M400 låda...

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Mattias D
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tor nov 09, 2006 2:01 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Mattias D »

vilken koppling och kardan kan man använda om man ska ha m400 låda på en b20
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

B30-koppling på omborrat svänghjul och 164-kardan (alt. 140-kardan om du byter medbringare på lådan, men den är lite svagare).

(I en 140 då antog jag när jag skrev).
Mattias D
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tor nov 09, 2006 2:01 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Mattias D »

Okej så det är bara att borra om svänghjulet så ska deta passa. Passar 164 medbringaren på 140 kardan???
Loke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: lör okt 14, 2006 8:50 pm

Inlägg av Loke »

Annars är det väll bara att ta en lämplig tryckplatta som passar svänghjulet (eller som det går att anpassa svänghjulet till om det inte finns nån lämplig som passar), och en lamell (sinter lamell om man ska ha mycket effekt) med rätt diameter för tryckplattan och rätt centrum, 10splines har för mej det är 1 1/8, ska tydligen passa med getraglamell, tror dom är för 29mm axel...
Medbringaren på M400an är samma som alla gamla Volvon med grova kardan, alltså 164, 240, 260 ev. 740 (eller har dom såndär hardey-skiva?), så du behöver inte leta efter nån 164kardan, om du inte har nån ligger och skräpar.
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Hej, Håller på med en liknande gräj å tänkte väcka tråden till liv igen,
Förstår inte riktigt vad ni kommit fram till här ang. sprängkåpa.

Passar den sprängkåpan som sitter orginal i P1800 med b20 och m400 låda till en 140 med rakställd b23 och m400 låda?

:wink: MVH Andreas
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Ja, den passar. Har kört med en sån kåpa, fast med B20. Men det blir ju samma sak om du rakställer en B23. Hade en Audi tryckplatta (omgjort bultmönster på ett B20 svänghjul) och en 228 mm lamell från 164:an.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

volvo 144 skrev:vilken koppling och kardan kan man använda om man ska ha m400 låda på en b20
Jag skulle rekomendera en Jaguarkoppling och tryckplatta. Inte ett problem med min 3.3l turbomotor och billiga är dom med.

Bara att bulta på. Jagparts lär ha kopplingar.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Driddler skrev:
volvo 144 skrev:vilken koppling och kardan kan man använda om man ska ha m400 låda på en b20
Jag skulle rekomendera en Jaguarkoppling och tryckplatta. Inte ett problem med min 3.3l turbomotor och billiga är dom med.

Bara att bulta på. Jagparts lär ha kopplingar.
Menar du att den är "bulta på" på en B20 eller B30?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Passar på B30. Men vet inte om det passar på B20 eller om svänghjulet passar på B20.

Men det vet väl du?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Driddler skrev:Passar på B30. Men vet inte om det passar på B20 eller om svänghjulet passar på B20.

Men det vet väl du?
B20 och B30 har olika svänghjul och koppling. Men den koppling du nämner bör ju gå att använda om man gör om B20 svänghjulet.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ok. Hursomhelst är den väldigt stark och billig.

Jag provtryckte min. Den tryckte dubbelt så mycket som kompisens hejåhå turbokoppling för 6000kr. Den brann upp första testen.

Den var även relativt lättrampad.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Driddler skrev:Ok. Hursomhelst är den väldigt stark och billig.

Jag provtryckte min. Den tryckte dubbelt så mycket som kompisens hejåhå turbokoppling för 6000kr. Den brann upp första testen.

Den var även relativt lättrampad.
Detta låter mycket intressant!

Hur många kg trycker jaguarplattan? Kommer du ihåg märket på plattan? Delnummer?

Den passar alltså rakt på ett obearbetat B30 svänghjul?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ja den passar rakt av på B30 svänghjul. Det är samma fabrikat på koppling.

Kommer ej ihåg vad den tryckte. Vad ligger en standard på?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Hur mycket flis fick du pröjsa för jaguarkopplingen?

till vilken jaguarmodell/motor är den till ursprungligen?
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Runt tusenlappen för tryckplattan. Men det var 15 år sen.

Tror att det var XJ6. Jag tror Jagparts har koll på detta.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Skriv svar