Min Opel Kadett 1200 Nu med Turbo och E85 i tanken :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Ja det har varit lite si o så med garage plats, så det har gått ganska sakta.. tyvärr.. Men nu har jag kommit in i varmgarage så förhoppningsvis ska det rulla på bättre nu :)

Har mest byggt på den motor som skall i efter man testat turboladda gamla 1200:a spisen..

När 1200 motorn rasar ( vilket den lär göra ganska snart :hihi: ) är det tänkt att det skall i en B20.....

Recept på denna är följande:

8bultad vev
B21ET Kolvar o M-stakar
B20E topp med 46/38 rostfria avgasventiler med ventilstyrningar i brons mira frästa säten och lätt portad
D-Kam , ev byte till F om den blir föör klen
Garret turbo, kommer ej ihåg beteckningen, men det är en turbo som kommer från GIK och ingick i ngt uppgraderingskit för B230FT motorn
Megasquirten flyttar jag över med gröna R spridare 465cfm
Hemmabyggt Grenrör och insug

Motorn är ihopsatt och klar , det som ska göras är grenrör och insug samt hitta lämplig vxl-låda och koppling

Ingen värstingmotor i sig men kan man få 250 - 300 hästar är jag nöjd och det är ju ingen blybil den ska sitta i så lite fart ska det väl bli på åpeln.

//Andreas
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Fast åter till 1200 motorn, det jag lurar på nu är hur mkt jobb man ska lägga ner på motorn.

Då tänker jag framför allt på insuget / spjällhus. På dessa maskiner är det ju bara 2 hål i insuget efter förgasaren som förgrenar sig till 4 inne i toppen, lurar lite på att köra trottel body insprutning med 2 spridare, blir ju inte 100% bra kanske men jag vet ingen bättre lösning för tillfället...

Tänkte ta spridarna och kopparna från B20 e toppen jag har liggandes, dessa ska ju enl uppgift flöda 390 cfm som borde räcka. Dessutom har ju dessa spridare slanganslutning vilket gör att man inte behöver krångla med fuelrail och klarar sig med lite t-kors o slang.. perfa
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Well, så här blev insuget...

Inte optimalt men kan det funka tro ? Ngn som testat liknande lösning ?

Bild
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Har varit i garaget och monterat bränsleledningarna, blev kopparrör från Biltema. Funkar finfint,

Synd man inte kunde göra ngn form av "ränder" i ändarna som håller fast gummislangen, men jag tog dubbla slangklämmor så det borde hålla tycker jag utan att halka loss :)

Har även monterat bränslepump och filter så snart blir det provstart, dock utan turbo.. änsålänge..

Ska försöka få grenrörsflänsar utskurna så man kan ta och snickra ihop grenröret asap
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Oljereturen till turbon, bra o ha grejj !

Svetsat på en rörstump 15mm , för att göra hål utan att behöva ta loss tråget tog jag en körnare o tryckte upp ett motsvarande hål i tråget. funka kalas

Bild


Har även snackat me KL Racing, han har möjlighet att skära ut lite flänsar tror inte det finns på lager till en 1200 motor :hihi:

Någon som har synpunkter på insuget annars, ska bli spännande och se hur det funkar
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Har du inga bilder på bilen? :D
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Bilder på bilen ja, det är sant har ju inte lagt ut det ännu :doh:

Å andra sidan är det ju en helt standard 1200, men jag ska ta några bilder nästa besök i garaget...

Har förresten varit o fått slangar pressade till turbon för oljan, och beställt flänsar av KL så nu rör det på sig :)
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Hmm, funderar på om det är någon mer som har en 1200 med turbo i Sverige + vore kul o komma i kontakt med dem isf :)
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Nypan skrev:Hmm, funderar på om det är någon mer som har en 1200 med turbo i Sverige + vore kul o komma i kontakt med dem isf :)
Jag vet att de finns en som sög genom en SU... tror adressen var http://www.junkracing.tk/ kolla under gamla bilar så finns de en bild! Har snackat med honom och jag tror han smetade på med så mycke som ett kilo med vattensprut osv! Han var förvånad över hur mycke den tålde! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Har måttat in turbon och börjat svetsa grenröret nu

Bild

Har öven gjort klart bränslesystemet

Bild
Senast redigerad av Nypan den sön apr 13, 2008 6:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Grenröret klart, nu förstår jag varför det kostar en slant o köpa färdiga grenrör.. är en hel del meck ;)

Inget supermegalyx grenrör, men för att vara det första så får det duga..

Bild
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Inlägg av Nypan »

Turbo o grenrör monterade, nu börjar det närma sig provstart :)

Bild
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

haha turbon är nästan lika stor som ventilkåpan :thumbright: härligt projekt skulle va kul och se en fim sen hehe
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

hehe roligt bygge keep upp the good work :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Skulle vara kul att se en bild på hela bilen, så att man vet hur den ser ut :D
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Skriv svar