kkk k27:a på¨B230fk
lyfter denna tråd igen då jag har lite mer frågor kring detta.
har köpt en kkk k27 med 15avgashus 51/65,twinentry samt extern
den ska kombineras av en wg, annat grenrör.
såg att klracing hade hyffsat billiga wg...men vilken av dom hksmodellerna? 40mm eller 50mm...ska ha cirka 400+hk är det tänkt.
sen evt ett grenrör från ajden för toppmontering av snurran
med andra ord:
kkk k27
evt grenrör från ajden
wg från klracing
detta borde väl ge ganska snabb spoolup?
sista frågan nu: hur kopplar man in en separat wg...vet att en änden ska in i grenrör sen den andra in i 3'' om man vill...tänkte mest på vakkumanslutningarna? nån som ganske kan göra en snabbt bild i paint.
hade tänktt o använda pysventil också
MVh marcus
har köpt en kkk k27 med 15avgashus 51/65,twinentry samt extern
den ska kombineras av en wg, annat grenrör.
såg att klracing hade hyffsat billiga wg...men vilken av dom hksmodellerna? 40mm eller 50mm...ska ha cirka 400+hk är det tänkt.
sen evt ett grenrör från ajden för toppmontering av snurran
med andra ord:
kkk k27
evt grenrör från ajden
wg från klracing
detta borde väl ge ganska snabb spoolup?
sista frågan nu: hur kopplar man in en separat wg...vet att en änden ska in i grenrör sen den andra in i 3'' om man vill...tänkte mest på vakkumanslutningarna? nån som ganske kan göra en snabbt bild i paint.
hade tänktt o använda pysventil också
MVh marcus
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Jag skulle kört med en 50mm wastegate. köpte min från kl. och den fungera bra. Har för mig att det finns två olika vacum utgångar den ena ska dras till någon utgång på insuget och det andra ska du antingen plugga eller dra in i cupen utifall du ska ha ställbart laddtryck från inne i bilen. Varför ska du ha en pysventil?
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
hej en wastegate styrs inte av vakum direkt.
de har ett membran & på externa brukar de sitta en nippel ovanför & en under membranet, man behöver bara använda den som får ventilen att öppna till att börja med (normalt sett den under membranet).
den andra behöver man varken koppla in eller plugga.
man drar en slang antingen till turbons kompressorhus, eller till insuget och det är självklart laddtrycket som styr wastegaten.
det enda man skulle tjäna på att dra en slang till insuget är om vakumet hjälper till att hålla ventilen extra stängd på tomgång, men det tror jag inte.
oftast finns det en nippel i kompressorhuset framåt till mot luftfiltret. den ska man använda och den ska alltså in i wasten så när man får laddtryck ska kraften lyfta ventilen i wasten så avgaser sipprar ut.
du förstår nog tanken.
om man sedan i framtiden vill ha bättre respons då kan man använda sig av den andra nippeln och leda in tryck där oxå, då kan man få ventilen att hålla sig stängd längre tid innan den öppnar & därmed få bättre respons.
det finns även andra sätt utan att använda den nippeln.
pysventil är en smidig lösning på att justera laddtrycket t.ex. innifrån kupen, sätt ett T kors på slangen mellan kompressorhuset & wasten & den sista slangen från T korset in i kupén. i änden på slangen sätter du någånslags pysventil, vad som hellst funkar som är justerbar & som släpper ut luft.
ju mer luft du släpper ut desto mer laddtryck får motorn eftersom wastegaten håller sig stängd längre.
(det är bättre att sätta i en hårdare fjäder om man har det än att pysa ut massor med luft).
de har ett membran & på externa brukar de sitta en nippel ovanför & en under membranet, man behöver bara använda den som får ventilen att öppna till att börja med (normalt sett den under membranet).
den andra behöver man varken koppla in eller plugga.
man drar en slang antingen till turbons kompressorhus, eller till insuget och det är självklart laddtrycket som styr wastegaten.
det enda man skulle tjäna på att dra en slang till insuget är om vakumet hjälper till att hålla ventilen extra stängd på tomgång, men det tror jag inte.
oftast finns det en nippel i kompressorhuset framåt till mot luftfiltret. den ska man använda och den ska alltså in i wasten så när man får laddtryck ska kraften lyfta ventilen i wasten så avgaser sipprar ut.
