Opel 16 v motorer?

Diskussioner för erfaret folk
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Opel 16 v motorer?

Inlägg av madmagnus »

finns det någon här på forumet som är insatta i Opels 16v motorer från slutet av 90 talet.
2,0 - 2,3 liters motorerna skulle vara intressant att veta mer om (jag har dålig koll på vilka motorstorlekar som finns).
vilken av motorerna är värd att satsa på för att kunna plocka ut relativt mycket effekt med alkohol som drivmedel.
omdömmen om orginal vevstakar och vevaxlar mottages tacksamt.
ventilstorlekar in/ut?

om någon i Umeå har en motor ståendes som jag kunde få besikta (demonterad) hade det varit guld värt.

tacksam för lite hjälp! /// magnus
Senast redigerad av madmagnus den lör aug 25, 2007 12:53 pm, redigerad totalt 2 gång.
better to burn out then fade away
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

glömde!!!

borr och slag är givetvis intressant oxå!
better to burn out then fade away
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jag har en c20xe ståendes isärskruvad..
Det är 16v-motorn som sitter i kadett, calibra, vectra mm.. från -88 kanske? och fram till -93 kanske.
Den är väldigt populär att trimma och leka med!

Annars tycker jag att du ska ta kontakt med en kille här på forumet som heter Kadett4wd eller nått sånt, han har ruskigt bra koll på opelspisar!
Gustav Sundberg
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

det hade helt klart varit intressant att få spionera på motorn lite, jag har på senare tid fått ett sug efter att experimentera lite på en 2 liters 16v maskin... då alla redan trimmar volvo och bmw tänkte jag att en opelmotor kanske fungerar som alternativ. men som sagt.... lite efterforskning innan några beslut fattas!

Gustav! kan du pm:a ditt tel nr så hör jag av mig, kanske jag kan komma förbi och klämma på motorn lite?
better to burn out then fade away
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

madmagnus skrev:det hade helt klart varit intressant att få spionera på motorn lite, jag har på senare tid fått ett sug efter att experimentera lite på en 2 liters 16v maskin... då alla redan trimmar volvo och bmw tänkte jag att en opelmotor kanske fungerar som alternativ. men som sagt.... lite efterforskning innan några beslut fattas!

Gustav! kan du pm:a ditt tel nr så hör jag av mig, kanske jag kan komma förbi och klämma på motorn lite?
Ja visst!
Du vet vart mitt garage bor va? :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

hej..

lite snabbt,, En C20let motor(calibra/vectra turbo) är bästa utgångsmatrialet.
de har kolvar som pallar massvis med mos original.

Det går givetvis att ta en C20xe från Kadett GSI,vectra 2000,calibra 16v,astra gsi.
de har också bra kolvar under årsmodell -91,men de är inte lågkompade.

Kamaxelval till en början rekomenderar jag kamaxlarna från C20xe vilka man kan komma riktigt långt med.
De kammarna är hittils bromsade 630hk med E85 i Sverige.

Toppen behöver inte röras för effekter upp till ca 500hk om man inte vill, går säkert att klämma mer också. men jag rekomenderar en lätt portning för att lättare komma upp i önskad effekt.

Det har aldrig tillverkats en 2.3 liters motor med xe/let toppen,den största är nyare generationen som sitter i Vectra B bland annat, den är på 2,2 liter med BETYDLIGT sämre topplock.

Jag rekomenderar även att byta vevstakar då effekten går över ca 330-350hk, de är pressgjutna std och inget man vill skryta över.
Vevaxlarna tål massvis med effekt vad det verkar, men håll varvtalet 'lågt'
inte onödigt mycket över 7500 i längre stunder.
Och inget alls över 8000rpm.

Oljepumpen behöver också uppgraderas om man ska varva över 7500rpm, under det så brukar de hålla i evighet, (sintrade drev som släpper matrial och spricker på höga varv)
Samt man byter övertrycksventilen mot en i plast.

Topplockspackning finns från nyare Astra turbo,motorn heter z20let som håller riktigt bra (stållamell packning)
Den behöver några mods då kylkanalerna inte riktigt stämmer. ganska enkel modifikation. man borrar några hål bara.
Den kostar under 500kr.

std insuget på dessa motorer pallar utan knot ca 500hk också, men jag rekomenderar byta 'snorkeln' som sitter på spjällhuset (den man monterar tryckröret på) till en grövre, hemgjord eller eftermarknads spelar ingen roll, std är ca 40mm invändigt,, ett skämt mao.

