Volvo 16v flödes tävling (slut resultatet på sid 16)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi måste fråga oss skälva varför vi ska ha en så här tävling?
om det bara handlar om att va värst titeln så har jag inte tid eller intresse att ställa upp men handlar det om att vidareutväckla sig själv på topar man kan ha nytta av och ett kul sätt att samla ett kul gäng och snacka trimning så är jag på.


kanse ska vi porta en lifan kina topp? då skulle teflon mats bli intreserad iallafall :hihi:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön dec 02, 2007 2:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

lasse wankel skrev:Jag kan säga dig att jag aldrig portat en topp! :doh: Micke har steg 1 portat Celica toppen och vill säkert vara med i flödestävlingen!? Dessa namn hoppas jag på i tävlingen och några till!
1. Hemlige Arne
2. Janne Lundin
3. Micke wankel
4.Erland Cox
5. Musen
6: Tommy Luhr
7. Pacman
8. Jens 142

Kom igen occh posta nya "portgurunamn"

:D

/Lasse
du får inte glömma norrläningarna lacke och järnet, de står högt i ranking listan min 8)
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Ropa till i förväg när ni ska ha tävlingen. Jag mekar ju i Jakobsberg och har inget emot att komma förbi och kolla :D
Kan ju alltid grotta ur en topp jag med så ni har nåt att skratta åt.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:
lasse wankel skrev:Jag kan säga dig att jag aldrig portat en topp! :doh: Micke har steg 1 portat Celica toppen och vill säkert vara med i flödestävlingen!? Dessa namn hoppas jag på i tävlingen och några till!
1. Hemlige Arne
2. Janne Lundin
3. Micke wankel
4.Erland Cox
5. Musen
6: Tommy Luhr
7. Pacman
8. Jens 142

Kom igen occh posta nya "portgurunamn"

:D

/Lasse
du får inte glömma norrläningarna lacke och järnet, de står högt i ranking listan min 8)
varför inte fråga stefan på unitec?!?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag håller med Jens! Ska man lägga ner energi på en topp så ska det vara något man har nytta av. Sen är flöde egentligen totalt ointressant om det inte är kopplat till en gashastighet. I så fall får man mäta cfm / kvadrat mm i minsta arean. Bäst hade varit om man hade en bottendel att sätta toppen på och kunde köra den i bromsbänk. Men visst, för att hålla de enkelt så kan vi kolla flöde kontra minsta area. Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tis dec 04, 2007 3:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Ja va kul om vi kunde "låna" Dr Ernies bromsbänk och att någon hade byggt en stadig bottendel t.e.x Toyota 2l sug motor, där vi sen kunde testa våra toppar på :lol: Ingenting är omöjligt om bara man kunde få en sponsor att kliva i och betala bottendelen samt bänktid :wink:

Vad tror ni :?: :roll:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det är klart att det vore trevligt med bromsning. skall den gå som sugmotor då?

Men vem sponsrar nått sådant?

Det blir ju en veckas bromsning med 10deltagare nästan.. säkert mer
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Om det ska krävas bromsning mm mm så vore det väl enklast att leta reda på en motorcykelmotor.(en stånka)

till exempel Honda XR600 som det finns mycket kamaxlar mm till.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ska det vara enkelt så är vi tillbaka på Jens förslag med en Lifan topp. Kostar ingenting och är lätt att byta. XR 600 toppar är inte lätta att få tag på. Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

XR 600 var bara ett exempel ur luften.

kan juh finnas andra godbitar också som har 4 ventilsteknik.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

då bygger jag hellre en stadig underdel till Volvo Femma , å prövar Toyota är fränt men inte så gångbart för min del iaf !!

Vems sprut finns redan kolvar å vevstakar vet jag en som har Mängder av, toppar går nog åxo att fixa...

*s* Jag mest intresserad av volvo , fast jag skulle inte vilja delta jag har inte tillräkligt med kunskap , Anser jag :)

MVH Calle B
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är ju fina ideer allt men jag har inte tid att göra iordning en hel topp för bromsning.

En cylinder på en topp är jag med på.

Eller varför inte en lifan topp.
Vad är det för kriterier för dom?
Jag sitter på en 110cc motor i en pocketbike.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Tommy

Inlägg av calle Bengtsson »

Jaa det tar sånn grymm tid att Porta ett cylhuvud det har jag själv erfarenhet av , själva bromsningen tar åxo mkt tid å är dyr....
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej om jag får säja något måste det vara insug varför inte en avgas
för omväxlingen skull tex, avgas 405-531 det blir billigt för alla
parter dom har säkert en sådan hemma!Tex med 40mm ventil
som är mest vanligt

Vänl,Häls Lacke
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Tävling

Inlägg av nkro »

Inte för att jag tänker vara med men tycker det är otroligt intressant
att följa alla dessa diskutioner och tävlingar.

Varför inte ha lite olika regler.

tex 2 olika klasser.

Topp = valfri 2 ventils volvo topp. Roligt om någon överraskar.

klass 1

Flöda insug avgas. Inget tillägg av matrial. Orginal ventil. valfritt säte.
Hur långt kommer man med orginal grejer ?

Klass 2

Flöda insug avgas. Enda regeln största ventil i orginal säte.
Gör den ballaste toppen någong sett.

Då är det valfritt om man är med i båda klasserna och kan ställa upp med samma topp i båda klasserna men med olika portning.

Niklas
Skriv svar