Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

det såg tajt ut med bågen!det kan ha orsakat märkena! :doh:
har inga roliga bilar!;)
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

nja, tror inte det, märkena kommer ju direkt vid oljekanalen och neråt.

hur ser tryckaren ut? skadad den med eller?

mvh Erik
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

är det inte du som åstakommit det med ventilfjäder-bågen?
Skulle vilja påstå samma sak... :roll:
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

TurboToffi skrev:
är det inte du som åstakommit det med ventilfjäder-bågen?
Skulle vilja påstå samma sak... :roll:
Börjar nästa fundera i de banorna själv, alla tryckarna var hela och fina när jag synade dem idag.

Grejen med bågen var att det var ett jävla spänn i den, på varje ny fjäder jag började så small det till, antar att det har satt sig (28k mil). Så det kan faktiskt vara så att jag råkat skada dehär 2.. Konstigt dock om jag lyckades skada 2st jämte varandra och inga fler dock så det verkar lite otroligt ändå..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Har inte hänt speciellt mycket sista dagarna, har rivit lite i inredningen. Tagit bort instrumentpanelen så jag kan dra lite givare och annat godis enkelt.

Beställde nyss förkopplingsmotstånd på ELFA så jag kan köra lågohmspridare.
Såhär kommer det se ut ungefär fast 5st istället. OBS! Lånad bild.
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Det har inte hänt alltför mycket i garaget sista veckorna. Väntar som sagt på motorn och grenrörstillverkningen.

Idag har jag beställt istortsett det sista, bara spridare och elfläktar kvar nu och lite siliconslang till tryckrören.
Det som beställdes var:

* Aeromotive bränslepump (A1000)
* Aeromotive bränsletrycksregulator (linjär)
* Aeromotive 100microns bränslefilter
* Earl's blå/röd eloxerade kopplingar till hela soppasystemet
* K&N filter, 4"
* Svart avgasbandage, 50ft, 1in brett x2
* Avgasbandage klämmor (rostfria)

Kalaset slutade på 5800kr + frakt till Sverige och ev. tull/moms.

Beställde även en Nuke performance fuelrail. 1545kr + frakt, dyrt att ligga på topp.

Var även på Biltema och spenderade ett par tusen på verktyg jag kommer behöva under ihopmonteringen.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag tog jag tag i det otroliga tråkiga och porta insuget, två timmar och fortfarande inte klart.. Duktigt segt, man skulle haft en fräs, så hade det blivit bra direkt.. Nu återstår att slipa med en större rondell så man får en "cirkel", just nu ser det ut som något katten släpat in :P

Hur viktigt är det egentligen med hålet, spelar det så jäkla stor roll om det är ojämt, bakom spjället? Det är inga kanter som sticker upp där spjället slutar, det är väl det väsentliga? Vad säger ni som har gjort liknande portningar?


Någon som har tips på hur man får bort alla äckliga spånor som lyckas ta sig in i insuget? Provade skölja lite men man måste ju "vidröra" för att fåbort de äckliga asen.. Tips mottages med stor tacksamhet! :)


Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Jag tkr det ser ut som att de går att jämna till. Jag skulle då försökt i allafall, bra flöde är ju viktigt i en turbomotor vettu ;)
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Killroy_swe skrev:Jag tkr det ser ut som att de går att jämna till. Jag skulle då försökt i allafall, bra flöde är ju viktigt i en turbomotor vettu ;)
Självklart ska det jämnas till men tänkte på HUR noga man ska vara.. Lixom 1 hundradel eller 1 tiondel noga :wink:
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

phonic skrev:
Killroy_swe skrev:Jag tkr det ser ut som att de går att jämna till. Jag skulle då försökt i allafall, bra flöde är ju viktigt i en turbomotor vettu ;)
Självklart ska det jämnas till men tänkte på HUR noga man ska vara.. Lixom 1 hundradel eller 1 tiondel noga :wink:
Aha :P de fåru fråga någon annan >.<
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Fick min Nuke fuelrail idag. Fick även punka på firmabilen det första som hände idag, grr.. =)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Det har inte hänt så mycket men ändå en hel del. Banken beviljade mig mer kredit idag (YAY idag, tråkigt imorgon). Imorgon kommer jag åka och handla en extramotor, har fortfarande inte fått tillbaka min preppade motor och för att det inte ska stå still i ännu en månad så väljer jag att köpa en motor till och måtta med, samt preppa den med fräst vevhusvent och smidda stakar för att sedan ha den som besiktningsmotor och bruksmotor.

Motorn jag har hittat är en B5234T -95 som har rullat 20kmil och saknar kolvar, svänghjul och turbo. Ska vara fin i loppen och toppen ska vara genomgången av firma nyligen.

Bilder kommer imorgonkväll :)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag kom det ytterligare lite prylar ifrån Volvo som jag väntat på. Passade även på att beställa Elring topp-packning och Bosch platinum tändstift.
Det som ytterligare ska beställas är elfläktar, spridare och siliconslang sen har jag i stort sett allt jag behöver. Till den nya motorn blir det ram/vev-lager och smidda stakar som också skall beställas.
Banken var snäll och gav mig lite mer pengar idag, det är därför detta är möjligt.. Banken äger 90% av min motor.. =(

Var uppe på KLracing igår och hämtade min wastegate, passade även på att uppgradera till 60mm istället för 50mm..

Kvällen spenderade jag med att gå igenom min nyinköpta motor som jag hämtade i Motala igår. Fick mig tyvärr en suprise när jag tömde oljesilen.. Se bild.

I helgen är det Mantorp som gäller, på Söndag kommer vi dock gjuta av motor-rummet och nästa vecka kommer vi påbörja grenrörstillverkningen och vevhusventilationen ska fräsas på den nya maskinen hos SGR (Wigge).

Nu bär det av!

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag beställdes det ytterligare grejor, nu saknas det bara tryckrör och elfläktar.

5st 903cc spridare ifrån USA samt 5st h-profil stakar ifrån Motornord. Beställde kompletterings-satser till sumpen till båda motorerna samt några packboxar, dubbla Elring topp-packningar och Bosch Platinum stiften. Nu bör jag ha allting för att montera ihop båda motorerna.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 374
Blev medlem: ons apr 20, 2005 2:05 pm
Ort: Näsåker

Inlägg av Foffe »

ja vill inte låta som en gnällkärring så du få ta detta me en nypa salt.
Men är det så smart att låna pengar till en såndär leksak :roll:
Viktiga saker såsom Hus eller kanske en bruksbil kan man vell kanske
skuldsätta sej för men det du bygger där är ju en lek-bil med bra prestanda.
Låt projektet gå lite långsammare och köp in saker allt eftersom du har pengar istället (tycker jag alltså)

Kommer i övrigt å bli en grym bil iaf :P
Bild
Skriv svar