Sida 2 av 2

Postat: fre dec 03, 2004 8:28 pm
av larsat
ok, du roggaman du har inte kört impreza förut lr? du känner inte igen mig lr? bara undra, känner en som kallar sig roggamannen

Postat: ons dec 08, 2004 9:25 pm
av Johan
Jens Gustavsson skrev:balansera bara på stor och lill ända. annars försvagas staken. 10g var ganska mycket!
var exakt på staken anser du att man kan ta bort material? har du lust att illustrera som larsat hade gjort?

Postat: ons dec 08, 2004 10:11 pm
av marmander
Johan skrev:
Jens Gustavsson skrev:balansera bara på stor och lill ända. annars försvagas staken. 10g var ganska mycket!
var exakt på staken anser du att man kan ta bort material? har du lust att illustrera som larsat hade gjort?
Det var jag som illustrerade.. Sen så är det som Jens skriver, att man undviker att ta på långsidorna, men framförallt undviker man att ta från lageröverfallens undersida.. tvärt emot vad kg-skriver :!:

Postat: tis dec 14, 2004 1:14 am
av q7even
I allmänhet kan man säga att bör bara ta matrial på stor o lillände,
och man ska undvika att ta bort mer än 10gr. Ta bara bort "gjutskägget".

Postat: tis dec 14, 2004 7:35 pm
av anton__b
hur går man tillväga när man ska byta det lilla vevstakslagret???? "det som sitter i kolvbulten" är dom dyra???

Postat: ons dec 15, 2004 12:24 am
av marmander
ojoj.. lämna in!

Det kostar väl ca 150-200kr att få det gjort...

Postat: ons dec 15, 2004 7:28 pm
av anton__b
okej.. per styck då eller ? =P... alltså lagrena som sitter på nu är typ gul/brun färgade set typ ut som vanliga vevlager som är helt färdiga!! så dom borde väl vara till att byta?? eller hur ska dom se ut?

Postat: tor dec 16, 2004 4:50 pm
av larsat
de gör la inget att dom ser ut så!

Postat: fre dec 17, 2004 7:58 am
av marmander
anton__b skrev:okej.. per styck då eller ? =P... alltså lagrena som sitter på nu är typ gul/brun färgade set typ ut som vanliga vevlager som är helt färdiga!! så dom borde väl vara till att byta?? eller hur ska dom se ut?
Priset är /st. lagrena är väl gjorda i ngn bronslegering, så den färgen skall det nog inte va ngt konstigt med. Givetsvis ska det inte va repor eller massa glapp, men det är inte vanligt förekommande.

Postat: fre dec 17, 2004 5:36 pm
av anton__b
okej... men det är tyvär så att det har vart någen "hobbex" mekaniker som har slagit ur kolvbulten och har lyckats skada lagret =/

Postat: fre dec 17, 2004 7:06 pm
av marmander
anton__b skrev:okej... men det är tyvär så att det har vart någen "hobbex" mekaniker som har slagit ur kolvbulten och har lyckats skada lagret =/
Byt staken/stakarna då...

Postat: fre dec 17, 2004 7:50 pm
av anton__b
ja det blir nog till det..... bet finns ju gott om då =)

Postat: ons feb 02, 2005 3:31 pm
av stoffehansson
ett annat trick är vad jag kallar "bondbalansering" skaffa/låna en bra våg som helst kan väga tiondelsgrammet, sedan väger du kolvar (med ringar och kolvabult) sen väger du alla stakarna, ANTECKNA! sen tar du fram miniräknaren och räknar, när det är klart sätter du i hop lättaste staken med tyngsta kolven osv, sedan väger du dem och slipar insidan av kolvarna tills alla väger lika! när du är klar med det så där du dit gamla svänghjul och sätter upp i en däckbalanserings maskin och balanserar det också! VIPPS så hade du en fin bond balanserad motor! :lol:

Postat: lör feb 05, 2005 10:14 pm
av P-O
Bond balansering e inte dumt. appropå m-stakar så kan man också
borra 4st hål i dom så blir dom lite lättare men dom tappar en del hållbarhet men upp till ca:200hk har jag inte märkt några problem
sen finns det ju alltid massa grejer man kan göra i en motor frågan e bara hur länge den skall hålla hur mycket saker o ting får kosta..
det e ju alltid nått, en grej till polera vevstakarna....