kkk k27:a på¨B230fk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

har evt en k27:a på G av en här.

twinentry,separat wg,12:ans avgashus,51/65
den borde fungerar rätt bra?snabbt spoolup?
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

lyfter denna tråd igen då jag har lite mer frågor kring detta.

har köpt en kkk k27 med 15avgashus 51/65,twinentry samt extern

den ska kombineras av en wg, annat grenrör.

såg att klracing hade hyffsat billiga wg...men vilken av dom hksmodellerna? 40mm eller 50mm...ska ha cirka 400+hk är det tänkt.

sen evt ett grenrör från ajden för toppmontering av snurran

med andra ord:
kkk k27
evt grenrör från ajden
wg från klracing

detta borde väl ge ganska snabb spoolup?

sista frågan nu: hur kopplar man in en separat wg...vet att en änden ska in i grenrör sen den andra in i 3'' om man vill...tänkte mest på vakkumanslutningarna? nån som ganske kan göra en snabbt bild i paint.
hade tänktt o använda pysventil också

MVh marcus
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Inlägg av Erik Samuelsson »

Jag skulle kört med en 50mm wastegate. köpte min från kl. och den fungera bra. Har för mig att det finns två olika vacum utgångar den ena ska dras till någon utgång på insuget och det andra ska du antingen plugga eller dra in i cupen utifall du ska ha ställbart laddtryck från inne i bilen. Varför ska du ha en pysventil?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hej en wastegate styrs inte av vakum direkt.
de har ett membran & på externa brukar de sitta en nippel ovanför & en under membranet, man behöver bara använda den som får ventilen att öppna till att börja med (normalt sett den under membranet).
den andra behöver man varken koppla in eller plugga.

man drar en slang antingen till turbons kompressorhus, eller till insuget och det är självklart laddtrycket som styr wastegaten.
det enda man skulle tjäna på att dra en slang till insuget är om vakumet hjälper till att hålla ventilen extra stängd på tomgång, men det tror jag inte.

oftast finns det en nippel i kompressorhuset framåt till mot luftfiltret. den ska man använda och den ska alltså in i wasten så när man får laddtryck ska kraften lyfta ventilen i wasten så avgaser sipprar ut.
du förstår nog tanken.

om man sedan i framtiden vill ha bättre respons då kan man använda sig av den andra nippeln och leda in tryck där oxå, då kan man få ventilen att hålla sig stängd längre tid innan den öppnar & därmed få bättre respons.
det finns även andra sätt utan att använda den nippeln.

pysventil är en smidig lösning på att justera laddtrycket t.ex. innifrån kupen, sätt ett T kors på slangen mellan kompressorhuset & wasten & den sista slangen från T korset in i kupén. i änden på slangen sätter du någånslags pysventil, vad som hellst funkar som är justerbar & som släpper ut luft.

ju mer luft du släpper ut desto mer laddtryck får motorn eftersom wastegaten håller sig stängd längre.
(det är bättre att sätta i en hårdare fjäder om man har det än att pysa ut massor med luft).
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

larsat skrev:hej en wastegate styrs inte av vakum direkt.
de har ett membran & på externa brukar de sitta en nippel ovanför & en under membranet, man behöver bara använda den som får ventilen att öppna till att börja med (normalt sett den under membranet).
den andra behöver man varken koppla in eller plugga.

man drar en slang antingen till turbons kompressorhus, eller till insuget och det är självklart laddtrycket som styr wastegaten.
det enda man skulle tjäna på att dra en slang till insuget är om vakumet hjälper till att hålla ventilen extra stängd på tomgång, men det tror jag inte.

oftast finns det en nippel i kompressorhuset framåt till mot luftfiltret. den ska man använda och den ska alltså in i wasten så när man får laddtryck ska kraften lyfta ventilen i wasten så avgaser sipprar ut.
du förstår nog tanken.

om man sedan i framtiden vill ha bättre respons då kan man använda sig av den andra nippeln och leda in tryck där oxå, då kan man få ventilen att hålla sig stängd längre tid innan den öppnar & därmed få bättre respons.
det finns även andra sätt utan att använda den nippeln.

pysventil är en smidig lösning på att justera laddtrycket t.ex. innifrån kupen, sätt ett T kors på slangen mellan kompressorhuset & wasten & den sista slangen från T korset in i kupén. i änden på slangen sätter du någånslags pysventil, vad som hellst funkar som är justerbar & som släpper ut luft.

ju mer luft du släpper ut desto mer laddtryck får motorn eftersom wastegaten håller sig stängd längre.
(det är bättre att sätta i en hårdare fjäder om man har det än att pysa ut massor med luft).
okej=).tackar för infon.-.blir väl en 50mm wg från klracing då.
men man borde väl bara kunna slänga i en fjäder som klarar 1,5bar för jag hade tänkt o ladde de.??
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hej japp de går byta fjädrar, men starta bilen först & få den funka bra med lågt ladd, sen är de som sagt bara att byta fjäder
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

larsat skrev:hej japp de går byta fjädrar, men starta bilen först & få den funka bra med lågt ladd, sen är de som sagt bara att byta fjäder
okej gött.

tänkte man kanske skulle satsa om en dyr wg.

typ en sådan här: Tial Wastegate 38mm
http://www.popthehood.se/butik/index.ph ... ductId=484

här är en sådan?
erik_duett
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
Ort: skäve

Inlägg av erik_duett »

Ursäkta men en k29 går inte att jämföra med k27 efter som kkk aldrig har tillverkat något agregat som heter k29. k27 nästa heter k33! Men för snabb respons skulle jag ha valt en blandning av k27 och k26.
Amazon B234 tic på gång
zb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jun 17, 2007 9:58 am
Ort: blidsberg

Inlägg av zb »

så vitt jag vet finns det väl visst ett agg som heter k29.
erik_duett
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
Ort: skäve

Inlägg av erik_duett »

Jag talade med Dahlbäck här om dan när jag fick mitt agregat och han sa att det inte fanns. kkk har ca 25 olika kkk26 och ca 30 olika kkk27or som går att mixa med varandra. Då kan du tänka dig hur många olika modeller det går att ta fram.
Amazon B234 tic på gång
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

skulle tro att dem k27-26 som du tänker på är dem som satt på audis.
sen fanns väll större k27er som satt på lastbilarna. å till lastbil är jag rätt övertygad att det finns k29 med , inte helt säker dock..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har 2st k29or i garaget så jag skulle tro att dom finns :hihi:
erik_duett
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
Ort: skäve

Inlägg av erik_duett »

Ja ja jag vill inte bråka om det men det var vad han sa i allafall. :roll:

Men om du har 2st 29or skulle du kunna skruva isär en av dem och kolla vad det är mellan lagren. För 27orna har 2,7tum mellan och 33orna har 3,3tum mellan lagrena på inner kant.
Bara för skojs skull :wink: Det skulle vara kul att veta.
Amazon B234 tic på gång
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Var är det du vill jag ska mäta? jag förstår inte.
Tog ett par bilder på ID skyltarna:
Här på den jag kallar K29:
Bild

och här på den jag kallar K27:
Bild
Bild

gick inte få bättre bilder.
erik_duett
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
Ort: skäve

Inlägg av erik_duett »

Jo det som ska mätas är mellan de två lagren på axeln i turbon. Men då måste man plocka isär den. För om man vet längden mellan lagren i mm och sedan gör om det till tum kan man få reda på vilken modell det är. För kkk aggen är lite speciella. Men det behöver du inte göra om du inte vill.
Skulle bara vara kul att höra vad du har för mått mellan dem.
Amazon B234 tic på gång
Skriv svar