Hur mycket har ni lättat era 140:s?
Hur mycket har ni lättat era 140:s?
Håller på att försöka banta min 142 på lite onödiga kilon. Tänkte bara höra hur mycket ni har lyckats lätta era samt vad ni har tagit bort/bytt ut? Mitt mål är att komma ner till runt 1000kg.
hur hade du tänkt lätta? har du bur? jag har inte testat själv (håller på med en 142a) men jag tror ett ton är ganska svårt att komma ner till men det går säkert med bortplockad inredning, plastskärmar+huv eller flipfront baklucka, kanske plastrutor.. lite bortkapad "onödig" plåt.. jag har bur i min bil den väger ju några kg extra.. men tippar på ca 1100 iaf, vad väger din nu?
Jag vet inte vad den väger nu, jag ska åka och väga den så fort jag har fått i den nya motorn. Det jag har gjort nu är bortplockade stötfångare, alla mattor samt ljudisolering, urtaget baksäte, sportstolar samt plockat bort diverse onödiga plåtdetaljer. Jag har lite planer på att ersätta tanken mot en racingtank eller liknande samt skaffa lite lättare hjul. Jag får nog leta efter lite mer grejer att plocka bort om jag ska närma mig 1000kg.
Underredsmassan bör jag nog ha kvar med tanke på allt salt de slänger ut härnere.
Underredsmassan bör jag nog ha kvar med tanke på allt salt de slänger ut härnere.
Där nere i Småländska skogarna kan man salta bort snön 
Det fungerar inte här, men för en 10-12 år sen hade vi nån chef för vägverket här uppe som var från Skåne som försökte salta bort 1 dm snö.. går inge bra.

Det fungerar inte här, men för en 10-12 år sen hade vi nån chef för vägverket här uppe som var från Skåne som försökte salta bort 1 dm snö.. går inge bra.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
min väger ca 1090 fulltankad utan förare, plast: skufflucka, front, sidorutor i dörrarna. går garanterat få ner under 1000 om man ger sig fan på det, på en turbobil känns det kanske onödigt att lägga ner tid o pengar på att ta de sista kilona då det ger mer att skruva på laddtrycksskruven. Dessutom kör man inte turbo så har man ju borta vikten på stadigt grenrör, turbo och intercooler direkt vilket är gasnka många kilo.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
min bil vägde 1088 med mig i (70kg) när jag körde 10.95 men då hadde jag lite bränsle, inget avgassystem, ingen stereo och högtalare, vikter mm. den väger ca 1220kg i gat-utförande fulltankad. org vikt 1230kg
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Min väger enl Bilprovningen 1140 kilo utan mig med 40 liter bensin i tanken. Då har jag "bara" rensat bort ljudisoleringen, mattorna, reservdäck o lite skit i skuffen och baksätet.
Vikten innan låg på 1250 så jag tycker 110 kilo är helt OK. Tycker det låter lite mkt bara...
Sen har jag iofs tyngt ner den lite igen med brandsläckare och turbokit. Men vafan... Kul ändå. Låter lite mkt från vägen bara... Men det kan bero på att jag har lite hål i golvet..
Bilen är för övrigt ganska rostlättad.
Vikten innan låg på 1250 så jag tycker 110 kilo är helt OK. Tycker det låter lite mkt bara...
Sen har jag iofs tyngt ner den lite igen med brandsläckare och turbokit. Men vafan... Kul ändå. Låter lite mkt från vägen bara... Men det kan bero på att jag har lite hål i golvet..
Bilen är för övrigt ganska rostlättad.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Phredde: Har samma modifikationer som du och exakt samma vikt.
1090kg utan förare
Ca600kg fram och 500kg bak
Tror att om man får bort den stora framvagnsbalken så kan man ha gjort vikten på framaxeln en tjänst
1090kg utan förare
Ca600kg fram och 500kg bak
Tror att om man får bort den stora framvagnsbalken så kan man ha gjort vikten på framaxeln en tjänst

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
jaa.. om vi har samma modifikationer så är det ju inte så konstigt...volvo140turbo skrev:Phredde: Har samma modifikationer som du och exakt samma vikt.
1090kg utan förare
Ca600kg fram och 500kg bak
Tror att om man får bort den stora framvagnsbalken så kan man ha gjort vikten på framaxeln en tjänst

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
iof
Men 10kg det varierar ju bara på grenrör och en turbo tex..

Men 10kg det varierar ju bara på grenrör och en turbo tex..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
jo vi har nog lättat på lite olika ställen här o var...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ser de:) du har ju ingen kofångare bak 
Vad är din bur besiktigad ner till?

Vad är din bur besiktigad ner till?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169