Sida 2 av 4

Postat: lör sep 29, 2007 12:54 pm
av Jens Gustavsson
j björk skrev:Jag kan ju lägga upp mina siffror också om det är intressant?
Dock inte flödat i samma bänk, så man vet väl inte hur det stämmer.
Annars finns ju siffrorna i min projekttråd också.
gör det men som du säger man ska ta siffror från olika bänkar med en nypa salt.

lägg också in ungefärliga canal arior, ventilstorlekar, vilken typ av tratt och omdet använts rör på avgassidan.

Postat: lör sep 29, 2007 2:40 pm
av Jens Gustavsson
har lagt till en gat portad 530 topp som jag gjort årdning till en lycksele bo.

Postat: lör sep 29, 2007 3:32 pm
av j björk
Flöde insug Avgas
Lyft___10"vp__28"vp____10"vp_____28"vp
1,25___33,4___55,945___18,2______30,4
2,5____68,5___114,6____45,5______76,1
3,75___92,2___154,25___75,4______126,1
5____ _128,5__215______103,7_____173,5
6,25___149,9__250,8____124_______207,45
7,5____168,5__281,9____130,4_____218,15
8,75___176,9__296______135,2_____226,2
10_____184,4__308,5____139,2_____232,9
11,25__187,9__314,4____140_______234,2
12,5___190,4__318,5____141,8_____237,2
13,75__192,9__322,7____142,6_____238,6
15_____194,2__324,9____143,5_____240,1

Här är mina värden.
Svetsad och portad 16v, org. sätesringar, 36 och 33,5 ventiler.
Flödad vid 10" och omräknad, vet tyvärr inte vad för tratt och ev. rör som kan ha använts, men jag tror det är lite modellera runt kanalöppningen bara.
Insug är 55x30mm, avg. har jag inte i huvudet, men inte större än org. packning i alla fall.

Postat: sön sep 30, 2007 8:38 pm
av Tjernell
Min 16v topp..

Orginal ventiler och osvetsad.

Lyft...... IN......... UT..10"...........IN......... UT..28"

1,25......27,4.......19,4...............45,7.......32,4
2,5........58,7.......40,8...............98,0.......68,1
3,75.......81,7......70,5...............136,4......117,7
5............119.......99,5...............198,7......166,1
6,25........141.......119...............235,4.......198,7
7,5.........157........132,7............262,2.......221.6
8,75........166.......144,5.............277,2......241,3
10...........174,9....149................292,0......248,8
11,25......178,6.....151................298,2......252,1
12,5........183,7.....151................306,7......252,1

Stort tack till uffe

Postat: sön sep 30, 2007 10:02 pm
av Tommy Luhr
kinky tester, hoppas man får vara med i 300cfm ligan :) :thumbright:

Postat: sön sep 30, 2007 10:08 pm
av Fredde Holmgren
Fina siffror Tjernell! Din avgas är ganska lik min egenportade topp i flöde, skulle bara haft dina siffror på insug oxå!

Postat: mån okt 01, 2007 6:17 pm
av Markus
toppen jens pratar om i första inlägget.

Bild

Bild

Postat: lör okt 06, 2007 7:26 am
av evil_caddy
är de nån som ligger på några fler bilder på en 16v topp och kanske hur mycke man kan ta i insug / avgas . och om de är nån runt umeå som är haj på insugs rör / plenium eller hur de stavas =) skulle vilja köpa ett vet inte om jag ska skriva detta här men jag hitta som ingen bra diskution om 16v annars

Postat: fre okt 12, 2007 7:01 pm
av norrback
Hej igen, länge sen sist :)

Kan ju lägga till att Sundstens 16v topp med svetsade och flyttade kanaler flödade på insug 360cfm vid 28" (bänkades till ~700hk med 1,3bar, 2,4liter) för 2 år sedan men han har ju somsagt legat lågt några år nu efter att haveriet och att orken tog slut samt att han startat egen firma och portar/bänkar mest så det finns ingen extra tid, men nya greijer är nog på kommande snart...


/Andre'

Postat: lör okt 13, 2007 4:13 pm
av nordell
Hej
kan du inte lägga upp mer bilder på dina
portnings jobb Jens
allt av intresse 405/530/531
skulle vilja se den 530 topen som du har i början
men från insugs sida också
eller smaska in bilder alla som har!
vi kan aldrig få för mycket lektyr på denna sida

Postat: lör okt 13, 2007 4:50 pm
av Jens Gustavsson
inte direkt hemligt men jag vill inte lägga ut exakt allt jag kommit fram till, det har varit många hårda arbets pass i garaget för att komma fram till hur de ska se ut.

om du tittar och läser i den tråden så kan du nog förstå hur det fungerar.

Postat: lör okt 13, 2007 5:06 pm
av nordell
Hej Jens
jag kan förstå om du inte vill lämna ut dina
mästerverk men som ex en 530 som du vet lämnar
typ 200/220hk med rätt valda komponenter (sugis)
vi är många hemma portare som älskar alla bilder
vi kommer över
(jag vet att det tar tid att porta men vill ha bilder
så att jag vet att jag är på rätt väg)

Postat: lör okt 13, 2007 5:25 pm
av Jens Gustavsson
norrback skrev:Hej igen, länge sen sist :)

Kan ju lägga till att Sundstens 16v topp med svetsade och flyttade kanaler flödade på insug 360cfm vid 28" (bänkades till ~700hk med 1,3bar, 2,4liter) för 2 år sedan men han har ju somsagt legat lågt några år nu efter att haveriet och att orken tog slut samt att han startat egen firma och portar/bänkar mest så det finns ingen extra tid, men nya greijer är nog på kommande snart...


/Andre'
vi hoppas de gör comback snart, gillar deras grejor :thumbright:

har du mer data på den toppen, lyft , ventiler arior mm?

har de nån hemsida kvar?

Postat: mån nov 05, 2007 2:09 pm
av M3 JONAS
vet inte om det kan vara av intresse för någon men jag hittade flödestest på en M3 topp samt på en S2000 topp på denna sida: http://e30m3performance.com/
Mätt med 10 tums pelare.
Helt klart så verkar Hondatoppen flöda riktigt bra, kanske inte så konstigt med tanke på att de levererar 120 literhästar helt original...

http://e30m3performance.com/tech_articl ... hart-4.htm

Postat: mån nov 05, 2007 6:49 pm
av norrback
har ingen information om toppen motorn, planerna.

http://www.suntechmotorsport.com