Nej jag vet verkligen inte allt, och det var ingen otrevlig ton i det hela, iaf var det inte menat så. Förlåt, om det var ngn som tog illa upp! Å andra sidan så var jag kanske lite "sne" på att någon inte läste hela frågan från början och generaliserade lite väl mycket.
Om det står motortrimmningsfirma eller mekanisk verkstad på skylten spelar verkligen ingen roll, men jag uppfattade det hela som att "vemsomhelst" med en fräs kunde göra det hela, och t o m jag skulle nog kunna styra ner en fräs i toppen, men då skulle nog både topp och skärstål dra nånstans till h*****
Men någon som gjort bra jobb förut skulle nog kunna fixa det, om än med hjälp av lite detektivarbete ang. mått och vad man nu kan behöva veta. Och det detektivarbetet kanske jag kan hjälpa till med... men det är sanerligen ingen lätt uppgift att lära sig ngt på ett annat språk, och sedan försöka översätta det till Svenska facktermer.
Därför ställde jag frågan här, för ni kanske skulle kunna rekomendera ngn som är Kunnig och "hungrig" på att göra ngt "ovanligt". Men det kanske är lika Kul/tråkigt att oringa en B20 som en dieselsexa...
Jag kan i af tycka att det är lite roligt att ge mig in i ngt som jag har kunskapen för, men aldrig har gjort förut, i mitt yrkesutövande.
Insprutningssystemet är den första elektroniska på dessa motorer, och tyvärr också det känsligaste och minst flödesbenägna. Pumpen klarar av att leverera soppa ca 6-700 hp(utan lustgas) och man kan på elektronisk väg eliminera varvtalsstoppet upp till och strax ovanför 4000rpm, men den faller tydligen platt ovanför 3400 iaf... De gamla mekaniska radpumparna kan leverera betydligt mycket mera.
Timingen(insprutningstidpunkt el. tändförställning) är dynamisk och ej justerbar av gemene man, det finns dock boxar som "lurar" pumpen. Finns oxå en Italienare som "knäckt" koden till ECM och gjort en downloader(OBDtrim?) som mappar om ECM med ändrad dynamisk timing som följd. Den eliminerar oxå TorqueManagement, så att man kan mata in en massa bränsle innan turbotrycket kommer, vilket är den enda boxen som gör detta. ECMen jobbar bara med den första insprutningspulsen, men man kan "aktivera" den andra pulsen genom en extern box som måste "fulkopplas" in till pumpen och div. sensorer.
De mekaniska pumparna kan justera timingen så hårt att det börjar bli "farligt", medans jag inte hört om ngt problem som kan härledas till för mycket timing med dessa pumpar.
Med de bränslemodifieringar jag har, så ska jag kunna torrlägga min pump..

Jag har dock inte kopplat in den externa boxen ännu, för då ryker nog topplockspackningen all världens väg. Därav behov av oringning.
Som jag poängterade redan i förra inlägget, så är jag (ngt händig) teoretiker som försöker lära mig en del, försiktigt, noggrant och så fort plånboken tillåter. Betalar hellre en slant i förväg, istället för att betala mer när det rasar. R & D kan ngn annan få hålla på med. Jag lär nog få mitt av ras så småningom iaf.
Man kan ju iaf utgå från att ngn tänkt igenom det hela innan man börjar ifrågasätta det hela. Jag kan iofs förstå om ngn tycker att det verkar knasigt att ladda så mycket.
Den vetenskapliga delen av det hela, siffror och flöden och formler och sådant, verkar det vara proffsen som kan, och då blir det för krånglig engelska och för krånglig teori för att jag ska hänga med än så länge.
Jag ville ju bara ha lite rekomendationer på bra firmor
Tack och förlåt, som vi säger i min bransch!
