Det var nog i första hand bristen på självbevarelsedrift (både hos publik och förare) som gjorde grupp B så brutal. Hörde för några år sedan en f.d. grupp B-förare säga i en intervju att enda sättet att klara av att köra med all publik ute på banan var att intala sig själv att de inte var där.
Group A referred to production-derived vehicles limited in terms of power, weight, allowed technology and overall cost. The base model had to be mass produced (5000 units/year) and had to have 4 seats. Group A was aimed at ensuring a large number of privately-owned entries in races.
By contrast, Group B had few restrictions on technology, design and the number of cars required for homologation to compete (only 200).Weight was kept as low as possible, high-tech materials were permitted, and there were no restrictions on boost, which turned out to mean almost unlimited power. The category was aimed at car manufacturers by promising outright race victories and the subsequent publicity opportunities without the need for an existing production model.
Hörde en annan skön komentar kommer inte i håg vilken förare det var , men dom hade kört en sträcka i skogen som var lika lång som en formel 1 bana då hade de haft samma tid på sträckan som f1 bilarna hade i varv tid!!!
nms skrev:Det var nog i första hand bristen på självbevarelsedrift (både hos publik och förare) som gjorde grupp B så brutal. Hörde för några år sedan en f.d. grupp B-förare säga i en intervju att enda sättet att klara av att köra med all publik ute på banan var att intala sig själv att de inte var där.
Ja men har ingen tänkt på stackaren som frivilligt satta sig bredvid och åkte med utan att se över instrumentpanelen?
Löwen skrev:hur mån pållar va de i dom där då?? dom verkar ju gå mycket bättre än dagens rally bilar..
//Löwen
på slutet av grupp-b eran var det uppot det dubbla effekten mot idag, sista s1:an var på 750hk, efter gr:b förbjöds skall en 34mm restriktor användas på turbons inlopp, därför dagens wrc bilar låter lite fjollit blir ju inte mycket varva.