Räkna på turbos

Diskussioner för erfaret folk
Löwen
För mycket laddtryck

Räkna på turbos

Inlägg av Löwen »

hur räknar man ut vad en turbo klarar att leverera luft till?? och när man pratar induser och exduser hur mäter man på kompressor och turbin hjul då?? och hur räknar man ut ar på kompressor och turbin hjul?? Alla info är välkommen!

MVH
Bild
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:06 pm, redigerad totalt 3 gång.
turbodart
För mycket laddtryck

Inlägg av turbodart »

inducer i mm * inducer? f.eks 50 *50 ? eller kan det være 2 forskjellige mål på papiret?
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Bild
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Big Al skrev:Vi börjar med kompressorn man tar:
induser i mm*induser / 6 = hk turbin klarar
och då får man vad kompressorn klarar av att leverera utan "problem" och vill man pressa den så kör man svaret * 1.15 eftersom den klarar ungefär leverera 15% till om man pressar
dvs: induser i mm*induser / 6 * 1.15 = hk turbin klarar
Sen tar vi backwheelet dvs exduser på kompressorn
då tar man:
exduser i mm * exduser / induser i mm * induser = laddtrycket kompressorn är gjord för i bar

Nu tar vi turbin
exduser i mm * exduser / 5 = avgasflödet i hästkrafter
induser i mm * induser / exduser i mm * exduser = mottryck mot turbin i bar

A/R räknar man igenom att ta Arean i avgashuset t.ex och delar med Radien
A/R säger bara hur fort avgashuset eller kompressorhuset "snäckar sig"
Tja...

Trevligt med formler som dessa, enkla och bra. Håller med fomlerna för kompressorn. Men turbinformlerna tycker jag inte riktigt att kan stämma. Enligt dina formler bör då kompressor inducern alltid vara 10% större än turbin exducern. Detta eftersom du dividerar med sex på kompressor inducern och med fem på turbin exducern. D.v.s en turbo med måtten 71mm in och 65mm ut skulle vara i balans enligt dig. Detta stämmer knappast, turbin exducern är i regel större än kompressor inducern. Använder man dina formler så skulle en 65 mm turbin räcka till 845 hkr, tror inte riktigt det.

Men kompressorinducerformeln håller jag som sagt med om.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Räkna på turbos

Inlägg av Jens Gustavsson »

Löwen skrev:hur räknar man ut vad en turbo klarar att leverera luft till?? och när man pratar induser och exduser hur mäter man på kompressor och turbin hjul då?? och hur räknar man ut ar på kompressor och turbin hjul?? Alla info är välkommen!

MVH
med ett kompressor-diagram :)

om inte det finns så är inloppets diameter (inducer) och stora diameter (exducer) samt årgången och märket stora parametrar.

turbinsidan är liknande men där så är arean viktig parameter också.

några enkla dimensoneringsregler till en fungerande lite värre motor kan vara att turbinens lilla dim (exducer) är ca 10-15mm större än kompressorns lilla dim.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

Big Al skrev:
Finnsebbe skrev: Tja...

Trevligt med formler som dessa, enkla och bra. Håller med fomlerna för kompressorn. Men turbinformlerna tycker jag inte riktigt att kan stämma. Enligt dina formler bör då kompressor inducern alltid vara 10% större än turbin exducern. Detta eftersom du dividerar med sex på kompressor inducern och med fem på turbin exducern. D.v.s en turbo med måtten 71mm in och 65mm ut skulle vara i balans enligt dig. Detta stämmer knappast, turbin exducern är i regel större än kompressor inducern. Använder man dina formler så skulle en 65 mm turbin räcka till 845 hkr, tror inte riktigt det.

Men kompressorinducerformeln håller jag som sagt med om.
Bara för att avgasflödet i hk är högre vid samma diameter betyder det inte att man ska försöka matcha så kompressorn bottnar samtidigt

Anledningen varför man delar med 5 på turbinsidan har med wg att göra
man låter ju nämligen inte alla avgaser gå igenom turbin

Man efterstävar att ha så högt avgasflöde som möjligt för att få ner mottrycket som behövs för att få igång turbin, för med lägre mottryck i motorn vill man ju ha :)

Har du bottnat nån turbin med 65mm exdusor nångång?
bra poäng!!
har kört med denna formeln i flera år å har sätt att den stämmer jävligt bra för det allra mesta faktiskt...
man brukar kunna pressa upp max på kompressorn med ca 10-20%, men det kräver att motorn den sitter på är välbyggd å levererar bra med grudeffekt. dvs man kan inte öka trycket några hekto extra för att få ur dem sista procenten, det leder snarare till lägre siffror :thumbdown:

ang effekten på avgasturbin så är det ju inte så att det är ett bestämmt värde utan påverkas ju mycket av hur pass mycket motttryck mororn kan leva med.
ett bra exempel på detta är ford cossies som kör med ohälsosamt mycket avgasmotryck, å på dem fungerar det, men med samma turbo på en vässad volvo med överlapp på kammen/kammarna så bottnar turbin mycket tidigare!!
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Big Al skrev: Har du bottnat nån turbin med 65mm exdusor nångång?
Här om sommaren... Har du??

På allvar, du kan inte mena att en 65mm turbin exducer lämpar sig för 845 hkr, 65mm är lämplig till ungefär hälften! Riktiga hästkrafter alltså.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Finnsebbe skrev:
Big Al skrev: Har du bottnat nån turbin med 65mm exdusor nångång?
Här om sommaren... Har du??

På allvar, du kan inte mena att en 65mm turbin exducer lämpar sig för 845 hkr, 65mm är lämplig till ungefär hälften! Riktiga hästkrafter alltså.
jag bottna en 70mm med b20 men det beror ju på vad man menar med bottna också.
i mitt fall så kom avgastrycket upp mot laddtrycket på höga rpm och höga laddtryck= katastrof i min värld och på den typen av motor.
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Jens Gustavsson skrev: i mitt fall så kom avgastrycket upp mot laddtrycket på höga rpm och höga laddtryck= katastrof i min värld och på den typen av motor.
Samma här, motorn reagerade på laddtryckshöjning från 1.6 till 1.9 bar så att toppeffekten var den samma men effekten kom på ett lägre varvtal. Tidigare (1.6 bar ladd) steg effektkurvan ända upp till 7000rpm. Ett laddtryck på 1.8 bar resulterade i ett mottryck på 1.7 bar. Enligt min uppfattning är turbinsidan då "körd i botten". Aggretet är ett Holset HX, så kompressorn gillar nog höga ladd.
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Jens Gustavsson skrev: jag bottna en 70mm med b20 men det beror ju på vad man menar med bottna också.
Enligt Big Als formel hade du alltså 980 hkr! Inte illa! :hihi:
Användarvisningsbild
buddha
Sävar Turbo Racing

Inlägg av buddha »

Finnsebbe skrev:
Jens Gustavsson skrev: jag bottna en 70mm med b20 men det beror ju på vad man menar med bottna också.
Enligt Big Als formel hade du alltså 980 hkr! Inte illa! :hihi:
Enligt Big Al

http://vet.hut.nu/?id=19
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har tänkt på en sak angående hur många enbart går efter diam på exducern på turbin för att veta en nivå den klarar.

Det är juh fel så det visslar.

för om ni jämnför olika turbiner blad olika tillverkare så kommer ni se att till exempel 'basen' på turbinen som alla blad sitter i kan variera kraftigt i diameter.

Och har man då till exempel en 65mm turbin med en en bas på 25mm så flödar den mindre än om den hade haft en bas på 20mm.

Hänger ni med?

Ofta har också många turbiner 11 blad vilket ska tas med i beräkningen.
en 10 bladig turbin flödar mera.

utan det riktiga att gå efter är att leta reda på en flödestabell,men det finns ofta inte.

att tillägga lite:
Har du stor inducer gentemot exducer på turbinen så kommer den 'slås' igång lättare av avgaspulserna men kommer däremot börja bygga mottryck snabbt.

Jag tror det är Garrett´s R-trim som har samma exducer som inducer.
Flödar som ett helt vattenfall men är riktigt trögdriven.

I min GT358r kan man se att de försökt skapa en turbin som försöker ha kvar kakan efter de ätit upp den.

Den har väldigt liten inducer gentemot exducern men har riktigt 'bred' inducer så en större massa träffar varje vinge och på så vis genererar kraft att dra runt turbinen.
Den har dessutom väldigt 'långa' blad för att nyttja energin på avgaserna under en längre tid innan avgaserna lämnar bladet.
Det kan ses på den karaktäristiska designen på bladen då de är vinklade annorlunda när man tittar in i exducern.
Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Big Al skrev:induser i mm * induser / exduser i mm * exduser = mottryck mot turbin i bar
Vad är det för svar man får fram av detta?
Visar den optimalt mottryck?
eller maximalt mottryck innan det inte kan ladda mer?

Vet inte om det hänger ihop eller inte, men jag hade tidigare en luftläcka (som jag fick hjälp att diagnosera, tack jens!) mottrycket jag fick då var väldigt lika svaret jag får fram av den formeln.Vid det mottrycket kunde sen inte laddtrycket bli högre.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Skriv svar