Sida 2 av 2
Postat: sön dec 12, 2004 6:08 pm
av Schlorven
Är 140 så pass tung. Min bmw 02 väger 970 kg startklar orginal
Men den går ändå inte lika bra som jens eller phreddes 140, lååångt i från. Men förutsättningarna finns ju där
Postat: tis jan 18, 2005 1:54 pm
av Jens Gustavsson
när din bil har en hållbar drivlina, bur ,stor turboanläggning så väger den nog lika mycket som våra bilar! peters bmw börjar bli tung.
Postat: ons feb 02, 2005 10:46 pm
av dezzan
Min ascona A vägde 1000 kg med mig i 65kg och ca 20 liter bensin, men den är helt orginal viktmässigt i drivlina.
Tror man kan komma ner mot 850-900kg med förare om man lättar det som går?
Skulle va intressant att veta vilken effekt en 900 kilos bil behöver för att hänga med en bil på 1100 kg med 400hk ???
Finns det någon formel för sådant?
Postat: ons feb 02, 2005 11:31 pm
av Ascona_400
Morosostickan,, men jag har inte hittat den formeln nånstans

Postat: ons feb 02, 2005 11:34 pm
av JAS
Räknat enkelt skulle det väl vara 327hk?
400hk / 1100kg = ca 0,36 hk/kg
0,36 * 900kg = 327 hk.
Men det är ju bara lite enkelt tänkt, det är ju självklart mycket annat som spelar roll också.

Postat: tor feb 03, 2005 3:51 pm
av Cassius
Schlorven skrev:Är 140 så pass tung. Min bmw 02 väger 970 kg startklar orginal
Men den går ändå inte lika bra som jens eller phreddes 140, lååångt i från. Men förutsättningarna finns ju där
Min bil har en totalvikt på 890kilo

tomvikten ligger på 765 har jag för mig.. Men då är de ju bara en skten liten kadett med 1,2 liters stötstångare också

hehe
Postat: fre feb 04, 2005 12:44 am
av sandstrom
dezzan skrev:
Skulle va intressant att veta vilken effekt en 900 kilos bil behöver för att hänga med en bil på 1100 kg med 400hk ???
Finns det någon formel för sådant?
http://www.norberg-racing.com/
Gå till kalkylator.. Rätt bra att ha som bokmärke...
Postat: ons nov 02, 2005 8:32 pm
av Race-Jimmy
hehe, och en själv ligger på stadiga 1320kg i papprena.. "10 kg med turbo och grenrör.."
ett gjutjärnsgrenrör väger en hel del, å en turbo kan ju lätt väga mer än 10kg bara den. Har haft en turbo på visit i lägenheten som vägde 18kg plus eventuell wg och grenrör på de sen..... skulle ha blivit endel
Postat: lör jun 30, 2007 9:46 pm
av Robust
I fall man nu vill lätta sin 240 grus is / bil vart kan man ta kilorna ifrån plåtmässigt? vi säger att jag redan har plast skärmar, huv, skuff, och en passagerardörr
Where? tips mottages
Postat: lör jun 30, 2007 10:36 pm
av 242
kofångarna väger väl ca: 15kg styck så där finns ca: 30kg
rutorna är tunga skaffa lexan rutor
hål borra allt som inte är bärande sen kan man byta bakskärmarna till plat oxå
ta bort allt onödigt som tex: servo ac stereo osv. töm bagagen på typ: reserv hjul verktygslåda reserv dunk osv.
men som sagt få en 240 under 1100kg blir ganska jobbigt men det går säkert
Mvh
Robban