Grupp B..

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Men dagens bilar har ljusår bättre chassi och bromsar.
Rätt stor skillnad i körstil nu och då!


Vet ej vem som sa det men det var någon av rävarna från 80-talet som tyckte att dagens förare skulle alla få prova några grupp-b bilar så dom får känna hur det är att behöva bromsa innan kurvorna :hihi:
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Dessutom var Audi S1 rätt framtung, vilket gjorde att den var riktigt svår att få genom kurvor om man inte höll nästan fullt spett å gick på hjulspinn...
Iaf om man ska tro dokumentären om Grupp B som jag såg för ett tag sen.

Men det var en bizarr era inom rally :)
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
Ort: kalix

Inlägg av Kalixvansinne »

Sebastian Loeb ska visst ha sagt "I was scared, these cars have to be a joke they cannot be driven by normal people.. only by heroes" när han provkörde en grupp B bil :twisted:
Användarvisningsbild
Rillan_142
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 10, 2007 12:54 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Rillan_142 »

seriöst 3:e bilen från början måste fan varva över 10k :shock:
henkepearl
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 18, 2006 9:13 pm
Ort: Hörnsjö

Inlägg av henkepearl »

Audi hade fått till 51/49% viktfördelning på S1:an däremot var nog dom tidigare bilarna sämre.
Turbolag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör okt 20, 2007 11:40 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Turbolag »

Rillan_142 skrev:seriöst 3:e bilen från början måste fan varva över 10k :shock:
Det vrålet....Håret resten sig fullt allvarligt på hela kroppen. En era som inte får gå glömd, förmodligen bland det brutalaste tävlingsbilarna i historien...


mvh//Joakim
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut

Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

Turbolag skrev:
Rillan_142 skrev:seriöst 3:e bilen från början måste fan varva över 10k :shock:
Det vrålet....Håret resten sig fullt allvarligt på hela kroppen. En era som inte får gå glömd, förmodligen bland det brutalaste tävlingsbilarna i historien...


mvh//Joakim
Bild
bmwHolm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis aug 28, 2007 6:12 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av bmwHolm »

Det var väl i pikes peak rallyt som S1an hadde runt 700-750..
inte på dom vanliga rally sträckorna
bmwHolm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis aug 28, 2007 6:12 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av bmwHolm »

http://www.idlonline.de/fotos/autostadt ... ite_hq.jpg
En sånhär skulle jag kunna tänka mig ha faktiskt! :)
raggarbilly
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:26 pm
Ort: Nordmaling

Inlägg av raggarbilly »

på slutet av grupp-b eran var det uppot det dubbla effekten mot idag, sista s1:an var på 750hk, efter gr:b förbjöds skall en 34mm restriktor användas på turbons inlopp, därför dagens wrc bilar låter lite fjollit blir ju inte mycket varva.[/quote]

Hannu Mikkola förklarar bilen så här: Föreställ dig att du står vid ett rödljus och väntar. När det slår över till grönt varvar du motorn till 8.500 rpm och kliver av kopplingen. Den plötsliga accelrationen är så brutal att du tror att du blivit påkörd av en lastbil bakifrån. osannolik
Användarvisningsbild
Rillan_142
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 10, 2007 12:54 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Rillan_142 »

Helt jävla sjukt :twisted:
Mvh Rickard!

Growing old is mandatory, growing up is optionally :D
Skriv svar