Sida 2 av 2
Postat: mån mar 05, 2007 5:30 pm
av Dahl
kan man ladda ner MOTA nån stans prov version spelar ingen roll

Postat: mån mar 05, 2007 6:19 pm
av MadHenrik
En grymt nedstrippad demoversion finns på hemsidan.
Den mest hjälpsamma biten (simuleringsfunktionen) är bortplockad i demoversionen samt en hel del andra funktioner.
Där finns även ett gratisprogram för expansionskammare byggda på blairs formler.
http://www.bevenyoung.com.au/mota.htm
Postat: mån mar 05, 2007 8:35 pm
av Dahl
nån som vet vad lämplig avgasduration skulle va till dtn ?
jag vågar inte ge mmig in på spol å insuget vet ja inte vart man ska ta är det dä neder stora man ska ta up eller de som är ovaan för en liten jävel ?
den ska va ganska pigg på toppen vet inte va den kan varva 6-7 tusen kanske den ska sticka iväg på
Postat: mån mar 05, 2007 8:54 pm
av MadHenrik
Vad har du för spolduration nu?
En någorlunda hyffsad tumregel är att det bör skilja omkring 60-65 grader mellan avgas- och spoldurationen, mindre skillnad för mjukare register och vice versa.
Postat: mån mar 05, 2007 9:29 pm
av Dahl
spol duration är 90'
Postat: mån mar 05, 2007 10:50 pm
av MadHenrik
oj, det var inte mycket...
Omkring 150-155 graders avgasduration hade kanske kunnat passa då, men du lär nog inte plocka några hiskeliga effekter med de låga durationerna tyvärr.
Tycker att du borde överväga att höja upp cylindern (lättaste sättet att öka durationen), sedan slipa ner portgolven om du kommer åt och svarva av lika mycket du höjde upp från cylinderns topplocksida alternativt svarva till topplocket så att förbränningsrummet sticker ner i loppet med samma avstånd.
Annars kan du slipa av kolven mot spolarna om du skall öka durationen på det sättet, men squisheffekten blir det lite sisådär med då...
fast ioförsig, om motorn skall vara ganska lågvarvig så kan dessa låga durationer fungera...
Postat: mån mar 05, 2007 10:53 pm
av Dahl
okej har du msn så vi kan prata där?
Postat: tis mar 06, 2007 1:32 am
av TommyBrand
Här är en FS1 jag byggde förut med rieju drac motor..

Postat: tor mar 08, 2007 12:33 am
av MadHenrik
Dahl skrev:okej har du msn så vi kan prata där?
Kolla din PM inkorg

Postat: ons mar 14, 2007 9:15 pm
av T Fahlgren
MadHenrik skrev:oj, det var inte mycket...
Omkring 150-155 graders avgasduration hade kanske kunnat passa då, men du lär nog inte plocka några hiskeliga effekter med de låga durationerna tyvärr.
Tycker att du borde överväga att höja upp cylindern (lättaste sättet att öka durationen), sedan slipa ner portgolven om du kommer åt och svarva av lika mycket du höjde upp från cylinderns topplocksida alternativt svarva till topplocket så att förbränningsrummet sticker ner i loppet med samma avstånd.
Annars kan du slipa av kolven mot spolarna om du skall öka durationen på det sättet, men squisheffekten blir det lite sisådär med då...
fast ioförsig, om motorn skall vara ganska lågvarvig så kan dessa låga durationer fungera...
jag höjde upp cylindern på min k50 genom att svarva till en 2mm tjock plåt med ett hål som passade precis över cylinerns foder. som jag sen filade urtagen för kanalerna i. sen var det bara att plana av cylindern 2mm, jag tror att jag tog lite mer än 2mm, så att kolven vände exakt vid kanten på cylindern i alla fall. sklilnaden blev enorm. förr hade den bara som jämt, ganska lågt register, som var trist. efter höjningen så kom det ett rejält "klipp" på mellanregistret som höll sig upp i höga varv.
Jag filade då även ner avgas kanalen så inte kolven vände under den, de andra kanalerna var redan så pass långt under så det klarade sig efter höjningen

Postat: ons mar 14, 2007 10:21 pm
av MadHenrik
T_Fahlgren skrev:
jag höjde upp cylindern på min k50 genom att svarva till en 2mm tjock plåt med ett hål som passade precis över cylinerns foder. som jag sen filade urtagen för kanalerna i. sen var det bara att plana av cylindern 2mm, jag tror att jag tog lite mer än 2mm, så att kolven vände exakt vid kanten på cylindern i alla fall. sklilnaden blev enorm. förr hade den bara som jämt, ganska lågt register, som var trist. efter höjningen så kom det ett rejält "klipp" på mellanregistret som höll sig upp i höga varv.
Jag filade då även ner avgas kanalen så inte kolven vände under den, de andra kanalerna var redan så pass långt under så det klarade sig efter höjningen

Precis så bör man göra om man inte har tillgång till jävligare verktyg för att komma åt spolarna...