du förstår nog tanken.
om man sedan i framtiden vill ha bättre respons då kan man använda sig av den andra nippeln och leda in tryck där oxå, då kan man få ventilen att hålla sig stängd längre tid innan den öppnar & därmed få bättre respons.
det finns även andra sätt utan att använda den nippeln.
pysventil är en smidig lösning på att justera laddtrycket t.ex. innifrån kupen, sätt ett T kors på slangen mellan kompressorhuset & wasten & den sista slangen från T korset in i kupén. i änden på slangen sätter du någånslags pysventil, vad som hellst funkar som är justerbar & som släpper ut luft.
ju mer luft du släpper ut desto mer laddtryck får motorn eftersom wastegaten håller sig stängd längre.
(det är bättre att sätta i en hårdare fjäder om man har det än att pysa ut massor med luft).
okej=).tackar för infon.-.blir väl en 50mm wg från klracing då.larsat skrev:hej en wastegate styrs inte av vakum direkt.
de har ett membran & på externa brukar de sitta en nippel ovanför & en under membranet, man behöver bara använda den som får ventilen att öppna till att börja med (normalt sett den under membranet).
den andra behöver man varken koppla in eller plugga.
man drar en slang antingen till turbons kompressorhus, eller till insuget och det är självklart laddtrycket som styr wastegaten.
det enda man skulle tjäna på att dra en slang till insuget är om vakumet hjälper till att hålla ventilen extra stängd på tomgång, men det tror jag inte.
oftast finns det en nippel i kompressorhuset framåt till mot luftfiltret. den ska man använda och den ska alltså in i wasten så när man får laddtryck ska kraften lyfta ventilen i wasten så avgaser sipprar ut.
du förstår nog tanken.
om man sedan i framtiden vill ha bättre respons då kan man använda sig av den andra nippeln och leda in tryck där oxå, då kan man få ventilen att hålla sig stängd längre tid innan den öppnar & därmed få bättre respons.
det finns även andra sätt utan att använda den nippeln.
pysventil är en smidig lösning på att justera laddtrycket t.ex. innifrån kupen, sätt ett T kors på slangen mellan kompressorhuset & wasten & den sista slangen från T korset in i kupén. i änden på slangen sätter du någånslags pysventil, vad som hellst funkar som är justerbar & som släpper ut luft.
ju mer luft du släpper ut desto mer laddtryck får motorn eftersom wastegaten håller sig stängd längre.
(det är bättre att sätta i en hårdare fjäder om man har det än att pysa ut massor med luft).
men man borde väl bara kunna slänga i en fjäder som klarar 1,5bar för jag hade tänkt o ladde de.??
okej gött.larsat skrev:hej japp de går byta fjädrar, men starta bilen först & få den funka bra med lågt ladd, sen är de som sagt bara att byta fjäder
tänkte man kanske skulle satsa om en dyr wg.
typ en sådan här: Tial Wastegate 38mm
http://www.popthehood.se/butik/index.ph ... ductId=484
här är en sådan?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
- Ort: skäve
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
- Ort: skäve
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
- Ort: skäve
Ja ja jag vill inte bråka om det men det var vad han sa i allafall. 
Men om du har 2st 29or skulle du kunna skruva isär en av dem och kolla vad det är mellan lagren. För 27orna har 2,7tum mellan och 33orna har 3,3tum mellan lagrena på inner kant.
Bara för skojs skull
Det skulle vara kul att veta.

Men om du har 2st 29or skulle du kunna skruva isär en av dem och kolla vad det är mellan lagren. För 27orna har 2,7tum mellan och 33orna har 3,3tum mellan lagrena på inner kant.
Bara för skojs skull

Amazon B234 tic på gång
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
- Ort: skäve
Jo det som ska mätas är mellan de två lagren på axeln i turbon. Men då måste man plocka isär den. För om man vet längden mellan lagren i mm och sedan gör om det till tum kan man få reda på vilken modell det är. För kkk aggen är lite speciella. Men det behöver du inte göra om du inte vill.
Skulle bara vara kul att höra vad du har för mått mellan dem.
Skulle bara vara kul att höra vad du har för mått mellan dem.
Amazon B234 tic på gång