Original intercoolerna på Calibra/vectra turbo är en stor propp.
Det har dokumenterats 43hk ökning utan chippning på mellanregister med byte till en Evo VI ic, det talar sitt tydliga språk.

tja,, summera ihop det.. och det blir en potensiell motor som väger mycket mindre än en volvo rödblockare.
För inte alls på tok för mycket pengar om man planerar inköpen noga.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ventilstorlekar på XE/LET toppen är 33/29mm

och jag kan inte rekomendera den nyare generationen opelmotorer som fanns i slutet på 90 talet, utan ta de i början istället.
Just XE/LET motorn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag klistrar den här tråden lite lätt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

madmagnus skrev:glömde!!!

borr och slag är givetvis intressant oxå!
borr och slag är 86x86mm alltså alldeles perfekt ;)
de senare 2.2motorerna har 86x94.6mm

de senare 2.2 motorerna(x22xe,xev) är alltså riktigt långslagiga.
jag bygger för närvarande på en sådan underdel då XE/LET toppen passar på det motorblocket.
Min är ytterligare lite lite strokad samt borrad till 87mm så jag har nästan 2.3 liter.
Dessa 2.2 motorer är välkända för att spotta ur vevstakarna då de varvas redan original, så de vevstakarna ska man helt enkelt slänga på momangen.

kan rada upp lite länkar till olika tuners som har delar till dessa små guldklimpar:

http://www.enem.se
http://www.rissemotorsport.de
http://www.sbdev.co.uk/Main.htm
http://www.stigkristianssonbilab.se/
Dessa är några i högen, men de är väl bland de bästa att ha å göra med.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

mattias skrev:Jag klistrar den här tråden lite lätt.
kul!
jag kan uppdatera allt eftersom frågor kommer samt jag kommer på vad som är viktig info.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jag kan ju tillägga en sak (mattias kan nog bekräfta)

Att om man sätter varvstoppen på 8500rpm så får man ångra sig :P
Det sitter trimmkammar i motorn (Z7/Z27) och den drog fint hela vägen!
Men, orginalventilfjädrarna och orginal hydrauliska ventiltryckare ville inte alls vara med och leka mer :)
Ventilerna tar i kolvarna (förmodligen lite lätt hela tiden på höga rpm) vilket gör att ventilstyrningarna går sönder, ramlar ner och gör att det ser fult ut.

I övrigt så körde jag med separata spjällhus och VEMS.
Orginalvevstakar, helrenoverade och med arp-bult, hela vevpartit balanserat.

Men men, lite nerflyttad varvstopp så ska den gå igen!
Målet är väl att komma över 200hk, och gör jag det så är det riktigt billiga 200 sughästar ur en sån här motor!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Japp, det var lite synd att varven skulle "döda" så att säga. Men 7500 rpm, eller till och med 7000 rpm är inte fy skam för registret var rätt så bra så vitt jag minns när det mappades in.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Gustav skrev:vilket gör att ventilstyrningarna går sönder, ramlar ner och gör att det ser fult ut.
been there done that.. :(
fastän mina styrningar kände för att ta med sig avgasturbinen också.
Nu har jag bronsstyrningar :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Kadett4wd skrev: Toppen behöver inte röras för effekter upp till ca 500hk om man inte vill, går säkert att klämma mer också. men jag rekomenderar en lätt portning för att lättare komma upp i önskad effekt.
Det där är ju rätt fränt.

Jag läste i en diskussion nån gång att just topparna på CX20E (eller heter den C20XE?) Hondas vad den nu heter CTR? och Peugeots XU9/XU10 16V är tre av de bästa originaltopplocken världen har skådat.
Pug T16 (original än så länge)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

C20xe heter de om de är utrustade med kat.
20xe om de var utan(såldes inte i sverige)

Jo, topparna är duktigt bra för att ha sån liten kanalarea.
230hk tar man ganska lätt ur dem med helt orörd topp vid sugmotortrim alltså.
Har sett siffror runt 250hk också. men då är motorn lite väl elak.
bättre med bra flöde och mildare kammar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar