ombyggda mopeder
ombyggda mopeder
ja ja tycker att ni kan lägga in lite bilder på ombyggd mopeder ni vet av eller byggt sj
gärna lite fakta om dom också
gärna lite fakta om dom också
- ^MeTaNoLiC^
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 131
- Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
- Ort: Trollhättan
min moppe som jag fick när jag fyllde 15 har utvecklats under åren, fyller 26 på söndag..
började lacka om den i 15-16 års åldern men är inte klar än
Zündapp CS50 -85 med motor från Yamaha DT125MX -78
samma dag jag fick den:
nästan direkt beställde jag en 13hk-cylinder, 20mm dellorto (som senare byttes bort med en 24mm) osv..
en expansionskammare byggdes ihop av diverse Zündapp och MT-delar..
när den cylindern var slut gick den med superfilad originalcylinder och 24mm förgasare tills för 2 år sen när jag slängde dit 125'an..
3 originalmotorer har avverkats tror jag.. eller var det fler? :lol:
iaf så pajjade tändsystemet på 125'an kort efter jag satte dit motorn.. satte i flång nya lameller som jag inte har fått nån chans att provköra
dom som satt i när tändsystemet funkade var totalt slut och greppade bara när dom var duktigt varma
förstår mig inte på moderna tändsystem med CDI-skit
vad är det för fel när krämen till tändstiftet är för dålig? får gnista men den är för svag..
har bytt tändspolen utan framgång..
började lacka om den i 15-16 års åldern men är inte klar än
Zündapp CS50 -85 med motor från Yamaha DT125MX -78
samma dag jag fick den:
nästan direkt beställde jag en 13hk-cylinder, 20mm dellorto (som senare byttes bort med en 24mm) osv..
en expansionskammare byggdes ihop av diverse Zündapp och MT-delar..
när den cylindern var slut gick den med superfilad originalcylinder och 24mm förgasare tills för 2 år sen när jag slängde dit 125'an..
3 originalmotorer har avverkats tror jag.. eller var det fler? :lol:
iaf så pajjade tändsystemet på 125'an kort efter jag satte dit motorn.. satte i flång nya lameller som jag inte har fått nån chans att provköra
dom som satt i när tändsystemet funkade var totalt slut och greppade bara när dom var duktigt varma
förstår mig inte på moderna tändsystem med CDI-skit
vad är det för fel när krämen till tändstiftet är för dålig? får gnista men den är för svag..
har bytt tändspolen utan framgång..
No Victim - No Crime
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
- ^MeTaNoLiC^
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 131
- Blev medlem: lör jul 30, 2005 2:41 am
- Ort: Trollhättan
anledningen till omlackeringen var att det började krypa lite rost på kåpan bakom sadeln o så..superopel skrev:ja tycker synd om den cs50n var ju kanonfin INNAN men visst alla tycker ju olika...
sen blev den lite upphöjd och svingen förlängdes osv. nån gång för längesedan..
visst var skicket fint innan.. men den är ju inte färdigbyggd än, det är ju meningen att den ska bli lika fin sen igen..
att det var synd att bygga om den tycker jag inte.. den ska byggas om mer..
man måste ju fiffla o få sakerna som man vill.. original är ju bara tråkigt och opraktiskt..
No Victim - No Crime
Har har ni min nästan orginala honda
Motorn på bilden var kryddad med lite av varje...
75cc Omfodrad Athena portad @ 14k rpm
Avstämt rör @ 14k rpm
Portat block
Omsvarvad topp
26mm mikuni förgasare
Egentillverkat insug
Moddad CR80 reedventil med 0,4mm kolfiberblad monterad på spacer
6 växlad Cr80 låda
4 lamells förstärkt CR80 koppling
HPI 2005 universal tändning
12/47 drevning (lite beroende på omständigheter)
Den gick någorlunda under ett tag sedan rök aluminiumbryggan mot avgasbryggan i fodret så den överhettades...
Blir stt starta om på ny kula...
Motorn på bilden var kryddad med lite av varje...
75cc Omfodrad Athena portad @ 14k rpm
Avstämt rör @ 14k rpm
Portat block
Omsvarvad topp
26mm mikuni förgasare
Egentillverkat insug
Moddad CR80 reedventil med 0,4mm kolfiberblad monterad på spacer
6 växlad Cr80 låda
4 lamells förstärkt CR80 koppling
HPI 2005 universal tändning
12/47 drevning (lite beroende på omständigheter)
Den gick någorlunda under ett tag sedan rök aluminiumbryggan mot avgasbryggan i fodret så den överhettades...
Blir stt starta om på ny kula...
japp det är jag, mt5-ronken...
Det mest "avancerade" jag har är MOTA som man simulerar hela motorn med, inklusive rör och kan då pröva sig fram till vilken lösning på rör som blir bäst.
Annars har jag en favorit av de ickesimulerande programmen som heter exhaustcalculator2b.
Programmet är dock ganska "fritt" så det kräver en del kunnande om expansionskammare för att kunna få till bra rör i det programmet...
Det mest "avancerade" jag har är MOTA som man simulerar hela motorn med, inklusive rör och kan då pröva sig fram till vilken lösning på rör som blir bäst.
Annars har jag en favorit av de ickesimulerande programmen som heter exhaustcalculator2b.
Programmet är dock ganska "fritt" så det kräver en del kunnande om expansionskammare för att kunna få till bra rör i det programmet...
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Min?
Det är en HPI universal innerrotor tändning från 2005.
För de som vill kolla på tändkurvan ligger den på hpi.be under deras universaltändnding om jag inte minns fel.
Dock hade den lite för hög förtändning på låga varvtal/ för låg förtändning på höga varvtal.
När jag satte tändningen för maxeffekt på 14000 rpm spikade den på låga varvtal, så jag fick ställa ner tändningen lite, vilket var synd :/
Det är en HPI universal innerrotor tändning från 2005.
För de som vill kolla på tändkurvan ligger den på hpi.be under deras universaltändnding om jag inte minns fel.
Dock hade den lite för hög förtändning på låga varvtal/ för låg förtändning på höga varvtal.
När jag satte tändningen för maxeffekt på 14000 rpm spikade den på låga varvtal, så jag fick ställa ner tändningen lite, vilket var synd :/