Ny racetopp på gång/Riktiga racetoppen flödad sid7

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag laddade 2,4bar ungefär 744hk/906nm


jag vill ju åt den stora kanal arean och även större ventiler som underlättar att allt blir möjligt.

Kanalerna skall ju ge luft åt 250hk styck :wink:

Det skall ju varvas en del med och det lägre registret är inte så noga faktiskt.
Det är en ren dragracing motor som istort sett kan ha ett register på runt 1500rpm då den sjunker 1000rpm mellan varje växel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tänkte uppdatera lite.
vad tror ni om en kil på avgas?

Sen tänkte jag skita i "banan" formen på avgas och dra den så rakt jag kan så den liknar insuget mer.

Sen fräsa om vinkeln på packnings ytan så den blir 90grader mot kanalen

vad tror ni om det?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

volvo pv53 16v

Inlägg av johan johansson »

avgas kanalen på 16v toppen är ju stor som fasen om man jänför med inn så jag undrar om man behöver lägga så mycket krut där.

du skulle kolla på mats i nyköpings topp han med kamaron där kommer avgas kanalen ut där toppen delar sig med kamm bryggan
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det låt ju spännande faktiskt:)
Synd att inte han är här på sävar.

Satt själv och funderade på det med avgaskanalen fast inte riktigt så jätte högt.

skall börja med en experiment topp nu till veckan så får vi se hur kanalerna kommer gå.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir intresant detta, jag är själv sugen att porta/testa lite 16v senare i vinter (jag anser mig som nybörjare där nästan, iallafal på mer avanserade portningar)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har börjat med avgas på den nya toppen. använder vanligt spackel till att få fram formarna på kanalerna. men det ser ut som om spacklet sviker mig för jag har slut på det. satan.

Skall lägga upp lite bilder sen i tråden här tänkte jag, kan garrantera att ni aldrig sett liknande topp.

Det är ju visserligen en prototyp än och allt är möjligt att ändra på så skjuv på med kommentarer sedan.

Har ingen mira så jag kan inte göra sätena perfekta än men har kört upp dom till 34mm på avgas och 29mm som minsta under ventilen för att få 85% frågan är om jag inte kan gå upp mot 90% och lite till då det är en dragrace motor utan krav nästan.

Om man har en topp som man inte portat hål i och svetsar om avgaskanalerna, kommer det att hålla då?

Har testat att laga en 531 som jag körde hål i en gång men utan bra resultat. den sprack direkt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Här kommer lite bilder på avgaskanalen som jag filat mig iordning ikväll...

Skall flödas och sen får vi se om det blir någon gjord till racebilen..

Jag har jämt gjort kanalen men kommer inte ihåg måtten på den. runt 62mm bred och 40mm hög ungefär:)

Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det ser bra ut.

är 'grytan' i volvotopparna 'låga'?
jag inbillar mig att ett rundare tak skulle vara finemang.
men är grytan begränsad så det inte finns gods så det juh som det är.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Ser fint ut Tommy!

Många timmar med svetsen de där.... Undrar vilken stackare det blir som får äran att svetsa! :roll: :lol:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Kadett4wd skrev:Det ser bra ut.

är 'grytan' i volvotopparna 'låga'?
jag inbillar mig att ett rundare tak skulle vara finemang.
men är grytan begränsad så det inte finns gods så det juh som det är.
ja det finns mer att ta i grytan om man vill, det är ca 5-6mm i väggarna runt om så det finns mer kött att ta ur. kan lägga upp nya bilder på grytan ikväll:)


Ante, ja stackars han som skall göra svetsjobbet hehe :thumbright:

Håller på med insuget nu och det är verkligen inte lätt att få till det alltså.
Man hamnar i tanke svackor ibland med och då är det lika bra att låta stiftet ligga tills man kommer på humör igen :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp då har slipstiftet snurrat några varv till:)

gjorde om och höjde avgas lite till och runnade till.
sen har jag krånglat och mätt mig fram till en bra kanal på insug.

ganska lessamt att porta med ett slipstift så mycket material. men med spackel och en grov vilja så är det nästan klart.

kommentarer uppskattas

avgas:
Bild
Bild
Bild

Insug:
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

Tyvärr för kass för att kunna säga hur bra det är men jag kan iaf ställa frågan vad du använder för stift att porta med?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

alu stift från wurth och slipstenar, sandpapper. lite olika grejer för finischen är det jämt tycker jag. det är den som är svår att få fin
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ytan är juh inte så noga med egentligen.
Bara snyggare att se på.
Räcker med att det är jämt och fint, lite ruggig yta kan till o med vara bra.

ett tips iaf..
det finns ett 'vax' som ersätter bivax man kan köra slipstiften i när man kör alu.
Då kladdar det mycket mindre och slipstiften håller längre.
T-sprit är kasst i mina ögon.

Ett annat tips till slipstift är att man tar en sån där man skärper smärgelskivorna med och formar stiften som man vill ha dem.

Är det insug du 'plastat' grytan i eller är det avgas?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är i insuget jag "plastat" bort en lite grop som var under ventilen.
Tyckte inte riktigt om den så det föll sig naturligt att ta bort den.

skall dra ett sista varv med spackel för att få ytan riktig jämn i insug.
Ser nu att ta kort på en kanal är bland det svåraste som finns.

Det är då man skijer kunskap och kamera åt hehe.
Fast hade man haft en riktig kamera så hade säkert resultatet blivit mycket bättre..

Provade att inte ha delningen mellan ventilerna helt spetsig, rundade lite med tanke på vad som skrivits här senaste.
men det är visserligen bra vass ändå så jag tror nog inte mitt försök märks nätt så väl.


Sen vet ja inte om det gäller samma sak för delningen som att slipa vårtan på styrning.
Hur man än gör kommer det bli lite virvlar mellan ventilerna när dom öppnar..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar