Sida 2 av 5
Postat: sön jun 21, 2009 6:03 pm
av ogge
mums. vad e priset på en sats med såna kolvar?
Postat: mån jun 22, 2009 8:39 am
av jacobson_se
Priset på 4st diamond kolvar, coatade är ca 11000:- ca 4veckors leveranstid.
ca 9500:- utan coating och då ca 3 veckors leveranstid.
Detta med Totalseal ringar 1,2 1,5 3mm obs! inga gapless.
H13 toolsteel kolvbultar.
Hej christer
Postat: tis jun 30, 2009 8:59 am
av calle Bengtsson
Hej
diamond kolvarna ser super fina ut, skulle vara trevligt att se dom under ifrån , och vikt? vilket matrial? 2618?
Jag gillar designen att det mkt matrial ner till första ringen Braa för stabiliteten vad är det för olika coating?? DLC på skörten keramik på toppen?
MVH calle
Postat: tis jun 30, 2009 11:47 am
av torpis
Jag köpte JE-kolvar här för leden. Valde till anti friction grooves samt rejäl smörjning av kolvbulten.
kolvtoppen har ventilurtag men ingen dome/dish, fräser själv ur den för att kunna finlira kompet när det väl beger sig.
Postat: tis jun 30, 2009 5:29 pm
av jacobson_se
Top coatingen ska vara keramisk och sidorna är det teflon/moly coating.
Dom är lite lättare än en B230FT kolv men inte jätte mycket, dom är inte beställda för att vara lätta utan att klara mycket belastning.
Oljehål från oljering till kolvbult. Gjorda av 2618.
/Christer
Postat: tis jun 30, 2009 11:48 pm
av HenrikGM
jacobson_se skrev:
Top coatingen ska vara keramisk och sidorna är det teflon/moly coating.
Dom är lite lättare än en B230FT kolv men inte jätte mycket, dom är inte beställda för att vara lätta utan att klara mycket belastning.
Oljehål från oljering till kolvbult. Gjorda av 2618.
/Christer
Do you have a picture of that piston from top and from the side also?
Which wrist-pin did you get?
Postat: ons jul 01, 2009 5:49 am
av jacobson_se
Bild på översidan finns på sida 1.
Kolvbulten är 23mm diameter.
Hej
Postat: ons jul 01, 2009 12:42 pm
av calle Bengtsson
Hej Christer
Tackar för bilderna kolvarna ser superfina, det syns att dom är gjorda för att vara stabila, vad skall dom sitta i för bil??
Jag ska ha Diamond i åtanke till nästa motor >>> jag bygger lite på 5cylindriga motorer

Kolvbeläggning
Postat: lör jul 04, 2009 10:21 am
av J.Lundin
Det så kallade keramskiktet på kolven ser i mina ögon ut att vara ett tvålagers Sermetel skikt och inget annat dvs. inget ÄKTA keramskikt. Ett äkta keramskikt som fungerar läggs på genom termisk sprutning i en plasmaanläggning. och kräver en tjocklek på min 0,45mm för att fungera något så när som ett TBC skikt.
Ser man till Sermetel så är det ett korrosionskydd som används inom flyget istället för NiCd plätering och är en vattenbaserad lack som innehåller aluminiumpigment, kromsyra samt kiselgur. Den senare är tillsatt för att fungera som koncistensgivare och inget annat. Smarta affärsmän i USA har dock lyckats lansera denna typ av lack som ett värmebarriär skikt eftersom lacken innehåller en keram (kiselgur), problemet är dock att denna påstådda keram kryper ur skiktet vid den värmebehandling som man normalt gör och lägger sig som ett puder på lackytan. Detta lösa puderskikt torkar man bort eftersom det har gjort sin verkan. Det skikt som ser ut att ligga på kolven ifråga består av två skikt, ett grundskikt med aluminiumpigment och ovanpå detta ett mycket tunt toppskikt innehållande vattenglas (Natriummetasilikat) vars reaktionsprodukt med exempelvis aluminium i bästa fall kan kallas för keramskikt. Inom flygindustrin är dock detta dubbelskikt att betrakta som ett nötnings och korrosionsbeständigt skikt som läggs på kompressorblad,diskar och ledskenor.
Ser man till den eventuella TBC effekten av detta skikt så kan man lika gärna använda vanlig Zinkspray eller liknande. I stort sätt allt man lägger på kolvtoppen kommer att till någon grad påverka värmeöverföringen ner kolven. Men att kalla en mer eller mindre ren aluminiumlack för ett termobarriärskikt är att gå för långt. Ett riktigt TBC skikt minskar värmeöverföringen med drygt 21000 gånger jämfört med aluminium....

Postat: mån jul 13, 2009 12:15 pm
av Fredriksson
Vad kommer dessa kolvar kosta som järnet ska ta fram om tanken är att dom ska börja tillverkas i mindre upplagor kanske?
Mvh Fredriksson
Postat: tor jul 23, 2009 7:33 pm
av Banckan
Håller med Lundin om ytbehandlingen ! Men det som oroar mig är att den inte är av typen round design, dvs att den har kortade skörtlar, ett volvoblock är inte så kraftigt som man kan tro, jag har haft problem på flera sugisar me att blocken spricker exakt vid den kant på kolven som bildas där skörtelns radie slutar, det händer aldrig på kolvar som är runda i botten. vet flera trimmare som haft det problemet på JE-Kolvar.
Postat: fre jul 24, 2009 6:04 am
av jacobson_se
Ska bli intressant och se om man får problem med att blocket spricker. Får beställa fullround eller fodra blocket då.
De kolvar som haft problem har dom varit kortare på höjden och vilken borrning har haft flest haverier med?
/Christer
Postat: fre dec 04, 2009 10:18 pm
av GMV
Postat: lör dec 05, 2009 12:05 am
av Erland Cox
Finns det inga boxkolvar med stöttor ut från kolvbulten och emellan kolvbultslagringarna? Dom är betydligt stabilare men relativt nya på marknaden. Erland.
Postat: lör dec 05, 2009 1:02 am
av Jens Gustavsson
en sån här mena du vist?
ricktigt frän men dyr.
