Ascona B
Tänkte jag kunde uppdatera med dagens bravader. Svetsat inuti bilen för att täcka igen hålen som jag fick göra för att få in min nya bakvagn. Blir skruvbart, för enkel demontering av bakvagn och justering av hjulvinklar. Inte helt klart än. Jag har även gjutit en kåpa för att få friskluft till ventilationen. Lite skönare än motorrumsluft kanske
Dagens "roligaste" stund var när jag precis tänkte packa ihop och gå hem, får för mig att gå in till förrådet och leta upp min spolarvätskebehållare. När jag gräver efter den så står jag helt plötsligt seg och fin i bollen och håller i en krängningshämmare från en gammal opel omega 2.6. Reptilhjärnan inser snabbt att den kanske passar bättre än den som hör till bmw-bakvagnen original, som var alldeles för bred. Knallar iväg och provmäter. Javisst, kommer fungera som gjutet! Ska bara provmontera och drar fast fästena med självborrande skruv. Står och är nöjd över resultatet och packar ihop mina verktyg, kikar lite under bilen och är allmänt nöjd med att äntligen hittat lösningen på mitt problem. Det är då jag känner den. Den välbekanta lukten av bensin. Tänker inte så mkt på det utan kikar vidare på lite annat. Sen ser jag att det droppar bensin ner på golvet. IDIOTEN har borrat en självborrande skruv rakt i tanken!!!! Fram med alla verktyg i panik och börja skruva för att få loss tanken (som sitter i kofferten...) Pissar bensin ur det minimala hålet. Börjat bli en härlig pöl i kofferten. Får ur tanken och vänder den så det slutar rinna, men den tar en sista sprutt rakt ner i min sko! Härligt härligt. Nu ligger den där och skäms.
Så. Nån som har en bra idé på hur man ska laga?









Dagens "roligaste" stund var när jag precis tänkte packa ihop och gå hem, får för mig att gå in till förrådet och leta upp min spolarvätskebehållare. När jag gräver efter den så står jag helt plötsligt seg och fin i bollen och håller i en krängningshämmare från en gammal opel omega 2.6. Reptilhjärnan inser snabbt att den kanske passar bättre än den som hör till bmw-bakvagnen original, som var alldeles för bred. Knallar iväg och provmäter. Javisst, kommer fungera som gjutet! Ska bara provmontera och drar fast fästena med självborrande skruv. Står och är nöjd över resultatet och packar ihop mina verktyg, kikar lite under bilen och är allmänt nöjd med att äntligen hittat lösningen på mitt problem. Det är då jag känner den. Den välbekanta lukten av bensin. Tänker inte så mkt på det utan kikar vidare på lite annat. Sen ser jag att det droppar bensin ner på golvet. IDIOTEN har borrat en självborrande skruv rakt i tanken!!!! Fram med alla verktyg i panik och börja skruva för att få loss tanken (som sitter i kofferten...) Pissar bensin ur det minimala hålet. Börjat bli en härlig pöl i kofferten. Får ur tanken och vänder den så det slutar rinna, men den tar en sista sprutt rakt ner i min sko! Härligt härligt. Nu ligger den där och skäms.
Så. Nån som har en bra idé på hur man ska laga?








Är det en vanlig plåttank?
Det som jag tycker är bäst är att löda.
Gör i så fall väldigt rent runt hålet, och torrt.
Blästrad yta funkar skitbra, men då får man ju lätt lite damm i tanken.
Sedan är det bara ta en rejäl lödkolv, gärna lite extra lödvätska på tanken där du ska löda och börja värma
Det som jag tycker är bäst är att löda.
Gör i så fall väldigt rent runt hålet, och torrt.
Blästrad yta funkar skitbra, men då får man ju lätt lite damm i tanken.
Sedan är det bara ta en rejäl lödkolv, gärna lite extra lödvätska på tanken där du ska löda och börja värma

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Explotionsrisken är väl typ 0.
Därför man ska löda med lödkolv, det blir inte så mycket värme.
Därför man ska löda med lödkolv, det blir inte så mycket värme.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
farsan har en lödkolv som är gasoldriven den funkar bra att värma upp en liten bit ifrån och sedan släcka och gå närmare.
annars har jag även lött med gassvets tömt tanken på bensin sköljt den med vattenslang en halvtimme sedan lött den och sedan direkt torkat den med varm luft en god stund har också funkat bra.man kan ju även värma en bit kopparstång som man format som en grov lödkolv och förtennat ,om man har en gas svets, kanske kan funka
annars har jag även lött med gassvets tömt tanken på bensin sköljt den med vattenslang en halvtimme sedan lött den och sedan direkt torkat den med varm luft en god stund har också funkat bra.man kan ju även värma en bit kopparstång som man format som en grov lödkolv och förtennat ,om man har en gas svets, kanske kan funka
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Coolt bygge, har en lika dan motor i bruksbilen. Man kan få ut ordentligt med hk. en kompis kör med std motor förutom 3"hela vägen han fick ut 285hk bänkat hoss maptun.
Jag håller på att forska lite med t5suite proessional där man kan ändra programvaran i boxen. krävs att man har lött på ett stift i boxen för att kunna göra ändringar i den. ska försöka ge mig på att få boxen att prata med datorn när brorsan kommer hem han har lite mer datorkunsap än jag har. I det programmet finns även färdiga grund mappar steg 1-2-3. ska finnas gundmappar till 500 hk vad jag har läst.
Eller du kanske kör med ett helt annat styrsystem i din bil?
Hur gjorde du för att få på växellådan med svänghjul osv.
Jag håller på att forska lite med t5suite proessional där man kan ändra programvaran i boxen. krävs att man har lött på ett stift i boxen för att kunna göra ändringar i den. ska försöka ge mig på att få boxen att prata med datorn när brorsan kommer hem han har lite mer datorkunsap än jag har. I det programmet finns även färdiga grund mappar steg 1-2-3. ska finnas gundmappar till 500 hk vad jag har läst.
Eller du kanske kör med ett helt annat styrsystem i din bil?
Hur gjorde du för att få på växellådan med svänghjul osv.