Opel 16 v motorer?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Här är en motor från Grekland jag har hjälpt honom att ta fram spec på litegranna.

730hk och över 800Nm:
Bild
Bild

Specs:

C20LET Conversion (Full Rebuild)
Arrow con rods
Wossner pistons
ARP bolts
ARP head nuts
Coscast head
Z20LET head gasket
Risse cams
Kent pulleys
Kent valve springs
Haltech E6X managment
Siemens 900cc injectors
Aeromotive fuell regulator 13101
Tial blow off 45mm
Tial external 44mm
Custom manifold exaust
Innovative F2 Series turbo 74 lbs/min
Downpipe 76mm
Apexi A-VCR
FMIC from you.S.A.
MSD DIS2
MSD coils
3 uprated fuel pumps
Uprated rotor type oil pump
Lightened Billet Flywheel
Custom Exhaust

Toppen har std ventiler 33/29mm
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

precis alldeles nyss har en motor till bromsats som jag komponerat ihop.

han ville ha snudd på 500hk och effekten under 7000rpm
Resultatet vart 468hk vid 2bar och ~6700rpm(har inte bromspapperet framför mig)

Edit: 468hk från 5600rpm till 6300rpm, och maxvrid 588Nm nere vid 4800rpm.
en ganska platt kurva även på vridet.


Det jag ville säga att det är en snuskigt originallik motor.
Toppen är helt orörd.
det är original insug med grövre anslutning till spjället bara.
XE motorns kamaxlar
PeterG grenrör med tial 38mm wastegate
Kina IC
Greddy type RS dump
underdelen är det bara tillsnyggade kolvkronor samt verdistakar och uppgraderad oljepump.
Givetvis balanserad och allt sånt som är standard då man bygger en maskin.
men det är original kolvar.

Motorn hade lämnat 480-500hk om man kranat upp till 2bar+

Så med rätt komponenter bygger man enkelt en 500hk maskin.

Mvh
Patrick

Editerade vridet igen då jag bara går på vad killen säger, har inte papperet framför mig
Senast redigerad av Kadett4wd den tor okt 04, 2007 11:38 pm, redigerad totalt 3 gång.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Vad användes det för turbo till den setupen?
Om man fick för sig att åka med ett holset aggregat på en c20xe, skulle man kunna få det att funka med 64 in 71 ut 10ans avgashus? eller e det dömt att misslyckas?
Tänkte mest på vilka monsteraggregat starken åker med på sina motorer...
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Hallå.

Det var en Precision SC44.
Opelmotorerna 'trivs' ganska bra med höga avgasmottryck så länge man håller sig till sugmotorns kamaxlar.
Jag hade en std chippad LET motor förut som jag pressade ur ca 320-330hk ur med std snurran. (1.1bars laddtryck)
Det var då VÄLDIGT högt mottryck(runt 3bar)

Men den trivdes som fisken i vattnet ändå.
Morrade fint och varvade som ett svin.

Det mesta jag sett bromsats med xe kammarna i sverige är 630hk
med nån turboservice snurra.

visst låter det fel att säga att motorn trivs med höga mottryck,, det gör den givetvis inte.
Men de klagar inte så mycket på problemet om man säger så ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Dessa opeltoppar nu diskuterar med dessa roliga flöden. Fins de lite bidler på dom någonstans så man kan analysera lite kanaler å så. Och gärna mått på ventiler skulle också vara kul att veta.. Flödestester är la kanske för mycket begät? Å en liten fråga till. Är inte dessa motorer rellatift vanliga å billiga å komma över från skrotbilar? För de verkar ju inte vara så eftertraktade eller? Vet ingen som trimmar opel i mina kretsar i vart fall. Inte ens vet förutsättningarna. Å hur står den sig mot T.ex. volvos 16v ?
Senast redigerad av sniffer den sön feb 24, 2008 2:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Kadett4wd skrev:ventilstorlekar på XE/LET toppen är 33/29mm

och jag kan inte rekomendera den nyare generationen opelmotorer som fanns i slutet på 90 talet, utan ta de i början istället.
Just XE/LET motorn.
De är inte den hära toppen du menar va? För då låter 33/29 väldigt sinmässigt fel. Eller menar du 33/39? Mera så tycker jag de ser ut? Bild
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nej det är just 33/29mm std i de motorerna.

Jag kör 34.5 och 31mm i min.
det är juh 'bara' 86mm borr std i dessa.

Jag har även fått höra rykten om att en Kadett ska ha bromsat 938hk i sydafrika.
Och dessutom kört en mitten nia på 402.33m
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Mmm. Verkar spännande denna topp. Synd bara att de inte fisns flödespapper på den än.. C20let-blocken va ju också utrustade med smidda kolvar va jag läst. Dock synd att veven å kanske förmodligen även blockets konstruktion inte tillåter så höga varvtal. Ananrs skulle det vara kul att göra den itll en varvig jävel. Ett litet plus som jag ser de däremot är ju lite den att en del av förbränningsrummet ligger i kolven då de går att exprimentera med kompet på ett rellatift lätt sätt. Kanske speciellt om man skall göra en redan bensinsnål motor ännu mera snål med tankar mot spriten.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
jg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis dec 11, 2007 2:04 am
Ort: helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jg »

vi kommer flöda min topp nu när vi tar ett steg till med sugmotorn

det ska byggas en helt ny topp och finns där tid så kanske erland orkar flöda före och efter.
överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag... :)
Användarvisningsbild
jg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis dec 11, 2007 2:04 am
Ort: helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jg »

flödes värden med std ventiler:

http://www.cncheads.co.uk/vauvhall_xe.html

värden med 1mm plus på både in och ut:

http://www.cncheads.co.uk/vauvhall_xe_bv.html
överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag... :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nu har det körts en 9.2x repa i Sydafrika med en opelmotor med över 260Km/h i slutis med en Kadett GSI.(grävling)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Leif
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån nov 15, 2004 1:49 pm
Ort: Viksjö
Kontakt:

Inlägg av Leif »

Hej lite utanför ämnet men hur håller 8v mot 16v vid överladdning? motorn är en 20ne från en kadett GT 1988 vad är det som är rätt o fel på en sån motor? vore kul om någon ville ge några svar .
Leif
Användarvisningsbild
jg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis dec 11, 2007 2:04 am
Ort: helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jg »

16v prylarna passar bolton på c20ne botten. (asså rörligt vevparti)
ne- veven är 6bultad, xe är 8bult, ne har sämre kolvar och stakar, dom tidiga xe motoerna kring -88 hade smidda kolvar, dessa är populära vid ne turbo byggen, nersvarvade kolvtak är en billig lösning då det i standard form ger riktigt hög kompression i en ne motor bla pga förbräningsrummets utformande i ne toppen.
kadett4wd har haft en stadig 200hk sugis på en c20ne, han kan berätta mer ingående.
1,8 kammen från gte -84 och gsi -85-86 är aningen vassare än 2 literskammen
överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag... :)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Dessa är poppis att trimma i England, fast då heter det Vauxhall. Finns även kopplingskåpa för att montera den bakom fordlåda att köpa.
Senast redigerad av loop den fre mar 21, 2008 10:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar