Sida 2 av 3

Postat: sön dec 02, 2007 10:53 am
av JoBy
Min GT4288

Turbine inducer = 82 mm, Extducer = 67 mm.

(82*82)/(67*67) = 1.5

Jag mätte 3 bar avgastryck före turbon.

Postat: sön dec 02, 2007 8:18 pm
av Big Al
-

Postat: sön dec 02, 2007 8:58 pm
av tobiasw
Big Al skrev: Det visar optimalt mottryck turbin bör arbeta mot

Är avgasflödet som säger stopp
Turbin fungerar ju som kompressorn är indusern på kompressorn som säger max effekt spelar ingen roll vad du laddar när den bottnar :)
Ok, ja de e klart... hm, aja blir intressant om nån vecka å starta upp å mäta lite igen.
Satt å läste din blogg, hur gick det med bromstest av "variabel inducer"??

Postat: sön dec 02, 2007 9:49 pm
av knotan
Finnsebbe skrev:
Jens Gustavsson skrev: i mitt fall så kom avgastrycket upp mot laddtrycket på höga rpm och höga laddtryck= katastrof i min värld och på den typen av motor.
Samma här, motorn reagerade på laddtryckshöjning från 1.6 till 1.9 bar så att toppeffekten var den samma men effekten kom på ett lägre varvtal. Tidigare (1.6 bar ladd) steg effektkurvan ända upp till 7000rpm. Ett laddtryck på 1.8 bar resulterade i ett mottryck på 1.7 bar. Enligt min uppfattning är turbinsidan då "körd i botten". Aggretet är ett Holset HX, så kompressorn gillar nog höga ladd.
jja men hade du tatt samma turbo på en annan motor som hade orkart leva med det höga motrycket så hade kanske den motorn levererat mer, lr hur!!

tar du en v8 på 5 liter å 500 sugkusar å slänger dit en hx40 å laddar 5 hekto kommer du säkert över 700 kusar.
med samma turbo på en volvo 8v med 130 sughästar så kommer den ju inte orka med att pumpa 700 häst vid 0.5 bar, betyder det då att du "bottnat" turbon i 8v motorn då??

Postat: sön dec 02, 2007 10:08 pm
av Big Al
-

Postat: mån dec 03, 2007 9:16 am
av j björk
knotan skrev:
Finnsebbe skrev: Samma här, motorn reagerade på laddtryckshöjning från 1.6 till 1.9 bar så att toppeffekten var den samma men effekten kom på ett lägre varvtal. Tidigare (1.6 bar ladd) steg effektkurvan ända upp till 7000rpm. Ett laddtryck på 1.8 bar resulterade i ett mottryck på 1.7 bar. Enligt min uppfattning är turbinsidan då "körd i botten". Aggretet är ett Holset HX, så kompressorn gillar nog höga ladd.
jja men hade du tatt samma turbo på en annan motor som hade orkart leva med det höga motrycket så hade kanske den motorn levererat mer, lr hur!!

tar du en v8 på 5 liter å 500 sugkusar å slänger dit en hx40 å laddar 5 hekto kommer du säkert över 700 kusar.
med samma turbo på en volvo 8v med 130 sughästar så kommer den ju inte orka med att pumpa 700 häst vid 0.5 bar, betyder det då att du "bottnat" turbon i 8v motorn då??
Förstår inte alls ditt resonemang.
Vilken HX40 ska kunna pumpa luft till 700 hk vid 0,5 bar?!
Varför skulle en 130hk volvo ge 700 hk vid 0,5bar, lär den väl knappast göra med någon typ av överladdning :roll:
Tja, en jäkla massa lustgas då kanske..

Postat: mån dec 03, 2007 6:04 pm
av knotan
j björk skrev: Förstår inte alls ditt resonemang.
Vilken HX40 ska kunna pumpa luft till 700 hk vid 0,5 bar?!
Varför skulle en 130hk volvo ge 700 hk vid 0,5bar, lär den väl knappast göra med någon typ av överladdning :roll:
Tja, en jäkla massa lustgas då kanske..

nu tog jag bara sifforrna ur luften ang just hx40 på en v8 osv.
men det jag ville komma framtill är att finnsebbe menar att han "bottnat" det agget som han nämer vid en precis effekt.
men med exakt samma agg på en väldigt annorlunda motor så hade det garanterat blivit "bottnat" vid en helt annan effekt...
dem siffrorna som anges ovan i formel är mest tumregler å bör tas med en nypa salt,.
ang flödet på kompressorn stämer det mycket bättre än på avgasidan, det är såklart därför att olika motorer är olika känsliga för avgasmotryck.

Postat: mån dec 03, 2007 6:21 pm
av mattias
knotan skrev:ang flödet på kompressorn stämer det mycket bättre än på avgasidan, det är såklart därför att olika motorer är olika känsliga för avgasmotryck.
.. och som dessutom gör att man hamnar på olika platser i kompressordiagrammet när man bottnar dom, vilket påverkar avgastrycket också.

Postat: mån dec 03, 2007 6:41 pm
av j björk
Hamnar man verkligen så olika i kompressordiagrammet när en turbo bottnar mattias?

Bottnar är väl alltid för liten, alltså för långt till höger, med dålig verkningsgrad som följd. :?

Postat: mån dec 03, 2007 7:03 pm
av Finnsebbe
Vad jag med mitt inlägg mest ville göra var att betvivla turbinformeln som jag tycker verkar helt tokig! Jag tycker inte att man kan rekommendera den formeln åt någon. Fast det kanske kunde fungera (tror inte det) på en stor motor med nockvinkel runt 180 grader och ett avgashus med a/r = 3, så tycker jag ändå formeln är uppåt väggarna.

Postat: mån dec 03, 2007 8:13 pm
av mattias
j björk skrev:Hamnar man verkligen så olika i kompressordiagrammet när en turbo bottnar mattias?
Säg att du har en kompressor som flödar för max 800 hk vid 2.0 bar. För att ta något hyfsat extremt, men inte ovanligt : Menar du att en 500 sugmotor-hk V8 och en 200 sugmotor-hk rak 4a bottnar den vid samma tryckförhållande?

Postat: mån dec 03, 2007 11:09 pm
av Christer J
Big Al skrev:Vi börjar med kompressorn man tar:
induser i mm*induser / 6 = hk turbin klarar
och då får man vad kompressorn klarar av att leverera utan "problem" och vill man pressa den så kör man svaret * 1.15 eftersom den klarar ungefär leverera 15% till om man pressar
dvs: induser i mm*induser / 6 * 1.15 = hk turbin klarar
Sen tar vi backwheelet dvs exduser på kompressorn
då tar man:
exduser i mm * exduser / induser i mm * induser = laddtrycket kompressorn är gjord för i bar

Nu tar vi turbin
exduser i mm * exduser / 5 = avgasflödet i hästkrafter
induser i mm * induser / exduser i mm * exduser = mottryck mot turbin i bar
Big Al , var har du hittat dom här tumreglerna?
Där tas ingen hänsyn överhuvudtaget till hur hjulen är konstruerade?!
Eller för den delen vilka hus/kåpor som används.
Det är befängt att tro att man bara kan använda diametrar in/ut på
hjulen för att kartlägga hela turbon. Det kan skilja avsevärt på 2
turboaggregat med samma in/ut diametrar.
Kadett4wd skrev: för om ni jämnför olika turbiner blad olika tillverkare så kommer ni se att till exempel 'basen' på turbinen som alla blad sitter i kan variera kraftigt i diameter.

Och har man då till exempel en 65mm turbin med en en bas på 25mm så flödar den mindre än om den hade haft en bas på 20mm.

Hänger ni med?
kadett4wd,
jag håller inte med just på det, man brukar prata om 80-20 regeln
vilket menar att 80% av massflödet sker på dom yttre 20%:en av hjulet.
Att minska volymen på huben är mest intresant i viktbesparings syfte.

/Christer

Postat: tis dec 04, 2007 12:20 am
av Big Al
-

Postat: tis dec 04, 2007 12:57 am
av Kadett4wd
Christer J skrev:kadett4wd,
jag håller inte med just på det, man brukar prata om 80-20 regeln
vilket menar att 80% av massflödet sker på dom yttre 20%:en av hjulet.
Att minska volymen på huben är mest intresant i viktbesparings syfte.

/Christer
Nej jag vet flödet sker mest 'därute'
Men jag inbillar mig att när det börjar bli 'trångt' så används mer och mer av de inre ytorna på bladen.
Därav du kan få lite mera area om 'basen' är lite mindre.

Postat: tis dec 04, 2007 9:17 am
av j björk
mattias skrev:
j björk skrev:Hamnar man verkligen så olika i kompressordiagrammet när en turbo bottnar mattias?
Säg att du har en kompressor som flödar för max 800 hk vid 2.0 bar. För att ta något hyfsat extremt, men inte ovanligt : Menar du att en 500 sugmotor-hk V8 och en 200 sugmotor-hk rak 4a bottnar den vid samma tryckförhållande?
Nej, naturligtvis inte.
Vad jag menar är att en turbo bottnar när man hamnar för långt till hö oavsett tryckförhållande.