen tänkte jag, men nu blev det väll
nästan tvärt om kan man säga!
Efter inköpet av motorn med E30 har jag spenderat ca 1år med
att "plugga" på hur det går till att turbokonvertera m.m. Kan fortfarande
inte så jättemycket men har väll börjat förstå principerna i alla fall. Har
tyvärr ingen att fråga i min omgivning och det är väll där ni andra
kommer in i bilden!

Till min hjälp har jag i alla fall en mycket duktig kille som kan bygga
motorer, svarva, fräsa m.m. Jag har även tagit lite "svetslektioner" av
honom, kan svetsa hjälpligt nu i alla fall.
Nej, slut på snacket nu kör vi!
________________________________________________
Så här har jag tänkt!
Bil
BMW 318i -85 2dr
Motor
M10B18
Bottendel.
Balanserad till +- 1g. Borr 90,5, slag 80. M20 svängjul. Pyramidringar (PPF).
VW Mahle 90,5 kolvar (34,5 i komphöjd) med M5 3,8 stakar (142,5mm)
Alla lager packningar/packboxar nya. Ny oljepump och vattenpump.
Nya släpskenor, ny kamkedja. Uttag för oljekyl. BMW 740 kylare.
Topp
E12 topp, Dr Schrick 304 graders kam. Hårdare ventilfjädrar. Killander pinnbultar. Rundade förbrännings-
rum. Fräst orginal packning (PPF). Egenbyggt grenrör i svartstål (42,4mm) med T3 fläns samt separat uttag för WG. TIAL 38mm WG och TIAL 50mm dump. Intercooler 600*300*75mm.
Turbo
Garrett GT32 50mm in, 55 UT. Ersätts med #¤%¤%&?

Bränsle
30l Fuelcell i bagaget. Bosch 044 bränslepump.
Dellorto 40or med Malpassi 1:1 regulator.
Växellåda/Koppling
Original Getrag 245 så länge den håller…

Nytt urtrampningslager samt renoverad kopplingscylinder.
Bromsar
Porsche Boxster ok fram med Audi S3 skivor från Zimmermann (312*25)
Ombyggt bromsservo (för att få plats med insug) samt nya
bromsledningar, Orginal bromsar bak än så länge...
framvagn
Jamex stötdämpare och fjädrar, i övrigt orginal (än så länge...).
bakvagn
Jamex stötdämpare och fjädrar, i övrigt orginal (än så länge...).
Inredning
2st Racestolar Ingen golvmatta eller takklädsel.
Original dörrsidor, lite aluminium här och var.
Kaross/styling
Fullbur, rensad från asfaltmatta invändigt. Kaross original just nu…