Men dagens bilar har ljusår bättre chassi och bromsar.
Rätt stor skillnad i körstil nu och då!
Vet ej vem som sa det men det var någon av rävarna från 80-talet som tyckte att dagens förare skulle alla få prova några grupp-b bilar så dom får känna hur det är att behöva bromsa innan kurvorna
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Dessutom var Audi S1 rätt framtung, vilket gjorde att den var riktigt svår att få genom kurvor om man inte höll nästan fullt spett å gick på hjulspinn...
Iaf om man ska tro dokumentären om Grupp B som jag såg för ett tag sen.
Sebastian Loeb ska visst ha sagt "I was scared, these cars have to be a joke they cannot be driven by normal people.. only by heroes" när han provkörde en grupp B bil
Rillan_142 skrev:seriöst 3:e bilen från början måste fan varva över 10k
Det vrålet....Håret resten sig fullt allvarligt på hela kroppen. En era som inte får gå glömd, förmodligen bland det brutalaste tävlingsbilarna i historien...
mvh//Joakim
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
Rillan_142 skrev:seriöst 3:e bilen från början måste fan varva över 10k
Det vrålet....Håret resten sig fullt allvarligt på hela kroppen. En era som inte får gå glömd, förmodligen bland det brutalaste tävlingsbilarna i historien...
på slutet av grupp-b eran var det uppot det dubbla effekten mot idag, sista s1:an var på 750hk, efter gr:b förbjöds skall en 34mm restriktor användas på turbons inlopp, därför dagens wrc bilar låter lite fjollit blir ju inte mycket varva.[/quote]
Hannu Mikkola förklarar bilen så här: Föreställ dig att du står vid ett rödljus och väntar. När det slår över till grönt varvar du motorn till 8.500 rpm och kliver av kopplingen. Den plötsliga accelrationen är så brutal att du tror att du blivit påkörd av en lastbil bakifrån. osannolik